Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-04, 15:52
  #1
Medlem
Hejsan, har en kupefläkt från en Opel Astra F som jag ska driva med ett nätaggregat. Först hade jag ett nätaggregat som jag har för mig kunde leverera 16 amp med 12v(2?). Kommer inte ihåg watten och slängde den för ett tag sedan så kan tyvärr inte kolla.
Hur som helst så har jag nu köpt ett nytt som kan leverera 30 amp med 12v1. På förpackningen ligger denna på 500w men när det är 12v1 man kör så ligger den på 360w. Men när jag försöker köra motorn slår den ifrån direkt.
Varför klarar inte detta nya nätagg att driva motorn när den är starkare än den gamla? Effektmässigt så borde den klara det, så det är väl startströmmen som blir för stor för nätagget?
Är ganska kass på elektronik men om jag förstått det rätt när jag googlat, så är 12v2 smartare att använda för det klarar högre strömmar, t.ex starter?

Mvh Rixius
Citera
2018-09-04, 16:26
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixius
Hejsan, har en kupefläkt från en Opel Astra F som jag ska driva med ett nätaggregat. Först hade jag ett nätaggregat som jag har för mig kunde leverera 16 amp med 12v(2?). Kommer inte ihåg watten och slängde den för ett tag sedan så kan tyvärr inte kolla.
Hur som helst så har jag nu köpt ett nytt som kan leverera 30 amp med 12v1. På förpackningen ligger denna på 500w men när det är 12v1 man kör så ligger den på 360w. Men när jag försöker köra motorn slår den ifrån direkt.
Varför klarar inte detta nya nätagg att driva motorn när den är starkare än den gamla? Effektmässigt så borde den klara det, så det är väl startströmmen som blir för stor för nätagget?
Är ganska kass på elektronik men om jag förstått det rätt när jag googlat, så är 12v2 smartare att använda för det klarar högre strömmar, t.ex starter?

Mvh Rixius

Vad är det för typ av nätaggregat? Vissa måste ha en minimumlast på alla anslutningar för att fungera korrekt.
Citera
2018-09-04, 17:39
  #3
Medlem
Här är den:
https://www.proshop.se/Stroemfoersoe...-Plus-/2534777
Citera
2018-09-04, 19:05
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Startar du näggagget genom att bygla grön och svart?
Citera
2018-09-04, 19:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Startar du näggagget genom att bygla grön och svart?

Yes, det gör jag.
Citera
2018-09-04, 20:45
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Vad betyder ettan respektive tvåan som du skriver efter v:et? Alltid stort V för volt för övrigt.

Jag tror inte likströmsmotorer har så rysligt stor startström. Jag driver en motor från en elrullstol för att mata pellets till min värmepanna med ett gammalt nätaggregat. Jag är inte hemma nu men jag kan kolla lite strömmar en annn dag.
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2018-09-04 kl. 20:49.
Citera
2018-09-04, 20:55
  #7
Medlem
Förstår inte riktigt det där heller, men om jag fattar det rätt kan bara en viss mängd ström gå på en "lina" och står det 12V2 är det då två "linor" som fördelar strömmen... men hoppas någon insatt kan ge svar på det där...
Citera
2018-09-05, 19:36
  #8
Medlem
Bongomans avatar
Nä, det går inte. Det ska komma en kontrollsignal tillbaks på en av tåtarna för att aggregatet ska hålla sig igång. Bättre med en 60 W enkel batterieliminator.
Citera
2018-09-05, 20:34
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Nä, det går inte. Det ska komma en kontrollsignal tillbaks på en av tåtarna för att aggregatet ska hålla sig igång. Bättre med en 60 W enkel batterieliminator.
Vadå för kontrollsignal? Mitt nätaggregat funkar ju för motordrift. Aggregatet har ständigt 230 V matning och när jag vill ha spänning på likströmsutgångarna så sluter jag ett relä mellan ett par av aggregatets trådar. Någon koll på om motorn snurrar eller sådant kräver inte mitt aggregat.
Citera
2018-09-05, 22:23
  #10
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vadå för kontrollsignal? Mitt nätaggregat funkar ju för motordrift. Aggregatet har ständigt 230 V matning och när jag vill ha spänning på likströmsutgångarna så sluter jag ett relä mellan ett par av aggregatets trådar. Någon koll på om motorn snurrar eller sådant kräver inte mitt aggregat.

Du glömmer pinne 13. Om man inte har ett dumt aggregat, som du verkar ha, så ska det ha koll på vad som händer i andra änden. Inget aggregat jag har sett går att slå på utanför en dator utan att slå av sig själv efter några sekunder.
Citera
2018-09-05, 22:57
  #11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Du glömmer pinne 13. Om man inte har ett dumt aggregat, som du verkar ha, så ska det ha koll på vad som händer i andra änden. Inget aggregat jag har sett går att slå på utanför en dator utan att slå av sig själv efter några sekunder.
Vad gör pinne 13 då? Vad för sorts signal ska in där?
Citera
2018-09-06, 19:49
  #12
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad gör pinne 13 då? Vad för sorts signal ska in där?

Den verkar vara internt kopplad med strömkännare och slår av hela aggregatet om den anser att något är fel. Om ingen ström tas ut alls är något fel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback