Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-04, 03:40
  #1
Medlem
Något Flashback har gjort flera gånger är att helt enkelt starta nya verksamheter, vilket styrks av detta inlägg av Jan Axelsson himself.

Citat:
Ursprungligen postat av jan.axelsson
Ibland föds nya tjänster och idéer, men som inte alla gånger passar in på Flashback.se. När vi startade köp&sälj-marknaden Popmart.se så fick vi ibland in sexannonser från folk som sökte en sexpartner. Inte många, men tillräckligt många för att inse att tjänsten önskades. Vi tyckte inte att den tjänsten passade in på varken Popmart.se eller Flashback.se, så vi startade KK.se.
Idag är webbplatsen en av Sveriges största inom sin genre.

När jag startade Flashback Forum så hade vi tidigare en avdelning som hette "sexnoveller". Avdelningen var populär, men forum-formatet fungerade inte så bra då kvaliteten på novellerna varierade stort. Och det blev allt svårare att kombinera "kvalitetskrav" och "yttrandefrihet". Vi valde då att starta webbplatsen Sexnovell.se. Vi tog alla bra idéer från avdelningen "sexnoveller", men införde betygsystem, förhandsgranskning av alla noveller och utvecklade tjänsten på ett flertal olika plan. Idag innehåller webbplatsen Sexnovell.se närmare 7000 noveller, och är Sveriges största webbplats inom sin genre.

Genom att hela tiden skapa nya tjänster och funktioner, så sprider vi intäkterna och gör på så sätt Flashback mera oberoende.

Jag tycker det är alldeles för många trådar som är rena frågetrådar här på Flashback. Dessa trådar är i praktiken döda väldigt fort. Det finns aldrig något att tillägga i dem. Frågorna bjuder inte in till diskussion, utan har oftast ett entydigt svar. Det är egentligen inget fel på de trådarna, men då de nästan inte bjuder in till någon diskussion alls tycker jag faktiskt inte riktigt att de passar på Flashback forum.

Exempel på vad jag menar:
(FB) Vad är det här för verktyg? TS vill helt enkelt bara ha hjälp att identifiera något han hittat
(FB) Vem har företräde vid högerregel när väg från höger har stopplikt Visserligen 41 inlägg, men det beror på okunniga postare. Frågan i sig har ett helt entydigt svar

I många fall finns det stora trådar för enkla frågor om ett ämne.
(FB) Stora tråden för enkla, korta eller nybörjarfrågor
(FB) "Vad får jag för straff?" Tråden för frågor om påföljdsbedömning.

Jag ser egentligen inte ett problem med att sådana trådar finns. Dock är det så att detta forum används i hyfsat stor utsträckning till att hitta information på, men den är väldigt svår att hitta. Därför tycker jag att det vore väldigt bra om Flashback startade en QA i stil med Stackoverflow.

När jag inte är diskussionssugen utan bara vill ha ett svar brukar jag i första hand vända mig till just sådana sidor. Det ska mycket till för att jag ska posta i dataforumet. Allt jag undrar där hittar jag på Stackexchangesidorna Stackoverflow, Superuser och Unix. Observera "hittar" och inte "frågar". De sajterna är såpass väl uppbyggda att jag väldigt sällan behöver fråga, för någon annan har frågat samma sak själv. Samma sak gäller visserligen här med, men att hitta ett svar är snudd på omöjligt, och när man väl hittar ett så måste man läsa hela tråden för att se vad andra har sagt om svaret. Den som svarade kanske är ett troll eller helt enkelt har helt fel.

Jag tycker det är väldigt synd eftersom Flashback sitter på så oerhört mycket kunskap. Som jag nämnde ovan så behöver jag egentligen inte dataforumet alls. Däremot känner jag inte till någon bra motsvarighet för exempelvis droger och detaljer kring kriminalfall. Är det dags för Flashback att expandera?
__________________
Senast redigerad av Sugminstorasalta 2018-09-04 kl. 03:43.
Citera
2018-09-04, 12:04
  #2
Medlem
Flashback är ju indelat i många avdelningar. På (FB) ♦·♦·♦ Fråga om Flashback här! ♦·♦·♦ kan man ju fråga allt om Flashback. Menar du att det i andra avdelningar också bör vara en s k viktig tråd där man kan fråga vad som helst om just datorer, politiskt parti m m? I så fall är det en bra idé.
Citera
2018-09-04, 13:08
  #3
Medlem
Jag tror att han önskar vote system bästa svaret kommer upp först eller liknande.

Varför tror ni att så många frågar samma dråga om och om igen för man pallar ej läsa 50 sidor med olika teorier.

Jag kan tänka mig att flashback har tänkt på det men de ser mer negativ effekt med ett sådant system som tex.

Tänk dig alla trollar alla trippla kontos.

Själv så önsiar jag ändå att de skulle testa stackoveeflow system.
Citera
2018-09-04, 18:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Flashback är ju indelat i många avdelningar. På (FB) ♦·♦·♦ Fråga om Flashback här! ♦·♦·♦ kan man ju fråga allt om Flashback. Menar du att det i andra avdelningar också bör vara en s k viktig tråd där man kan fråga vad som helst om just datorer, politiskt parti m m? I så fall är det en bra idé.
Nej, jag föreslår en helt separat sida som är knuten till Flashback, men inte är Flashback forum.

Citat:
Ursprungligen postat av Flach1337
Jag tror att han önskar vote system bästa svaret kommer upp först eller liknande.

Varför tror ni att så många frågar samma dråga om och om igen för man pallar ej läsa 50 sidor med olika teorier.

Jag kan tänka mig att flashback har tänkt på det men de ser mer negativ effekt med ett sådant system som tex.

Tänk dig alla trollar alla trippla kontos.

Själv så önsiar jag ändå att de skulle testa stackoveeflow system.
Något sådant, men alltså inte att det skulle implementeras här på forumet utan vara en helt separat sida.
Citera
2018-09-05, 08:53
  #5
Medlem
lillapaddingtons avatar
Jag har också tänkt på nägot liknande. Själv skulle jag uppskatta det.
Citera
2018-09-14, 16:29
  #6
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flach1337
Jag tror att han önskar vote system bästa svaret kommer upp först eller liknande.

Varför tror ni att så många frågar samma dråga om och om igen för man pallar ej läsa 50 sidor med olika teorier.

Jag kan tänka mig att flashback har tänkt på det men de ser mer negativ effekt med ett sådant system som tex.

Tänk dig alla trollar alla trippla kontos.

Själv så önsiar jag ändå att de skulle testa stackoveeflow system.

Finns redan förslag som går åt detta håll och som jag själv har författat. Man är dock nästintill rabiat på Flashback när det kommer till att t om skapa separata vyer med verktyg som skulle göra det enklare att hitta inlägg i en tråd som många håller med om håller en något högre kvalité.

Även vanliga negativa effekter går att undvika om man bara göra en mer seriös ansats att faktiskt reda ut det och komma med lösningar.

Jag skriver om detta mer här:
(FB) Betyg på medlemmar och deras inlägg samt Gilla-knappar (Sammanfogad)

Möjligt att man kanske bör starta en ny tråd som mer handlar om att göra diskussioner mer effektiva och som inte har sådant våldsamt fokus på sk "rage-liking" då det lätt händer att diskussionen blir skev då olika personer med extrema åsikter hela tiden ska in och tramsa.
__________________
Senast redigerad av sinewave 2018-09-14 kl. 16:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback