Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-03, 16:01
  #1
Medlem
Hej kära flashbackare!

Jo, jag väger 90kg samt är 1,90 lång och tänker gå ner till ungefär 80kg. Tränar gym och cardio 1,5h • 3ggr/vecka.
Vad gör jag för fel om jag inte känner hunger medans jag äter ca 1200 kalorier under vardagarna och cirka 700 på helgerna? Senast jag gick ner i vikt så var hunger ett bra tecken på att ’tog’ av resurserna, men avsaknaden på den får mig att fundera över om jag äter mer än jag tror.

Standarddag är:
2dl müsli + 2dl lättfil
Mjölk till kaffet
= 500 kalorier

2dl matkorn
ca 150g kött/fisk/vegetariskt
Grönsaker (ex broccoli)
Steker i lite smör
Mjölk för redning
=400-600 kalorier

Kaffe med lite mjölk som sagt, 3ggr/dag.

Helg:
2 dl müsli + 2 dl lättfil
125g bönor (ex kidney, vita)
Eller en burk med tonfisk i vatten
Kanske 300g vitkål/några morötter/broccoli
Kaffe som vanligt
=ca 700 kalorier


Är mina beräkningar helt uppåt väggarna eller? Har försökt att kolla med slv och beräkna basalmetabolism.
Citera
2018-09-03, 16:10
  #2
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Testa att väga istället för att mäta tex musli i dl. Volym kan variera ganska mycket. Men vikt är vikt så att säga.
Citera
2018-09-03, 16:11
  #3
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Sen avråder jag från att svälta dig så där men det är väl off topic.
Citera
2018-09-03, 16:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Testa att väga istället för att mäta tex musli i dl. Volym kan variera ganska mycket. Men vikt är vikt så att säga.

Ja, det är nog det säkraste kortet, blir att införskaffa någon.

Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Sen avråder jag från att svälta dig så där men det är väl off topic.

Inte det klokaste kanske, men jag vill bara ner nu, sen lägger jag mig på en hälsosam nivå om jag ska bygga lite.

Tack!
Citera
2018-09-03, 21:08
  #5
Medlem
Eagleoffreedoms avatar
Hunger och energibehov behöver inte nödvändigtsvis hänga ihop. Mycket av det du äter är sådant som fyller ut magen ordentligt vilket ger en mättnadskänsla utan att för den delen innehålla mycket energi. Ta Broccoli, morötter och tonfisk till exempel. Ger mättnad men inte mycket energi.
Citera
2018-09-03, 21:11
  #6
Medlem
heart-beatss avatar
Testa att byta ut müslin mot kvarg.
Citera
2018-09-03, 22:32
  #7
Medlem
Hur ser det ut på vågen då? Tappar du några kilon?

Kan vara så att kroppen använder dina extrakilon som bränsle och därför inte ger ifrån sig några hungersignaler
Citera
2018-09-04, 07:26
  #8
Medlem
Var har du äggen?
Räkna på kalorierna med en matvåg.
Citera
2018-09-04, 14:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagleoffreedom
Hunger och energibehov behöver inte nödvändigtsvis hänga ihop. Mycket av det du äter är sådant som fyller ut magen ordentligt vilket ger en mättnadskänsla utan att för den delen innehålla mycket energi. Ta Broccoli, morötter och tonfisk till exempel. Ger mättnad men inte mycket energi.

Ja, planen är ju att nyttiga volymer med låga kalorier och försöka få en viss bredd på det.
Senaste nedgången var möjligtvis mindre genomtänkt och obalanserad nu i efterhand.

Citat:
Ursprungligen postat av heart-beats
Testa att byta ut müslin mot kvarg.

Funderat på det, men tänker på att lite kolhydrater kanske är bra för att orka träningen/hålla humöret uppe samtidigt som jag får i mig lite mer fibrer än enbart kvarg?

Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Hur ser det ut på vågen då? Tappar du några kilon?

Kan vara så att kroppen använder dina extrakilon som bränsle och därför inte ger ifrån sig några hungersignaler

Haha, ja det vore ju riktigt härligt att slippa gå runt hungrig
Jag har bara hållt på 8 dagar så jag tänker att mycket är uppbundet vatten man förlorar. Ner har jag gått, men det kanske blir mer korrekt efter två veckors tid.

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Var har du äggen?
Räkna på kalorierna med en matvåg.

Inga ägg hittills, men kan ju byta ut exempelvis tonfisken mot 2 eller byta ut proteinet vid lunch så får jag i mig mer näring.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback