Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-09-04, 22:39
  #25
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Visste inte vart jag skulle lägga tråden så vänder mig hit.

Satt och läste lite artiklar om kärnavfall etc och hur man hade problem med att kapsla in det etc men det fick mig att fundera.

Går det att anrika gamla stavar på nytt så man kan använda dem igen?

För det borde vara betydligt *miljö* vänligare än att hålla på att bryta ny malm hela tiden.

Det finns ett politiskt problem med det ; avfallet innehåller plutonium. Börjar man bearbeta avfallet från kärnkraftverk så kommer man raskt bli anklagad för att producera plutonium för kärnvapen och därmed för att bryta mot flera internationella konventioner.
Citera
2018-09-04, 22:53
  #26
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Det finns ett politiskt problem med det ; avfallet innehåller plutonium. Börjar man bearbeta avfallet från kärnkraftverk så kommer man raskt bli anklagad för att producera plutonium för kärnvapen och därmed för att bryta mot flera internationella konventioner.


Ouch.

Så vårt enda hopp om att inom överskådlig tid kunna börja utnyttja energin från kärnavfall, är att hörsamma #flaskborste's förslag om att utveckla en typ av "solceller" som man kan använda för att bygga "atombatterier" och som drivs av kärnavfall.


Personligen tycker jag att den idén var väldigt bra och inspirerande (den fick mig att skrota en av mina egna). Den borde vi fila vidare på.
Citera
2018-09-04, 23:21
  #27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Jo det stämmer. Torium reaktorer verkar vara en vettig lösning som Sverige borde ge sig in i. Dyrt att ta fram misstänker jag men om ex Sverige kunde samarbeta med andra länder och få fram en ekonomiskt försvarbar reaktortyp baserad på Torium så kunde detta vara en vettig lösning.. Toriumreaktorer behöver heller ingen avancerad kylning..

Enda anledningen till att vi har den kärnkraft vi har är att militären var ute efter plutonium och klyvbart bränsle till atombomber.. Då gick det bra att investera i forskningen som tog fram de reaktorer vi har idag. Torium reaktorer skulle vara värdelösa för militära ändamål då det inte bildas klyvbart material som i de "gamla" reaktorerna. Så det kommer inte tas några pengar från militärbudgetar för att finansiera Toriumreaktorer. Så det lär bli dyrt för ett land som Sverige.
Anledningen att vi har de kärnkraftverk vi har i Sverige idag (lättvattenmodererade PWR och BWR) är att USA tog fram dessa reaktortyper för att erbjuda till länder som avstod från ambitionerna att skaffa kärnvapen då dessa reaktorer är extra olämpliga för att producera kärnvapenmaterial. De tungvattenreaktorer som vi hade ett par små tidigare (Ågesta och den aldrig driftsatta Marviken) var lämpade för vapenproduktion och togs fram med det syftet men skrotades då vi skippade det där med kärnvapen.
Citera
2018-09-04, 23:39
  #28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du skriver ett bra svar, på en luddig fråga.

Det framgår aldrig att faktiskt sker återanvändning av materialet flera gånger.
TS, efter en tids drift separerar man ämnena, uranet kan användas till nytt bränsle och de farliga radioaktiva lagras då de är så farliga.
Det är inte så enkelt att en "stav" kan användas tills "den brunnit ut"...
Man kan göra det och det görs lite här och var men inte i Sverige. Här stoppas det in jungfruligt bränsle, används en gång och går sedan till mellanlagret Clab i väntan på slutförvar. En pytteliten del av det svenska använda bränslet har gått till Sellafield för upparbetning men det hör till undantagen, det mesta har inte upparbetats. Fast det är ju inte för sent att ändra på det om det skulle bli ekonomiskt och säkerhetsmässigt vettigt.
Citera
2018-09-05, 02:29
  #29
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Man kan göra det och det görs lite här och var men inte i Sverige. Här stoppas det in jungfruligt bränsle, används en gång och går sedan till mellanlagret Clab i väntan på slutförvar.

Det är fucking offensive, ur en energikapitalistisk synvinkel...

Seriöst Pojkar och Flickor... Vår samlade intellektuella Flashback-elit borde väl ändå kunna prestera ett hållbart förslag eller två för att sätta stopp för detta energislöseri?


Vad för typ av material kan vi tänka oss att man behöver använda, i ett atombatteri som vill ha kärnavfall som sin främsta energikälla?
Citera
2018-09-05, 04:11
  #30
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Seriöst Pojkar och Flickor... Vår samlade intellektuella Flashback-elit borde väl ändå kunna prestera ett hållbart förslag eller två för att sätta stopp för detta energislöseri?
Torde vara rätt uppenbart att jag är för forskning och byggnation av gen IV kärnreaktorer, kan man få fram en reaktortyp som kan tankas med dagens kärnavfall, plocka ut 300gånger mer energi än vad som redan plockats ut och få ett kärnavfall som bara kräver slutförvaring under några hundra år så skulle otroligt mycket vara vunnet.
Kärnavfall är nånting vi har gott om, bara usa har producerat över 70.000 ton under dom senaste 40åren.

Citat:
Vad för typ av material kan vi tänka oss att man behöver använda, i ett atombatteri som vill ha kärnavfall som sin främsta energikälla?
Atombatterier har använts i bla ryssland för att driva fyrar men forskas även på detta området.

https://medium.com/@ScottAmyx/are-nu...y-50eb36c42a3b

https://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_battery
Citera
2018-09-05, 05:54
  #31
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Torde vara rätt uppenbart att jag är för forskning och byggnation av gen IV kärnreaktorer, kan man få fram en reaktortyp som kan tankas med dagens kärnavfall, plocka ut 300gånger mer energi än vad som redan plockats ut och få ett kärnavfall som bara kräver slutförvaring under några hundra år så skulle otroligt mycket vara vunnet.
Kärnavfall är nånting vi har gott om, bara usa har producerat över 70.000 ton under dom senaste 40åren.


Atombatterier har använts i bla ryssland för att driva fyrar men forskas även på detta området.

https://medium.com/@ScottAmyx/are-nu...y-50eb36c42a3b

https://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_battery

Ordet "reaktor" skrämmer mig eftersom mina kunskaper är alldeles för låga för att jag skall kunna förstå exakt VAD det är som händer i en reaktor.

Ordet Atombatteri skrämmer mig mindre dock, eftersom allt jag ser när det ordet nämns, är en portion massa, en skärm, ett filter, en massa isolering samt en kapsel som är hård nog att inte ens en rysk björn med yxa skall kunna hugga ett hål i den.


Låtom oss spåna vidare på vad för typ av "solcell" man kan utveckla och vilka material den skall bestå av, för att man skall kunna ta en portion kärnavfall, och gjuta in det i en openetrerbar kapsel, och där man kan ta ut renodlad elektrisk ström rakt av för så länge som materialet är radioaktivt.


Berätta för mig vilka problem som denna idé medför, och jag får 'something Meaningful to Think about'
__________________
Senast redigerad av Trolltestet 2018-09-05 kl. 05:57.
Citera
2018-09-05, 06:58
  #32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Ordet "reaktor" skrämmer mig eftersom mina kunskaper är alldeles för låga för att jag skall kunna förstå exakt VAD det är som händer i en reaktor.
Förmodligen därför kärnkraft varit tabu i sverige under många år det upplevs som mer komplicerat än det är, atomer klyvs värme och radioaktivitet skapas, värmen värmer vatten till ånga som driver en turbin, en kondensor kondenserar ångan till vatten som leds tillbaka till reaktorn, stavar av olika material förs in och ut ur reaktorhärden för att öka eller sänka aktiviteten.

Med gen IV kommer säkerheten att ta ett rejält kliv framåt, bla tittas det på reaktortyper som automatiskt går ned i aktivitet när det blir varmt och därför är självreglerande även reaktorer som vid totalt kylvattenbortfall kan kylas passivt.

Citat:
Låtom oss spåna vidare på vad för typ av "solcell" man kan utveckla och vilka material den skall bestå av, för att man skall kunna ta en portion kärnavfall, och gjuta in det i en openetrerbar kapsel, och där man kan ta ut renodlad elektrisk ström rakt av för så länge som materialet är radioaktivt.
Problemet är energi, nu har inte jag grävt nämnvärt i teknologierna men av det jag sett verkar det vara förhållandevis lite energi man får ut, blir med andra ord väldigt dyr energi därför det mest används där andra energikällor inte fungerar som ex: satelliter som färdas ifrån solen och fyrar långt utanför energinäten.

Ett stort problem med energi är just kostnaden, det är svårt att slå pris per kwh som kol och kärnkraft har idag till exempel.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-09-05 kl. 07:01.
Citera
2018-09-05, 07:29
  #33
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Ordet "reaktor" skrämmer mig eftersom mina kunskaper är alldeles för låga för att jag skall kunna förstå exakt VAD det är som händer i en reaktor.

Ordet Atombatteri skrämmer mig mindre dock, eftersom allt jag ser när det ordet nämns, är en portion massa, en skärm, ett filter, en massa isolering samt en kapsel som är hård nog att inte ens en rysk björn med yxa skall kunna hugga ett hål i den.


Låtom oss spåna vidare på vad för typ av "solcell" man kan utveckla och vilka material den skall bestå av, för att man skall kunna ta en portion kärnavfall, och gjuta in det i en openetrerbar kapsel, och där man kan ta ut renodlad elektrisk ström rakt av för så länge som materialet är radioaktivt.


Berätta för mig vilka problem som denna idé medför, och jag får 'something Meaningful to Think about'
Folk har redan tänkt på detta för över ett halvt sekel sedan och det finns sedan länge som kommersiella produkter om än ruskigt dyra. https://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_battery

Ett tag fanns atomdrivna pacemakers men inte nu längre då litiumbatterier ger så lång drifttid att det ändå är dags att byta ut pacemakern av andra skäl innan batteriet är slut.

Här är en som byggt ett atombatteri av tritiumstavar som kan köpas i form av nyckelringar och ett par vanliga solceller: https://hackaday.com/2016/12/01/make...clear-battery/
Ett alternativ är att använda en betavoltaisk cell som omvandlar betastrålar direkt till el utan att gå omvägen via synligt ljus.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback