Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-21, 03:36
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aalmgreens
Jag har en, från Ryssland av alla ställen

Enda negativa är väl att ryssar är rätt dumma i huvudet och gatuhundar är inte värda ett skit där, så de behandlas rätt jävla illa.
Så mycket folkskygghet, rädsla för folk/snabba rörelser osv.

Annars är min hur härlig som helst, men hon väljer själv vilka människor hon gillar och inte.
Man får vara beredd på att det kan ta lång tid att dressera & rehabilitera en gatuhund, och det är inte alltid som de faktiskt blir lika trygga och "duktiga" som en hund från en kennel.

TILLÄGG: Se över organisationen NOGA, allt som gjorts med hunden ska kunna styrkas, se till att den testas för sjukdomar som finns i ursprungslandet, vaccineras enligt JVs rekommendationer osv.
Citera
2018-11-21, 14:22
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyblivetsocfall
Jag har velat ha en hund i flera år nu och nu när jag äntligen har en egen lägenhet så har jag kollat runt på Blocket i flera månader, men fick idén att adoptera en löshund istället. Jag har läst mycket om det positiva, att man får en kompanjon som uppskattar en, att man gör en god gärning osv men vilka negativa sidor finns det? Jag har kollat runt på REAN och sett massvis med hundar men de skriver inte, förståeligt nog, om potentiella negativa konsekvenser.
Tanken är fin o jag har själv en nära vän som engagerat sig i detta.
Tänker inte gå in i närmare detalj.
Men min åsikt är glasklar.
Lösdrivande hundar i andra länder kan inte lösas på samma sätt som när vi inte löser någonting av att ta emot flyktingar.
Så länge man inte kan rädda alla så fortsätter de som är kvar att reproducera sig o de som är kvar är ändå den stora massan.
Lösningen på problemet med hundarna är faktiskt gevär.

Nackdelar?
Jag är med i div grupper där man söker efter bortsprugna hundar.
Dessa hundar brukar hittas ganska omgående eller så är de borta för alltid.
Men två fall sticker ut.
Båda dessa sprang bort när ägaren behandlade dem som en vanlig hund. I ena fallet gick kopplet sönder o i det andra så rymde den från en trädgård med normal säkerhet.
Båda dessa hundar var så skygga att det gjorde observationer på dem, dagligen men det var ett helvete att fånga in dem.

Köper man en valp i Sverige så kan man själv fostra den att ty sig till människor o ofta kan man då gå med den lös.
Nu är det ytterst få personer som ens orkar lägga ner energin på att kunna ha sin hund lös o det är då vi kommer fram till dilemmat, vilken hund ska man välja?

De som adopterar en hund gör en riktigt god gärning även om jag har mina personliga åsikter klara. Att de kanske måste gå med den i koppel för alltid kanske är helt ok? Att jag lägger ner tid för att kunna ha en lös hund är mina personliga preferenser.

O så är vi nu här där jag skrivit ett långt inlägg till en person som är avstängd med ett budskap som lyder: Avgör själv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback