Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-03, 17:36
  #1
Medlem
Halloj,

jag ska köpa en dator som jag enbart ska använda till bildbehandling.
Jag kan ingenting, nästan, om datorer men har en kompis som hjälper mig att skruva ihop den men han är ointresserad av foto så han vet ingenting, nästan, om vilka pryttlar jag behöver till detta.
Min absoluta maxgräns är 10.000 utan program.

Jag har blivit tipsad om detta och tänkte höra vad ni säger, är det en bra kombination eller vet ni något bättre?

https://www.inet.se/produkt/b1024330/billig-lr-dator

https://www.inet.se/produkt/2200057/asus-23-vc239h

Om det är på fel ställe får moderator flytta tlll rätt = D


Peace

/B.
Citera
2018-09-03, 19:07
  #2
Medlem
Hey

Hade nog satsat på en bra begagnad iMac för de pengarna
Citera
2018-09-04, 00:32
  #3
Medlem
elektronikfreaks avatar
Vad har du för kamera från vilken du ska lägga in bilder i datorn för att redigera och bildbehandla? Tänker mest på hur stora bilderna är i pixlar resp i MB? Är du vanlig fotoamatör, vilket jag misstänker att du är med tanke på att du först 2018 har upptäckt datorernas magiska värld så ge dig ut och leta på begagnatmarknaden. Skulle gissa på att en stationär dator för ett par tusenlappar räcker gott och väl. Satsa hellre på nyköp av en bra skärm 24 tum - 27 tum.

Detta förutsätter att vi snackar om vanliga stillbilder dvs vanliga digitalbilder från en vanlig digitalkamera eller DSLR. Är det däremot VIDEO så krävs det helt andra systemresurser.
Citera
2018-09-04, 16:01
  #4
Medlem
Jag har väl lite i perioder dom senaste tio åren eller så fotograferat digitalt men då har jag kört i jpeg och gjort alla justeringar innan bilden tas och sen låtit den vara som den blev helt utan efterjusteringar. Precis som när jag plåtar dia.
Men nu har jag beslutat mig för att verkligen göra ett seriöst försök att lära mig redigera.

Jag har just nu en d5100 som tillhör fjällan. Men jag hade tidigare en X100s som jag gillade även om den fasta brännvidden begränsade mig. Väntar in lite pengar längre fram och om det här med redigering fastnar så införskaffar jag mig antingen en X-pro 1 eller 2 beroende på hur mycket det blir.
Och ett 18-55 2.8-4 till att börja med.
Jag har sneglat lite på en Leica Q eftersom Leica alltid är och har varit Leica men tror att hur tokigt förtjust jag än blir i den, så kommer jag än en gång känna mig begränsad av den fasta optiken.
Vare sig jag nu erkänner det eller ej.

Att jag lägger så mycket pengar, förhållandevis, på dator och förmodligen även kamera beror på att även om jag är novis vad det gäller digitalt har fotograferat sen femårsåldern, i över fyrtio år alltså, nej men vänta lite nu är jag verkligen så gammal = O ?
Hmm, ja det går ju inte att komma ifrån att nittonhundrasjuttiotre faktiskt är så länge sen.
Jag köpte min första systemkamera vid tretton har praktiserat över ett år på lokaltidning och ett även kort tag i studio, detta samt läst naturfoto i två år.

Så även om fotograferandet har gått upp och ner genom åren så har jag plåtat mycket och kan mycket som även är applicerbart på den digitala världen.
Men ingen av mina vänner fotograferar digitalt och att på egen hand sätta sig in i allt utom jpeg har känts övermäktigt, onödigt och faktiskt ganska ointressant hittills.
Men nu har jag införskaffat en ansenlig mängd litteratur i ämnena och även anmält mig till en kurs i Photoshop och en i Lightroom.
Så nu ska jag göra ett seriöst försök.

Men visst, fastnar jag inte så står jag med en oändligt mycket bättre dator än jag någonsin behöver då jag annars bara skriver på den.
Men jag tror inte det, det är därför jag direkt satsar på en ordentlig och inte någon begagnad.

Men jag har ju haft fel förr, ibland helt uppåt väggarna.
Å andra sidan har jag också lagt lika mycket pengar och mer på avsevärt mycket sämre saker så det vore heller ingen större katastrof.
Den som lever får se.

Peace

/B.
Citera
2018-09-04, 16:08
  #5
Medlem
ett tips är att kolla vad du kan hitta begagnat i den prisklassen och jämnföra med din lista på inet för att få ut bästa möjliga prestanda för pengarna då en äldre i5 presterar bättre än en ny i3 i regel osv
Citera
2018-09-05, 10:38
  #6
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brystatyssen
Jag har väl lite i perioder dom senaste tio åren eller så fotograferat digitalt men då har jag kört i jpeg och gjort alla justeringar innan bilden tas och sen låtit den vara som den blev helt utan efterjusteringar. Precis som när jag plåtar dia.
Men nu har jag beslutat mig för att verkligen göra ett seriöst försök att lära mig redigera.

Jag har just nu en d5100 som tillhör fjällan. Men jag hade tidigare en X100s som jag gillade även om den fasta brännvidden begränsade mig. Väntar in lite pengar längre fram och om det här med redigering fastnar så införskaffar jag mig antingen en X-pro 1 eller 2 beroende på hur mycket det blir.
Och ett 18-55 2.8-4 till att börja med.
Jag har sneglat lite på en Leica Q eftersom Leica alltid är och har varit Leica men tror att hur tokigt förtjust jag än blir i den, så kommer jag än en gång känna mig begränsad av den fasta optiken.
Vare sig jag nu erkänner det eller ej.

Att jag lägger så mycket pengar, förhållandevis, på dator och förmodligen även kamera beror på att även om jag är novis vad det gäller digitalt har fotograferat sen femårsåldern, i över fyrtio år alltså, nej men vänta lite nu är jag verkligen så gammal = O ?
Hmm, ja det går ju inte att komma ifrån att nittonhundrasjuttiotre faktiskt är så länge sen.
Jag köpte min första systemkamera vid tretton har praktiserat över ett år på lokaltidning och ett även kort tag i studio, detta samt läst naturfoto i två år.

Så även om fotograferandet har gått upp och ner genom åren så har jag plåtat mycket och kan mycket som även är applicerbart på den digitala världen.
Men ingen av mina vänner fotograferar digitalt och att på egen hand sätta sig in i allt utom jpeg har känts övermäktigt, onödigt och faktiskt ganska ointressant hittills.
Men nu har jag införskaffat en ansenlig mängd litteratur i ämnena och även anmält mig till en kurs i Photoshop och en i Lightroom.
Så nu ska jag göra ett seriöst försök.

Men visst, fastnar jag inte så står jag med en oändligt mycket bättre dator än jag någonsin behöver då jag annars bara skriver på den.
Men jag tror inte det, det är därför jag direkt satsar på en ordentlig och inte någon begagnad.

Men jag har ju haft fel förr, ibland helt uppåt väggarna.
Å andra sidan har jag också lagt lika mycket pengar och mer på avsevärt mycket sämre saker så det vore heller ingen större katastrof.
Den som lever får se.

Peace

/B.
Som jag skrev ovan så behövs det mycket systemresurser dvs en kraftfull dator för att ex redigera video i både 1080p pch ännu mer i 4K. Men ska du bara bildbehandla och redigera stillbilder så klarar du dig med en relativt enkel dator. Oavsett om du har en standard Nikon eller en Pro Hasselblad. Däremot är en stor skärm typ 24 tum - 27 tum guld värd när man redigerar och bildbehandlar bilder.
Eller som någon skrev i ett annat inlägg... man behöver inte en Ferrari för att köra några km för att hämta och lämna barnen på dagis och shoppa på stormarknaden.

Kan kanske tänka mig att vi ungefär är i samma ålder. Har själv hållit på och fotat sedan tidigt 1960-tal när jag fick en liten Kodak Instamatic 100 av mina föräldrar och nu 50 år senare har jag avverkat ett antal kameror. Som fortfarande ligger samlade fullt fungerande. Idag kör jag med en Nikon D90 och en Nikon Coolpix P7100.

Största problemet idag är hur man ska förvalta sina bilder för framtida generationer? CD/DVD/BD, M-DISC, mekaniska hdd eller SSD, flash minnen...... Frågan är ännu ej löst för min del. Molnlagring är inte aktuell för min del som sitter på en 10/1 Mbit kopparkabel som hänger ute i telefonstolparna.

Men åter till ditt datorköp. Skulle jag vara du och hade en budget på 10K kronor så skulle jag nog först välja ut vilken skärm jag skulle vilja ha och sedan köpa en begagnad dator vars grafikkort klarar av den skärm jag köpt.

Jag köpte min första dator i början av 1980-talet som var en Facit ABC 80. I mitten av 1990-talet köpte jag min första PC - en Intel P4 133 Mhz, 1GB hdd med färgskärm, laserskrivare, scanner och Win 95, Photoshop, Pagemaker och lite annan mjukvara för 65K kronor. Den datorn skulle jag inte ens kunna kränga på Blocket för 1 krona idag. Så idag satsar jag enbart på att köpa begagnade datorer som är något år gamla. Mest beroende på att det finns väldigt lite i en dator som slits och därför håller en eller ett par år gammal dator samma kvalitet som en ny enligt mig. Trots att jag avverkat några datorer sedan Win95-tiden så har jag aldrig varit med om att någon dator "gått sönder". Största problemet för mig som bor på landet på Öland är åskoväder och direkt blixtnedslag.
Citera
2018-12-22, 20:28
  #7
Medlem
@ Elektronikfreak

He, he lustigt min första kamera var också en Instamatic 100 som jag fick av min " barnflicka " eller vad man nu ska kalla henne. Jag gick en datorkurs , kan det ha varit 1982 eller möjligtvis 83, och datorerna vi använde då var ABC800 = D
Jag fyllde precis femtio även om jag inte riktigt fattat hur det gick till och du verkar vara i min ålder eller ett år eller två äldre. Kul att det inte bara är åttio- och nittiotalister som har det här med datorer i generna verkar det som, iaf fattar dom det på ett sätt jag bara kan drömma om = D


Jag har ännu inte kommit så långt att jag köpt något än men så fort alla räkningarna nu är betalda denna månaden så ska jag slå till, då vet jag exakt hur mycket jag har att röra mig med.
Tror att det landar på runt 8500.

Jag har spanat lite på denna skärmen och den verkar trevlig :

https://www.inet.se/produkt/2212647/...va-75hz-curved

Sen får vi se om det blir begagnat eller hur det blir. Dock hoppas jag att det ska vara klart innan månadsskiftet Jan / Feb. Och jag är inte beredd att åka så jättelångt för något begagnat utan då blir det nytt.

Peace
Citera
2018-12-30, 13:55
  #8
Medlem
Satsa på en "lagom" business-PC.
https://www.inet.se/produkt/2214078/...256gb-pcie-ssd

Komplettera med en NAS som lagrar dina bilder över hemmanätverket.

https://www.inet.se/produkt/4300651/synology-ds218j

Komplettera med två st. hårddiskar, ex. Ironwolf 1TB a 750kr/st. Vid framtida behov kan du sedan byta dem till större. Min Synology har gått dygnet runt i 5+ år. På den ligger ca 600 gb bilder lagrat.
Citera
2018-12-31, 09:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerKol-halning
Satsa på en "lagom" business-PC.
https://www.inet.se/produkt/2214078/...256gb-pcie-ssd

Komplettera med en NAS som lagrar dina bilder över hemmanätverket.

https://www.inet.se/produkt/4300651/synology-ds218j

Komplettera med två st. hårddiskar, ex. Ironwolf 1TB a 750kr/st. Vid framtida behov kan du sedan byta dem till större. Min Synology har gått dygnet runt i 5+ år. På den ligger ca 600 gb bilder lagrat.
För 10.000 spänn...?
En Nas på 2x1 TB för att lagar bilder - tror du det är 1999 fortfarande och bilder är på 450 Kb?
Bara en bra NAS för bildhantering kostar ju dubbelt. Den bör ligga runt 10-20 TB för bildlagring - och sen ska du ha redundans på det. En bild med lager i PS springer lätt upp i 0,5-1,5 GB/styck.

Till TS: Skit i NAS:en - den spränger din budget flera gånger om.
__________________
Senast redigerad av martinator 2018-12-31 kl. 09:38.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback