Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-03, 23:08
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LpBp
Kanske lite offtopic, men vet ens föräldrarna om att de curlar sina barn eller om självaste barnen vet om att dem blir curlade av sina föräldrar ?

Beror väl på om de har självinsikt?

Hur som helst är mina erfarenhet att curlade barn blir:
* Ansvarslösa
* Lågpresterande
* Snälla
* Låg utvecklingsbenägenhet

Dessa tendenser ser du i princip i vilken syskonskara som helst där den äldsta som givits mest ansvar och minst curling, i regel är det av syskonen som blir mest ansvarstagande och högpresterande.
Citera
2018-09-04, 10:12
  #14
Medlem
QuisCustodiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
I några generationer har vi nu sett curlingbarnen som små och hur de blivit som vuxna.

Jag ser ofta föräldraskap i alla samhällsklasser som curlar sina situngar. Den fula, tjocka och helt efterblivna curlingungen får allt som denna pekar på, inte minst godis, kakor och glass till frukost, middag och kvällsmat om de bara vill. Kan ingenting själv, beter sig som CP-barn och detta resulterar ofta att de blir mobbade i skolan där de får stryk verbalt, via utfrysning och lite fysiska tag. Inte helt fel, för ungen är korkad, ful och fet.

När de växer upp, är de helt fucked-up. Ofta rökare, knarkare, bor hemma och spelar spel i mammas källare vid 30 plus, feta, näsringar, kan inte få brudar, kan inget om kost eller tvätta sina egna kläder, eller ens koka ett ägg, osv osv.

Vad har ni sett för tecken på dessa curlingmissfoster?

Det du skriver om ungar vars alla måltider består av godis och som sedan tillbringar livet i total brist på prestation, ambition och kompetens, är det verkligen söndercurlade ungar, eller är det bara underklassungar? När jag tänker på söndercurlade ungar så drar jag mig till minnes min tid som universitetsanställd, då (på riktigt) föräldrar till studenter i ålderskategorin 20+ kunde ringa och sjukanmäla, och - i och för sig bara i ett fåtal fall - ringa för att bolla varför det inte gått så bra för deras vuxna barn på senaste tentan och hur kan det vuxna barnet göra för att bättre tillgodogöra sig studierna.
Citera
2018-09-04, 10:57
  #15
Medlem
udons avatar
Har en kompis som undervisar på universitet. Han säger att det är väldigt vanligt att föräldrar ringer och försöker ändra deras vuxna barns tentaresultat .

Det är alltså föräldrar som är födda på 70-talet.
Citera
2018-09-04, 12:19
  #16
Medlem
QuisCustodiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Har en kompis som undervisar på universitet. Han säger att det är väldigt vanligt att föräldrar ringer och försöker ändra deras vuxna barns tentaresultat .

Det är alltså föräldrar som är födda på 70-talet.

Det förvånar mig inte. Det är något decennium sen jag sist var anställd på universitet, och då var de flesta föräldrarna födda på 50- och 60-talet. Har nog gått utför sen dess.
Citera
2018-09-04, 12:29
  #17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Har en kompis som undervisar på universitet. Han säger att det är väldigt vanligt att föräldrar ringer och försöker ändra deras vuxna barns tentaresultat .

Det är alltså föräldrar som är födda på 70-talet.

Här är några fler festliga exempel från universitetsvärlden.
Citat:
Men det går ju inte att tänka bort, att det finns de som förutom grava problem med kursinnehållet förutsätter att läraren tillhandahåller busstidtabeller och annan vardaglig problemlösning, studenter som blir bestörta och kränkta av kritik och av att inte få ”hjälp”.

– Många studenter är helt enkelt inte vana att möta obehag. Här märks ju också föräldrarnas roll, de som ringer oss och förklarar varför sonen eller dottern inte hann i tid till inskrivningen.
https://universitetslararen.se/2013/...ya-arbetssatt/
Citera
2018-09-04, 12:39
  #18
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Här är några fler festliga exempel från universitetsvärlden.

https://universitetslararen.se/2013/...ya-arbetssatt/

Undrar när det här satt igång. Jag är ändå född i mitten på 80-talet och brukar ju klassas som någon slags mtv-generation. Även om morsan förmodligen skämde bort en med mat och städning så var det definitivt inte så när man kom upp tonåren att föräldrarna fixade med ens bestyr. Otänkbart att dom skulle göra det på universitetet. Jag känner inte heller igen det bland dom jag umgicks med.
Citera
2018-09-11, 02:03
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Det är väl inte särskilt underligt om man tidigare inte haft så mycket med banken att göra?

Och varför har man inte haft med banken att göra innan 20 års ålder?
Citera
2018-09-11, 02:09
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Har en kompis som undervisar på universitet. Han säger att det är väldigt vanligt att föräldrar ringer och försöker ändra deras vuxna barns tentaresultat .

Det är alltså föräldrar som är födda på 70-talet.

Jag är i färd med att hoppa av min universitetskurs på grund av en pojkjävel på 19 år som aldrig har hört ordet "nej" i hela sitt. liv. Pratar i mun på föreläsarna, avbryter föreläsarna var femte minut för att han tror att en föreläsning är en dialog och att de andra 100 eleverna vill höra hans åsikter, ringer och mejlar lärarna utanför arbetstid för att fråga om saker som han är för lat för att plugga själv, får skjuts av föräldrarna varje morgon, och gör ingenting hemma enligt egen utsago. Jag sade åt honom på skarpen, han blev ledsen och var tyst i en vecka, sedan drog han igång skiten igen.

Jag är den enda från förra terminen som är med i den här kullen. Alla andra valde att hoppa den här terminen och återkomma i vår när pojkjäveln är borta. Det är ju själva fan att jag inte tänkte på det.
Citera
2018-09-11, 02:13
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Och varför har man inte haft med banken att göra innan 20 års ålder?

Jag är 26 och har knappt haft något att göra med banken. Mitt sparande sköter en polare som är vass på aktier åt mig och bankkontot flyter ju på av sig själv.
Citera
2018-09-11, 02:14
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Jag är 26 och har knappt haft något att göra med banken. Mitt sparande sköter en polare som är vass på aktier åt mig och bankkontot flyter ju på av sig själv.

Behövde jag hjälp med att förstå något om banken så frågade jag min pappa som förklarade för mig, och sedan kontaktade jag banken själv som en normal vuxen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback