Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-03, 16:10
  #13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rapparen09
totalt värde vill jag dra ut cirka 2800-3000w per uttag från väska.

det ska kunna 3fas ledning från centralen klara på 16amp 400v?

Uttagen delar på en fas två och två (brun och svart i ditt fall). Med jämn belastning på uttagen kan du då få ut 1,84 kW per uttag (8A x 230V) om man bara räknar och bortser från att en säkring kan belastas lite mer en tid.

Totalt vansinne är det hur som helst det du håller på med.
Citera
2018-09-03, 16:19
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Uttagen delar på en fas två och två (brun och svart i ditt fall). Med jämn belastning på uttagen kan du då få ut 1,84 kW per uttag (8A x 230V) om man bara räknar och bortser från att en säkring kan belastas lite mer en tid.

Totalt vansinne är det hur som helst det du håller på med.


grå kabel ? kan inte det uttnytjas då för en uttag isf ?
Citera
2018-09-03, 17:13
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rapparen09
https://imgur.com/a/kAJTuL3

Trevlig koppling, inkommande ledningar så verkar ju komma in via jordfelsbrytaren, om jag nu inte ser fel, men sen då?

Bruna tråden verkar ju inte alls vara avsäkrat, eller kollar jag fel?

Svarta verkar ju nog ha någon typ av säkring, men två-tre trådar nere (2,5mm+1,5mm?) och en uppe (1,5mm?) , hur har du kopplat det där egentligen?
Citera
2018-09-03, 17:17
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av T89
Trevlig koppling, inkommande ledningar så verkar ju komma in via jordfelsbrytaren, om jag nu inte ser fel, men sen då?

Bruna tråden verkar ju inte alls vara avsäkrat, eller kollar jag fel?

Svarta verkar ju nog ha någon typ av säkring, men två-tre trådar nere (2,5mm+1,5mm?) och en uppe (1,5mm?) , hur har du kopplat det där egentligen?


Trevligt att du tog din tid.

Allt är kopplat underifrån, så säkringar är inte kopplat.

brun leder till uttag nr 1 och 2, svart leder till uttag 3 och 4.

båda har nolla som blå och jord.


direkt matning med andra ord från Nolla Brun Jord på uttag 1 och 2/ Nolla Svart Jord på 3-4.

det är 2.5mm kablar

Men undrar om grå kabel kan koppplas Nolla Jord grå ? eller funkar det inte på det viset ?
Citera
2018-09-03, 18:56
  #17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rapparen09
Trevligt att du tog din tid.

Allt är kopplat underifrån, så säkringar är inte kopplat.

brun leder till uttag nr 1 och 2, svart leder till uttag 3 och 4.

båda har nolla som blå och jord.


direkt matning med andra ord från Nolla Brun Jord på uttag 1 och 2/ Nolla Svart Jord på 3-4.

det är 2.5mm kablar

Men undrar om grå kabel kan koppplas Nolla Jord grå ? eller funkar det inte på det viset ?

Jo, det funkar så, men köp istället förgreningen Kottie länkar till ovan. Den är av samma kvalitet, betydligt mindre och dessutom inte osäkert hemmamickelkopplad.
Citera
2018-09-03, 19:27
  #18
Medlem
BiggusDs avatar
Vad har du gjort?

Visst, el kan vara riktigt roligt och det är klart att du måste få leka och testa, men är du verkligen säker på att du ska leka i en produktionsmiljö?

Köp den lille elektrikern eller något annat ofarligt och öva på, sedan är det bara att koppla på.

Friskt kopplat, hälften brunnet
Citera
2018-09-03, 21:16
  #19
Medlem
Funderar på om du tycker det är värt ev. böter och fängelse, Nån får en stöt och dör, det du kopplar börjar brinna och allt går åt helvete.

Att hålla på och koppla om och byta ut säkringar till större utan att ens veta vad man håller på med är helt åt helvete.

Du fattar alltså inte att kablarna i din "byggcentral" är avsäkrade för att klara av strömmen, sen byter du ut säkringarna till större vad händer då tror du, när du får en ev kortslutning i din kabel?

"Visst, el kan vara riktigt roligt och det är klart att du måste få leka och testa"

Sämsta argumentet jag läst tror jag.
Citera
2018-09-05, 23:13
  #20
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Jag har läst samliga av dina inlägg och jag fattar inte ett ord av vad du säger.

Bilden du länkar till förstärker intrycket av att du inte har en jävla aning om vad du pysslar med.

Sluta. Bara sluta.
Citera
2018-09-06, 22:56
  #21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jo, det funkar så, men köp istället förgreningen Kottie länkar till ovan. Den är av samma kvalitet, betydligt mindre och dessutom inte osäkert hemmamickelkopplad.

funkade as bra med grå kabel, tack löste det för några dagar-

Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Jag har läst samliga av dina inlägg och jag fattar inte ett ord av vad du säger.

Bilden du länkar till förstärker intrycket av att du inte har en jävla aning om vad du pysslar med.

Sluta. Bara sluta.


det funkade bra tack för din åsikt...

Citat:
Ursprungligen postat av Green Cargo
Funderar på om du tycker det är värt ev. böter och fängelse, Nån får en stöt och dör, det du kopplar börjar brinna och allt går åt helvete.

Att hålla på och koppla om och byta ut säkringar till större utan att ens veta vad man håller på med är helt åt helvete.

Du fattar alltså inte att kablarna i din "byggcentral" är avsäkrade för att klara av strömmen, sen byter du ut säkringarna till större vad händer då tror du, när du får en ev kortslutning i din kabel?

"Visst, el kan vara riktigt roligt och det är klart att du måste få leka och testa"

Sämsta argumentet jag läst tror jag.


Vad vet du om jag är kapabelt eller inte?, typisk elektriker med luft, allt funkade bra , ska du fan bry dig om jag dör eller åker i fängelse? det är min dosa och mitt asnvar skit i du vad andra gör med sina liv om du inte vill bidra med att hjälpa , typisk hög moral eletriker, idiot jävel.
Citera
2018-09-07, 09:17
  #22
Medlem
KiselMupps avatar
Ja det funkade nu, men vad som händer när det blir kortslutning i en apparat kopplad via byggcentralen vet du inte.

Jag föreslår att du tar bort dvärgbrytarna och sätter dit ett täcklock istället, eller skriv "Förbikopplad" på de dvärgar som inte används.
Då vet alla att det är en förgrening utan överströmsskydd.

Efter din bortgång, eller ett inbrott så kan byggcentralen "väskan" hamna hos vem som helst.

Jag och alla andra som skrivit i tråden gör det i all välmening.
Vi har inte förstått vad fördelen med dina moddar är jämfört med grenuttaget som Kottie länkade till.
Citera
2018-09-07, 22:48
  #23
Medlem
Luxuss avatar
Jag är rätt liberal med vad man kan å inte kan göra själv i elväg, men inte ens jag skulle befatta mig med ett sånt där projekt..
Citera
2018-09-08, 18:50
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rapparen09
elväskan har jag köpt, så enda personen som ska pilla på den är jag, Plus att jag tar det som en väg att lära mig och utöka mina kunskaper.

Ska du lära dig om el så får du nog fan ta och gå en utbildning som vi andra, så vi slipper idioter som dig som tror sig kunna koppla med el bara för att du sett nån göra det eller på Youtube.

Har du ingen utbildning ska du ge fan i el, skiter i vad du tkr om min åsikt. det är sånna som du som sänker elsäkerheten, och med din koppling i denna byggväska vad mer kan du tänkas ha hittat på eller tänker hitta på. I din eller andras elanläggning, efterom din koppling funkade, och då tror du att du kan koppla med el, fast du inte har en aning om regler, standarder, elsäkerhet mm. vilket syns tydligt på din bild.

Ellagen är så, har du inte nödvändig kännedom eller behörighet för det du ska göra inom el så får du inte göra det heller.
__________________
Senast redigerad av Green Cargo 2018-09-08 kl. 18:53.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback