Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-03, 18:58
  #1
Medlem
I många recept på grytor står det att man skall ha den i ugnen ett antal timmar. Eftersom jag inte äger någon riktig gryta som jag vågar ställa i ugnen så brukar jag istället låta den stå på spisen och puttra på låg värme och resultatet blir hur bra som helst. Vilken är egentligen idén med att ha den i ugnen? Blir resultatet bättre på något vis?
Citera
2018-09-03, 19:00
  #2
Medlem
Har du låg värme bör skillnaden vara försumbar. Anledningen är att man inte vill bränna i botten skulle jag gissa på.
Citera
2018-09-03, 19:01
  #3
Medlem
Mindre att ha koll på.
Men tillagar du köttet väl då blir det lika gott oavsett vart du värmer den.
På gamla tiden elda man stenar som fick tillaga köttet.
Citera
2018-09-03, 20:01
  #4
Medlem
ps870s avatar
Det är enklare i ugnen tycker jag eftersom gryta blir lika varm runt om. Det är också lättare att ställa in och få en jämn temperatur. Men spisen och låg värme funkar helt ok.

Jag tycker att du ska köpa en bra gryta, det kommer underlätta även om du kör den på spisen. Jag har använder en 4,1 liters och en 8,1 liters Le Creuset. Bra kvalitet som kommer hålla i många år. Extra plus för att de dessutom är snygga.
Citera
2018-09-03, 20:07
  #5
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
I många recept på grytor står det att man skall ha den i ugnen ett antal timmar. Eftersom jag inte äger någon riktig gryta som jag vågar ställa i ugnen så brukar jag istället låta den stå på spisen och puttra på låg värme och resultatet blir hur bra som helst. Vilken är egentligen idén med att ha den i ugnen? Blir resultatet bättre på något vis?

Som jag ser det, har du ex en "gryta" (maträtten inte köksredskapet) på plattan, vi tar chili som exempel så kommer ju all värme underifrån och som fysiken är så letar det tunga (bönor, grönsaker och kött) ner sig i botten och såsen letar sig till toppen och då måste man liksom "hålla koll" på det under koktimmarna så att inget bränner sig fast och att alla delar av grytan får vända på sig och gotta sig i värmen.

Om man däremot har "grytan" i en ugn så bombarderas den ju av värme från alla håll och kanter och kan bara ta hand om sig själv.

Naturligtvis skiljer det sig vilken spis man har och vilka grytor man har. Har man etablerat recept så är det ju bara att köra in rubbet i ugnen på låg värme och sätta sig vid Flashback till klockan ringer, om man däremot vill "meka" med sin gryta/chili så är det nog bättre att man står med den vid spisen, läser en bok, fipplar med telefonen, rör om och provsmakar med jämna mellanrum.

Frågan är nog hur mycket man "litar" på sina recept och vilken erfarenhet man har. Själv föredrar jag att stå vid spisen och hålla koll men lilla mormor som hade sina recept i huvudet bara dunkade in allt i samma gryta som hennes mor använde, körde in allt i ugnen och satte sig och tittade på TVn som en boss tills klockan ringde.
Citera
2018-09-03, 20:13
  #6
Medlem
Ja det är väl det som är skillnaden, om den står på spisen så bör man röra om lite nu och då.
Citera
2018-09-03, 23:48
  #7
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Ja det är väl det som är skillnaden, om den står på spisen så bör man röra om lite nu och då.

Gryta i ugn kan du jämföra med en slow-cooker.
In med den i ugnen, låt den långsamt puttra i timmar och gör något helt annat under tiden den går färdigt av sig själv.

Väldigt praktisk och bekväm matlagning!
Citera
2018-09-04, 00:12
  #8
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Som jag ser det, har du ex en "gryta" (maträtten inte köksredskapet) på plattan, vi tar chili som exempel så kommer ju all värme underifrån och som fysiken är så letar det tunga (bönor, grönsaker och kött) ner sig i botten och såsen letar sig till toppen och då måste man liksom "hålla koll" på det under koktimmarna så att inget bränner sig fast och att alla delar av grytan får vända på sig och gotta sig i värmen.

Om man däremot har "grytan" i en ugn så bombarderas den ju av värme från alla håll och kanter och kan bara ta hand om sig själv.

Naturligtvis skiljer det sig vilken spis man har och vilka grytor man har. Har man etablerat recept så är det ju bara att köra in rubbet i ugnen på låg värme och sätta sig vid Flashback till klockan ringer, om man däremot vill "meka" med sin gryta/chili så är det nog bättre att man står med den vid spisen, läser en bok, fipplar med telefonen, rör om och provsmakar med jämna mellanrum.

Frågan är nog hur mycket man "litar" på sina recept och vilken erfarenhet man har. Själv föredrar jag att stå vid spisen och hålla koll men lilla mormor som hade sina recept i huvudet bara dunkade in allt i samma gryta som hennes mor använde, körde in allt i ugnen och satte sig och tittade på TVn som en boss tills klockan ringde.
Förutsatt att man har varmluftsugn, annars kan det vara ganska ojämnt.
Citera
2018-09-04, 06:10
  #9
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
I många recept på grytor står det att man skall ha den i ugnen ett antal timmar. Eftersom jag inte äger någon riktig gryta som jag vågar ställa i ugnen så brukar jag istället låta den stå på spisen och puttra på låg värme och resultatet blir hur bra som helst. Vilken är egentligen idén med att ha den i ugnen? Blir resultatet bättre på något vis?
Du får jämnare värme i ugnen och i mycket större utsträckning samma temperatur i grytans övre som nedre del. En del rätter blir bättre på det sättet. Till exempel lagar många in risgrynsgröt i en gryta/kastrull i ugnen, dom ställer in den när grynen hällts i och ska svälla.

Mitt tips är att gå till en second hand-butik och lägg ut 100-150 kr, då får du en kanongryta utan att behöva lägga ut 1000+ kr. Köp dock inte första bästa du ser, gå in på 3-4 butiker, till exempel Röda korsets eller Erikshjälpens second hand och titta vad som finns.
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Förutsatt att man har varmluftsugn, annars kan det vara ganska ojämnt.
Det blir likväl mycket jämnare än på spisen där man bara eldar på underifrån.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback