Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-03, 12:11
  #1
Medlem
Tjenare, jag har hört att man kan bygga om m46 till en laglig enkellåda som går att besikta med på en a-traktor. Om det går kan någon kanske förklara för mig hur man bygger dem, har nämligen en m46a liggandes och en a-traktor som ska besiktas.
Citera
2018-09-04, 18:50
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trippaw
Tjenare, jag har hört att man kan bygga om m46 till en laglig enkellåda som går att besikta med på en a-traktor. Om det går kan någon kanske förklara för mig hur man bygger dem, har nämligen en m46a liggandes och en a-traktor som ska besiktas.

Du måste ändra dreven så att när du (beroende på diesel eller bensin) kör på 1ans växel ska du på max varv köra i 10km/h. Sen så många växlar som krävs så att du kommer upp i MAX 30km/h.

Råder dig att inte göra det då det finns enklare sätt att få ner utväxlingen. Mest vanliga är att ha dubbla växellådor, dock får man det aldrig 100% centrerat och kommer rasa så småningom oavsett hur duktig någon är.

King Cab och liknande fordon är perfekt då det räcker med att låsa lådan på lågväxeln, vilket är från fabrik!

Du kan ju också byta ut bakaxeln från en te.x gammal Micra. Ev. justering av för att få rätt utväxling kan krävas. Vet ej egentligen då jag aldrig hört nån som gjort det men borde funka också.

EDIT: Ska du KONTROLLbesikta eller REGESTRINGSbesikta? Om Reg, se ovan!
Om kontroll så måste traktorn vara i det utförandet den är reggad som. Reggad med dubbla lådor? Du MÅSTE ha dubbla lådor. Spelar ingen roll om du får ned utväxlingen på ett annat sätt. Du måste då göra en ny reg besiktning.
__________________
Senast redigerad av intekvn 2018-09-04 kl. 18:55.
Citera
2019-03-08, 12:18
  #3
Medlem
JackDanielsOldNo7s avatar
Hej!
såg din fråga,och till skillnad från hen som svarade dig så förstår jag din fråga! men tyvärr har jag inget svar då jag undrar över samma sak!
Jag har skaffat 2st M46 att experimentera med, och en av overdrive enheterna har jag plockat isär men ser ingen lösning på hur man ska få den till en underdrive!
Har du hittat nån lösning på detta? för det är ju en väldigt elegant o vibrationsfri lösning jämfört med en extra M40 bakom vanliga väx.lådan
//Micke
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback