Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-03, 16:08
  #1
Medlem
Resor mellan och inom EU och inom Schengen, har ni någonsin blivit uppmanad av passkontrollanten/informationsdisken att visa upp returbiljetten innan ni ska med planet/när ni anlänt till destinationslandet? Blir det oftare att dom frågar i o med flyktningskrisen sista åren?
Citera
2018-09-03, 16:18
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Resor mellan och inom EU och inom Schengen, har ni någonsin blivit uppmanad av passkontrollanten/informationsdisken att visa upp returbiljetten innan ni ska med planet/när ni anlänt till destinationslandet? Blir det oftare att dom frågar i o med flyktningskrisen sista åren?

Har aldrig hänt och lär aldrig hända. Du har ju rätt till fri rörlighet inom EU så varför skulle dom kolla detta?
Citera
2018-09-03, 16:28
  #3
Medlem
HerrFlygmyras avatar
Nej. Jag har öht inte haft med någon passkontrollant eller tullare att göra de senaste 3-4 åren (längre tillbaka minns jag inte säkert) trots att jag flugit reguljärt från en EU-flygplats till en annan minst 50 gånger under den tiden. Det förvisso bero på att jag utseendemässigt är ungefär raka motsatsen till en flykting eller terrorist.
Citera
2018-09-03, 16:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Har aldrig hänt och lär aldrig hända. Du har ju rätt till fri rörlighet inom EU så varför skulle dom kolla detta?

På pappret står det 3 månaders fri vistelse, men den regeln är bara där bara för att det ska se fint ut på regelverket? Sen undra man hur man kan veta att en person vart i ett land i t.ex 2 månader och 29 dagar när pass inte kontrolleras. Då kan resenären ljuga o säga att han endast vart här i 10 timmar eller en vecka
Citera
2018-09-03, 20:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
På pappret står det 3 månaders fri vistelse, men den regeln är bara där bara för att det ska se fint ut på regelverket? Sen undra man hur man kan veta att en person vart i ett land i t.ex 2 månader och 29 dagar när pass inte kontrolleras. Då kan resenären ljuga o säga att han endast vart här i 10 timmar eller en vecka

Så länge du ordnar din egen försörjning har du rätt att bo hur länge du vill i ett annat EU-land. Efter 3 månader ska man dock registrera sig som boende i landet. Hur man gör det är lite olika i olika länder. Du behöver därför aldrig någon returbiljett för resor inom EU.
Citera
2018-09-04, 10:44
  #6
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Resor mellan och inom EU och inom Schengen, har ni någonsin blivit uppmanad av passkontrollanten/informationsdisken att visa upp returbiljetten innan ni ska med planet/när ni anlänt till destinationslandet? Blir det oftare att dom frågar i o med flyktningskrisen sista åren?

Så länge du kan visa att du är EU-medborgare så tror jag inte något sådant krav finns. Kan ju bli annorlunda om du har ett icke-EU pass.
Citera
2018-09-04, 10:59
  #7
Moderator
Neksnors avatar
Ändrade rubriken.

Tidigare rubrik: Krävs uppvisande av retur/vidare biljett ut ur ett EU-land?
Nuvarande rubrik: Krävs uppvisande av retur/vidare biljett vid resa mellan EU-länder?

/Mod
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2973484

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback