Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-03, 12:55
  #1
Medlem
GordonBleus avatar
Finns det någon generell tumregel på hur högt motorn ska placeras i förhållande till vattenlinje eller kölen? T ex ska man rigga motorn med kavitationsplattan i ett visst förhållande till något eller ska man ha propelleraxel på någon viss höjd från kölen?
Sen känns riggvinkeln lite konstig, ca 90 grader mot akterspegeln, men det får man väl prova sej fram vad som är bäst antar jag.

Båten ifråga är en Uttern 510 HT

Mvh
GB
Citera
2018-09-03, 14:41
  #2
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GordonBleu
Finns det någon generell tumregel på hur högt motorn ska placeras i förhållande till vattenlinje eller kölen? T ex ska man rigga motorn med kavitationsplattan i ett visst förhållande till något eller ska man ha propelleraxel på någon viss höjd från kölen?
Sen känns riggvinkeln lite konstig, ca 90 grader mot akterspegeln, men det får man väl prova sej fram vad som är bäst antar jag.

Båten ifråga är en Uttern 510 HT

Mvh
GB
Kavitationsplattan i höjd med båtens botten som utgångsläge. Sen kan man testa att höja något, om man vill jaga toppfart.

Vad menar du med: "ca 90 grader mot akterspegeln"?

Man får testa att timma ut motorn så att fören lyfter lagom mycket.
Har du power trim eller är det bara fast ställbart med pinnen?
Citera
2018-09-03, 18:07
  #3
Medlem
GordonBleus avatar
Ok, kavitationsplattan i höjd med kölen och finlira efter det.

90 grader mot akterspegeln ser jag ju nu att det låter lite märkligt, tyckte det var glasklart när jag skrev det haha men jag menar såklart att riggen är parallell med akterspegeln.

Riggvinkel justeras enbart med pinnen, sen sitter det hydrauliska trimplan på den, men det känns som att man bör få en hyffsad riggvinkel för att kunna trimma in den mest optimalt.
Citera
2018-09-04, 07:44
  #4
Medlem
Planade båtar:
(Dvs båten har rak botten/köllinje samt en tillräckligt stark motor)
Höjd: Kavitationsplattans undersida några få mm under köllinjen för hastigheter upp till ca 40 knop.
Vinkel: propelleraxeln ALLTID parallell med vattenytan för bästa fart och bränsleekonomi, både vid fasta lägen och med powertrim.

Med powertrim: "Tryck ned" båtens för lite:
  • för att nå planingsläge snabbare
  • för bättre "väghållning"
  • vid motvind/motsjö.
Annars trimma ut FÖRSIKTIGT när båten slutat accelerea tills JUST INNAN propellern tappar taget eller styrförmågan blir obehaglig, för att nå högsta fart.

Ej planande/halvplanande båtar:
Prova dig fram till det som "känns bäst".
Lägst bränsleförbrukning nås då propelleraxeln är så horisontell som möjligt.
Citera
2018-09-04, 12:05
  #5
Medlem
GordonBleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Planade båtar:
(Dvs båten har rak botten/köllinje samt en tillräckligt stark motor)
Höjd: Kavitationsplattans undersida några få mm under köllinjen för hastigheter upp till ca 40 knop.
Vinkel: propelleraxeln ALLTID parallell med vattenytan för bästa fart och bränsleekonomi, både vid fasta lägen och med powertrim.

Med powertrim: "Tryck ned" båtens för lite:
  • för att nå planingsläge snabbare
  • för bättre "väghållning"
  • vid motvind/motsjö.
Annars trimma ut FÖRSIKTIGT när båten slutat accelerea tills JUST INNAN propellern tappar taget eller styrförmågan blir obehaglig, för att nå högsta fart.

Ej planande/halvplanande båtar:
Prova dig fram till det som "känns bäst".
Lägst bränsleförbrukning nås då propelleraxeln är så horisontell som möjligt.

Stort tack.

/GB
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback