Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-04, 21:11
  #13
Medlem
Shankss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gelbelkjell
Klubb 1: Inavlade aristokrat-wanabes för mobbing, rovdjurshat och inbördes beundran.
Klubb 2: Inavlade hillbillies för mobbing, rovdjurshat och inbördes beundran.

Seriöst, om vi ska fortsätta jaga även i framtiden, med en allt mer krympande vildmark, måste vi skaffa oss en lite mer ödmjuk inställning. Det går inte mobba resten av befolkningen som råkar va kritiska till jakt eller vissa jaktformer, eller är i naturen av andra skäl än jakt. Vi är trots allt bara ca 300 tusen, jämfört med 9,8 miiljoner, som också ska få säga sitt och ha tillgång till naturen.Vi får fan anpassa oss lite. Inte bara kräva och trackassera alla som tycker olika, som nåt jävla mobbargäng på mellanstadiet.
Jag gillar mina jaktkompisar och jaktlaget, men man blir fan mörkrädd när man hör attityden på många andra håll. Och de här klubbarna tycker jag står för just den där fulspelande mobbing-stilen. Det kommer inte va hållbart i längden. Sen tycker jag det är fel rent principiellt att pengarna går till intresseklubbar. Man betalar jaktarrendet till markägaren, egentligen borde jaktkortet ses som arrendet till övriga svenska folket som inte jagar, som tack för att vi får använda naturen som också är deras, för vårt intresse. Eftersom jakten faktiskt stör övrigt friluftsliv i ganska stor utsträckning. Tänk bara på svampplockarpensionärer som oroar sig för om det är jakt just nu och om de ska våga sig ut utan att råka bli skjutna. Tänker man så borde pengarna gå tillbaks till staten. Typ naturvårdsverket när det gäller viltvård, universitet, kanske naturhistoriska riskmuseet (är dom statligt?)

Man betalar jaktarrendet till markägaren för att han äger marken. Samma sak som att man betalar parkeringsavgift till den som äger den marken.

Men jag säger samma sak som föregående talare. Engagera dig politiskt i denna fråga om du är missnöjd. Jag är rätt säker på att du redan gör det.
Citera
2018-09-05, 22:17
  #14
Medlem
Visa lite tacksamhet! Utan jägarförbundet skulle vi inte ha den jakt vi har idag.
Citera
2018-11-13, 18:15
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shanks
Man betalar jaktarrendet till markägaren för att han äger marken. Samma sak som att man betalar parkeringsavgift till den som äger den marken.

Men jag säger samma sak som föregående talare. Engagera dig politiskt i denna fråga om du är missnöjd. Jag är rätt säker på att du redan gör det.

Jaktarrende är som du vet en sak, jaktkort en annan sak. Jaktkortsavgiften går fråmst till de två jägarförbunden. Tycker både jaktarrende och jaktkort är en bra sak. Arrendet till markägaren för att jag får jaga på dennes mark, jaktkortsavgiften till Svenska folket för att vi jägare får jaga i vår gemensamma natur (med alla störningsmoment av övrigt friluftsliv det innebär). Då tycker jag de senare pengarna ska gå just till svenska folket eller miljövård och inte till egna jaktlobbyorganisationer. Det är ungefär som om människors semesterersättningen skulle ges till Fritidsresor för att göra resereklam istället för till löntagaren.
Citera
2018-11-13, 19:13
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
Visa lite tacksamhet! Utan jägarförbundet skulle vi inte ha den jakt vi har idag.

För vaddå? Hathets mot vargar och mobbing av djurrättsorganisationer? Att representera jägare och jaktintresset betyder inte att man ska bete sig som hells angels och försöka tränga ut alla andra från den svenska naturen, låta jägarna göra allt dom känner för och tysta all kritik av jakt.

Bara en bråkdel av alla miljoner går väl till bra saker som utbildning, tester av utrustning, höja jaktetik, kompetens, vildvård som ökar biologisk mångfald och på ett mer ödmjukt sätt skapa acceptans för jakt i det övriga samhället.
Men trots att jag sponsrar förbunden med jaktkortet (jaktkorten ger väl förbunden ca 70 miljoner per år) får jag inte ens läsa jaktutrustningstester i Svensk jakt online utan att dessutom betala medlemsavgiften.

När jag ändå är igång och spyr galla, kan jag gå över till vådaskjutningen som hände nyligen. Där vore nåt för jägarförbunden att göra, arbeta för bättre självkontroll; föreslå syntester för jägare. Det borde va lika självklart som för bilförare. Behöver man glasögon gör man syntestet med glasögon och måste då bära glasögonen på jakt, men klarar man inte syntestet får man inte jaga. Det är faktiskt kraftfullt dödliga vapen vi springer runt med i skogarna där allemansrätten gäller. Och syntestet borde göras varje eller kanske vart 5e år. Det borde även ingå ett avståndsbedömningstest. Älgprovet eller motsvarande borde bli krav för alla jägare inför säsongen, inte bara ifall jaktlaget kräver det. Själv ställer jag högre krav på mig än jaktlaget, som kräver brons. Har jag inte skjutit guld, och dessutom alla serierna på raken, är jag inte i form för säsongen att börja panga på levande djur. En bom varannan serie betyder 13% risk för så dålig träff att det kan ta flera dagar för djuret att dö under svåra plågor, och oerhört svårt eftersök då det mycket möjligt kan röra sig normalfort.

Jag pratar med svampplockare som inte vågar gå ut i skogen under hela hösten, alltså en fjärdedel av deras friluftslivsår vågar de inte röra sig i naturen för att de är rädda att bli ihjälskjutna av halvblinda jägare, eller möjligtvis så skjutkåta att fantasin blir verkligare än det de ser.

En jägare som tappat synskärpan, men lever för jakten, kan väl vara med och göra annat i laget då, drev utan att själv skjuta osv.
Citera
2018-11-13, 23:05
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gelbelkjell
För vaddå? Hathets mot vargar och mobbing av djurrättsorganisationer? Att representera jägare och jaktintresset betyder inte att man ska bete sig som hells angels och försöka tränga ut alla andra från den svenska naturen, låta jägarna göra allt dom känner för och tysta all kritik av jakt.

Bara en bråkdel av alla miljoner går väl till bra saker som utbildning, tester av utrustning, höja jaktetik, kompetens, vildvård som ökar biologisk mångfald och på ett mer ödmjukt sätt skapa acceptans för jakt i det övriga samhället.
Men trots att jag sponsrar förbunden med jaktkortet (jaktkorten ger väl förbunden ca 70 miljoner per år) får jag inte ens läsa jaktutrustningstester i Svensk jakt online utan att dessutom betala medlemsavgiften.

När jag ändå är igång och spyr galla, kan jag gå över till vådaskjutningen som hände nyligen. Där vore nåt för jägarförbunden att göra, arbeta för bättre självkontroll; föreslå syntester för jägare. Det borde va lika självklart som för bilförare. Behöver man glasögon gör man syntestet med glasögon och måste då bära glasögonen på jakt, men klarar man inte syntestet får man inte jaga. Det är faktiskt kraftfullt dödliga vapen vi springer runt med i skogarna där allemansrätten gäller. Och syntestet borde göras varje eller kanske vart 5e år. Det borde även ingå ett avståndsbedömningstest. Älgprovet eller motsvarande borde bli krav för alla jägare inför säsongen, inte bara ifall jaktlaget kräver det. Själv ställer jag högre krav på mig än jaktlaget, som kräver brons. Har jag inte skjutit guld, och dessutom alla serierna på raken, är jag inte i form för säsongen att börja panga på levande djur. En bom varannan serie betyder 13% risk för så dålig träff att det kan ta flera dagar för djuret att dö under svåra plågor, och oerhört svårt eftersök då det mycket möjligt kan röra sig normalfort.

Jag pratar med svampplockare som inte vågar gå ut i skogen under hela hösten, alltså en fjärdedel av deras friluftslivsår vågar de inte röra sig i naturen för att de är rädda att bli ihjälskjutna av halvblinda jägare, eller möjligtvis så skjutkåta att fantasin blir verkligare än det de ser.

En jägare som tappat synskärpan, men lever för jakten, kan väl vara med och göra annat i laget då, drev utan att själv skjuta osv.

För just det jag sa

Men du är uppenbarligen nån agenda driven tok

Det du beskriver är inte verkligheten

Om du skjuter guld eller inte gör dig inte till en mer eller mindre värd jägare

Omdömet är viktigare än skjutskickligheten.

Just jägarförbundet och jägarexamen har aktivt motarbetat sånt du tar upp, och i allra högsta grad lyckats

Syntest och liknande är totalt onödigt och skulle kosta långt mer än det ger

Mobbning? Är du seriös? Jägare är utsatta för sabotage, misshandel och trakasserier i långt högre grad än vice versa

Djurrättsaktivister är totalt befriade ifrån verklighetsförankring
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback