Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-03, 17:48
  #1
Medlem
Vakna, jobba, äta och sova.
Vakna, jobba, äta och sova.

Jag vill inte jobba hela mitt liv för att sedan inse vid 70 års ålder att jag missat leva ett fantastiskt liv med resor, träffa nytt folk varje dag och äventyr mm.
Jag tror att många som jobbar såklart också har bra liv, men det känns bara som att man missar så mycket. Man jobbar för att kunna betala hyra, mat, prylar osv... sen går cirkeln om.

Detta har varit en tanke hos mig, men såhär starkt har jag aldrig kännt att jag bara vill lämna allt. Inget fel på jobbet eller familj och så, men jag vill inte leva livet inom dessa ramar.

Har sparat 350.000 på sparkontot. Funderar på att ta ut ca 50.000, köpa en mc och sedan köra ut på vägarna. Kan ju alltid komma tillbaka hem om allt går åt helvete...

Vad tycker ni? Har någon erfarenhet av detta?

Elaka kommentarer undanbedes
Citera
2018-09-03, 17:54
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crossbar
Vakna, jobba, äta och sova.
Vakna, jobba, äta och sova.

Jag vill inte jobba hela mitt liv för att sedan inse vid 70 års ålder att jag missat leva ett fantastiskt liv med resor, träffa nytt folk varje dag och äventyr mm.
Jag tror att många som jobbar såklart också har bra liv, men det känns bara som att man missar så mycket. Man jobbar för att kunna betala hyra, mat, prylar osv... sen går cirkeln om.

Detta har varit en tanke hos mig, men såhär starkt har jag aldrig kännt att jag bara vill lämna allt. Inget fel på jobbet eller familj och så, men jag vill inte leva livet inom dessa ramar.

Har sparat 350.000 på sparkontot. Funderar på att ta ut ca 50.000, köpa en mc och sedan köra ut på vägarna. Kan ju alltid komma tillbaka hem om allt går åt helvete...

Vad tycker ni? Har någon erfarenhet av detta?

Elaka kommentarer undanbedes
Köp en cykel istället. Kostar mindre, drar ingen soppa, är mindre stöldbegärlig och så får du en vältränad kropp på köpet. Med mindre omkostnader, så räcker dina pengar under en längre period. Cykeln går ju dessutom att ta med på tåget.
Citera
2018-09-03, 18:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Köp en cykel istället. Kostar mindre, drar ingen soppa, är mindre stöldbegärlig och så får du en vältränad kropp på köpet. Med mindre omkostnader, så räcker dina pengar under en längre period. Cykeln går ju dessutom att ta med på tåget.

Bra tips!
Citera
2018-09-03, 18:14
  #4
Medlem
knasen79s avatar
Klart att man ska sticka iväg innan man stadgar sig, men sen har man ansvar och då lär man sig uppskatta vardagsrutinerna. Se bara till att din partner ser på livet på samma sätt, annars finns risken att hen efter några år vill fortsätta att stimulera sitt självbekräftelsebehovet. Det är lika med skilsmässa.
Citera
2018-09-03, 18:21
  #5
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Bara gör det!!!

Har du föräldrar och vänner du kan återvända till är det ju inga problem.

Det här: "Gå upp-gå till jobbet-jobba-jobba-äta lunch. Samma sak händer imorgon
Jobba-åka trick-hem å sätta sig å glo
Det är inget liv. Det är slaveri"...
Det är ju inget att sträva efter.

Nästa inlägg från dig hoppas jag är en övergripande plan.
Citera
2018-09-03, 18:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Klart att man ska sticka iväg innan man stadgar sig, men sen har man ansvar och då lär man sig uppskatta vardagsrutinerna. Se bara till att din partner ser på livet på samma sätt, annars finns risken att hen efter några år vill fortsätta att stimulera sitt självbekräftelsebehovet. Det är lika med skilsmässa.

Är singel så... inga problem där haha Men tack för tipset!
Citera
2018-09-03, 18:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Bara gör det!!!

Har du föräldrar och vänner du kan återvända till är det ju inga problem.

Det här: "Gå upp-gå till jobbet-jobba-jobba-äta lunch. Samma sak händer imorgon
Jobba-åka trick-hem å sätta sig å glo
Det är inget liv. Det är slaveri"...
Det är ju inget att sträva efter.

Nästa inlägg från dig hoppas jag är en övergripande plan.

"Bara gör det!!!" känner jag med! Dock det där med övergripande plan. Lite det som är grejen. Ingen plan, bara gå dit vägarna tar mig.
Citera
2018-09-03, 18:48
  #8
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crossbar
"Bara gör det!!!" känner jag med! Dock det där med övergripande plan. Lite det som är grejen. Ingen plan, bara gå dit vägarna tar mig.
Menade inga låsta detaljer utan mer "jag ska hit, hit och hit" kanske... Bara för att komma igång.
Citera
2018-09-03, 19:07
  #9
Moderator
Elrosss avatar
Go for it, jag tycker man ska passa på innan man stadgar sig för mycket så man inte har den där känslan att man missat något på äldre dar.

*Vad som kan vara bra är att göra lösryckta planer, exempelvis en rutt du ska ta eller saker du vill se och ha det som delmål.
* Planera inte in för mycket, många gånger hittar man saker på plats som man inte kollat upp innan och vill utforska så se till att du inte behöver offra någonting annat om du vill stanna någon/några extrta dagar.
* Var vill du resa och vad vill du se? Det viktigaste kanske, vilken standard på resa (tält, hostels, hotell).
*Ska du bara resa runt eller stanna och ta enklare jobb längs vägen.
*Budget för resan, vad får den max kosta, vad vill du att den ska kosta
*Vad är du mest intresserad av? Natur, stadsupplevelser, blandat, storstad/småbyar och kulturer. Beroende på hur man reser så kostar det olika mycket, naturupplevelser är ofta lite billigare men kanske kräver rätt utrustning, ska du flyga och ha dig kommer priset sticka mycket, oftast är det resorna mellan olika ställen som kostar mest på längre resor.
*Vill du slå dig ner och utforska varje ställe längre tid eller vill du ha högre tempo och se många ställen men bara någon dag eller två.

Denna lista kan göras hur lång som helst men om du börjar stolpa upp vilken typ av resa du ska göra blir det enklare. Det är stor skillnad på att ta en cykel kontra motorcykel och resa runt, vilken världsdel hade du tänkt dig? Är det motorcykel som gäller m.m.?
Citera
2018-09-03, 19:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Menade inga låsta detaljer utan mer "jag ska hit, hit och hit" kanske... Bara för att komma igång.

Jag förstår. Bra tänkt, kanske att jag bestämmer vilket/vilka länder jag ska till men inte exakt vad jag ska göra när jag är där. Se lite vad som händer, gå lite på impuls.
Tack för tipset!
Citera
2018-09-03, 19:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Go for it, jag tycker man ska passa på innan man stadgar sig för mycket så man inte har den där känslan att man missat något på äldre dar.

*Vad som kan vara bra är att göra lösryckta planer, exempelvis en rutt du ska ta eller saker du vill se och ha det som delmål.
* Planera inte in för mycket, många gånger hittar man saker på plats som man inte kollat upp innan och vill utforska så se till att du inte behöver offra någonting annat om du vill stanna någon/några extrta dagar.
* Var vill du resa och vad vill du se? Det viktigaste kanske, vilken standard på resa (tält, hostels, hotell).
*Ska du bara resa runt eller stanna och ta enklare jobb längs vägen.
*Budget för resan, vad får den max kosta, vad vill du att den ska kosta
*Vad är du mest intresserad av? Natur, stadsupplevelser, blandat, storstad/småbyar och kulturer. Beroende på hur man reser så kostar det olika mycket, naturupplevelser är ofta lite billigare men kanske kräver rätt utrustning, ska du flyga och ha dig kommer priset sticka mycket, oftast är det resorna mellan olika ställen som kostar mest på längre resor.
*Vill du slå dig ner och utforska varje ställe längre tid eller vill du ha högre tempo och se många ställen men bara någon dag eller två.

Denna lista kan göras hur lång som helst men om du börjar stolpa upp vilken typ av resa du ska göra blir det enklare. Det är stor skillnad på att ta en cykel kontra motorcykel och resa runt, vilken världsdel hade du tänkt dig? Är det motorcykel som gäller m.m.?

Mycket att tänka på! Tack för alla tips! Har lite att fundera på!
Citera
2018-09-03, 19:18
  #12
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crossbar
Mycket att tänka på! Tack för alla tips! Har lite att fundera på!

Återkom gärna när du börjat forma en plan om än väldigt löst. Årstid, land/länder och budget känns som det första som man bör börja med, sedan kan man alltid ändra sig utifall man hittar någonting nytt. Börja fråga dig vad du vill se och uppleva på resan. Skriv det så kanske du får bra tips om resmål
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2973506

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback