Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-05, 17:49
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Ville bara önska lycka till. Använd nypon från vresrosen och plocka barr från tall/gran för antioxidanter så ni inte oxiderar.

Tänkte fråga om just nypon för jag ser några färska fortfarande, kan man äta fröna som finns i de, ger fröna extra näring?
Kan man göra soppa eller te på det men ändå få näring?

Fick ihop 30 kr, köpte 10 st små korvar som jag har delat upp till 2 dagar.
Köpte havregryn som ni tipsade om också. Inte gott men blir åtminstone frukost varje dag.

Varför just Karl Johan? För de är extremt lätta att identifiera och växer i mängder där jag bor.

Startade min blogg med bilder kommer postas lite då och då, hade varit kul att mäta min vikt.
Gissar på att jag kommer gå ner 4 kg.
Ska fiska ihop nån våg.

Hade fiskat om jag fiskespö.

Mvh
__________________
Senast redigerad av Flach1337 2018-09-05 kl. 17:57.
Citera
2018-09-05, 20:20
  #14
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flach1337
Tänkte fråga om just nypon för jag ser några färska fortfarande, kan man äta fröna som finns i de, ger fröna extra näring?
Kan man göra soppa eller te på det men ändå få näring?

Fick ihop 30 kr, köpte 10 st små korvar som jag har delat upp till 2 dagar.
Köpte havregryn som ni tipsade om också. Inte gott men blir åtminstone frukost varje dag.

Varför just Karl Johan? För de är extremt lätta att identifiera och växer i mängder där jag bor.

Startade min blogg med bilder kommer postas lite då och då, hade varit kul att mäta min vikt.
Gissar på att jag kommer gå ner 4 kg.
Ska fiska ihop nån våg.

Hade fiskat om jag fiskespö.

Mvh
Har du provat att steka överbliven havregrynsgröt!
-det blir faktiskt godare än vad det låter.
https://www.kokaihop.se/recept/stekt-havregrynsgrot
Citera
2018-09-06, 10:21
  #15
Medlem
som andra sagt, plocka frukt

finns överallt

mer energi än svamp
Citera
2018-09-06, 10:41
  #16
Medlem
tjockballes avatar
Klä dig snyggt och slink in på något hotell på morgonen. Så får du gratis frukost.
Finns trådar om det på Flashback.
Citera
2018-09-06, 18:32
  #17
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flach1337
Tänkte fråga om just nypon för jag ser några färska fortfarande, kan man äta fröna som finns i de, ger fröna extra näring?
Kan man göra soppa eller te på det men ändå få näring?

Fick ihop 30 kr, köpte 10 st små korvar som jag har delat upp till 2 dagar.
Köpte havregryn som ni tipsade om också. Inte gott men blir åtminstone frukost varje dag.

Varför just Karl Johan? För de är extremt lätta att identifiera och växer i mängder där jag bor.

Startade min blogg med bilder kommer postas lite då och då, hade varit kul att mäta min vikt.
Gissar på att jag kommer gå ner 4 kg.
Ska fiska ihop nån våg.

Hade fiskat om jag fiskespö.

Mvh

Fröna kan ätas. Men de är hårda att tugga. De innehåller närande ämnen. Hur närande det vet jag inte.
Citera
2018-09-06, 20:07
  #18
Medlem
du kan överleva på vatten i 20 dagar så svamp ska nog inte bli nåra problem !
Citera
2018-09-07, 20:39
  #19
Medlem
TraXzmans avatar
Näringsmässigt skulle jag hellre satsa på att göra eget vitt bröd (vatten, jäst, mjöl, salt olja) och köpa massa ägg som man steker upp och lägger på mackan... behövs nog inte många mackor med ett ägg pr st för att överleva men även få isig mycket näring och mättnad. Sen kompletterar du med kosttillskott ... Nudlar funkar ju med buljongen som en soppa för det är ruggigt billigt

Jag äter dock mest bara gott gott varje dag och varje måltid och kompromissar alldrig med kvalitetsvaror och måltider. Sen finns det ju gränser att rådjursstek eller hjort inte hamnar på tallriken speciellt ofta
Citera
2018-09-07, 21:23
  #20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flach1337
Tjena flashback.

Månaden har skitit sig totalt och har bara pasta och ris hemma.
Måste överleva tills löningen dvs 20 dagar till.

Jag tänkte gå ut till skogen och plocka Boletus edulis kanske nån kantarell om man får syn på en men tror ej att de växer nu i mängder.

Enligt https://www.matspar.se/produkt/torka...-johan-30g-ica
Så innehåller 100g ca 300 kcal, 30 gram protein, 28 gram kolhydrater och 3 gram fett.

Enligt https://www.dabas.com/ProductSheet/Details.ashx/154432
Så är siffran mycket mindre.

Min fråga är kan jag överleva på Boletus edulis?
Kan jag hålla på att äta det varje dag?
Pasta och boletus edulis varje dag i 20 dagar minus några dagar pga tror jag kan fixa lite pengar några dagar innan löning så vi kan säga 15 dagar bara för att.


/Sitter bara hemma gör inte av med energi, väger under 90 kg, det enda jag kommer göra som kräver energi är att gå ut och leta efter svampen.

/Kommer blogga om upplevelsen dagligen om intresse finns med bilder.

20 dagar överlever du ju utan mat öht bara du får i dig vätska, men svamp är ingen vidare näringskälla ur ett befolkningsperspektiv. En väldigt hög konsumtion är heller inte att rekommendera. Nordiska ministerrådet avråder exempelvis från champinjonkonsumtion på ett par hekto per vecka då det kan associeras med ökad cancerrisk. Så länge man äter enligt medelkonsumtionen i Sverige som motsvarar mellan 2 och 2,5 kilo per person och år är risken emellertid väldigt liten.
Citera
2018-09-07, 21:37
  #21
Medlem
Tack för alla svar har varit extremt tufft de här dagarna men fick ihop några kronor och köpte det jag kunde för kommer gå bra i nån dag till utan svamp.

Har käkat, päron, äpplen, nypon, pasta med ketchup de senaste dagarna fick lyxa tillndet med korv en dag. Köpte 70 köttbullar för 30 kr som jag har delat upp i 10 st per dag.

Nu har jag pasta, ris, köttbuljong, steknsmör, köttbullar ketchup, havregryn.

Det jag har sett ute som man kan plocka är nypon, päron, äpplen.
Äpplen använder jag tillsammans med havregryn eller käkar direkt.

Svamp letar jag nu i veckan när köttbullarna tar slut.

Problemet är inte att överleva problemet är att man är sååååå hungrig hela tiden, överleva vet jag att jag kommer kunna men har deltids jobb just nu par gånger per vecka och måste ha energi till det tills löningen.

Man är hungrig hela tiden, börjar se väldigt blek ut redan nu och kommer bli värre med dagarna. Kommer se ut som nerpundad anorexia fall.

Men ja jag kämpar på kasta in nån tips om ni kommer på nåt.
Citera
2018-09-08, 16:52
  #22
Medlem
borrizs avatar
Livsmedelsaffärerna slänger massor av fullt ätlig mat, enda felet är att sista försäljningsdagen är passerad.
Har du testat containerdiving?

(Glöm bara inte att plocka upp efter dig. Skräpar du ner, så kanske affären sätter lås på containern.)
__________________
Senast redigerad av borriz 2018-09-08 kl. 17:07.
Citera
2018-09-11, 16:37
  #23
Moderator
Allaballawallas avatar
Matlagning och metoder --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2018-09-11, 16:44
  #24
Medlem
Strychnos avatar
Medicin och hälsa --> Dieter och specialkost
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback