Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-09-05, 12:29
  #37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Redan där insinuerar du ju, att DIN predestinations-teologi är grund-premissen för vad som är kristendom.

Och vad menar du att, att min uppfattning av kristen tro egentligen är?

Du har "förklarat" vad din version av kristendomen säger om 'gud', vilket dock inte nödvändigvis är det samma som att du i realiteten vet mera om hur 'gud' verkar än andra.

Enligt din bibeltolkning och enligt din version av kristendomen; det finns inget som belägger att det är den mest "sanna" kristendom. Snarare tvärtom eftersom predestinations-teologins apologetik är mycket svagare än t.ex. RKKs apologetik.

Enligt din bibeltolkning och din version av kristendomen.

Men nu är det inte dina kriterier, som gäller för alla kristna inriktninger.

Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Nej, inte predestination utan att vi inte är under lag.

Det var illa; VET du inte ens att det är predestinations-teologi du PREDIKAR?

Citat:
Vi får alltså välja.

Japp, mellan att fjäska eller inte fjäska för en demiurg.

Citat:
Du har redan pekat ut predestination som ett felaktigt alternativ till sanningen att kristna iunte är under lag.

Presentera gärna vad jag har sagt om detta, istället för att operera med en möjlig strawman.

Citat:
Det bevisar att det är fel på din uppfattning om vad kristen tro är.

Din demagogi bevisar ingenting.

Citat:
Förvirrande?

Inte alls. Jag är van vid demagogi.

Citat:
Det är lugnt, du kommer förmodligen att kräva ännu en bekräftelse och upprepning.

Det gör jag säkert. Din demagogi är omfattande.

Citat:
Jag kan backa upp "min" version av kristen tro med apostlarnas egna ord i bibeln.

Visst, med hjälp av din särskilde bibeltolknings-metodologi ... som jag tvivlar på att du kan "backa upp".

Citat:
Predestination är en biblisk lära.

En biblisk lära blant många möjliga och olika bibliska läror.

Citat:
De som är utvalda av Gud ska bli lika Kristus.

Japp. Renodlad predestinations-teologi.

Citat:
Du har redan kunnat läsa om hur Paulus menar att det ska fungera i en församling eller kyrka.

Nix, det har jag inte (alltså här på tråden); jag har läst din tolkning av det.

Citat:
Du kan ju börja med att vara ödmjuk och erkänna att du har haft fel.

Jag har inga intentioner om att bli "ödmjuk". Krälande och fjäskande är ditt bord.

Citat:
Gud väljer vilka som blir profeter, inte människor.

Enligt din bibeltolkning och enligt din version av kristendomen, inte nödvändigvis utanför dessa.
Citera
2018-09-05, 12:40
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det var illa; VET du inte ens att det är predestinations-teologi du PREDIKAR?
Inte i det här fallet för det är relaterat till att vi inte är under lag, att vi får välja själva. Det är inte förenligt med predestination vars syfte är att bli lik Kristus.
Citera
2018-09-05, 13:05
  #39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det var illa; VET du inte ens att det är predestinations-teologi du PREDIKAR?

Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Inte i det här fallet

Jo, också i det här fallet ...

Citat:
för det är relaterat till att vi inte är under lag, att vi får välja själva.

... där du ännu inte har talat om vad det är för val du avser.

Citat:
Det är inte förenligt med predestination vars syfte är att bli lik Kristus.

Det är inte alls predestinations-teologins syfte.
Citera
2018-09-05, 15:14
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Hur vet då lingonfett, att kardinalerna gissar istället för att assisteras av guds ande?

Såg det på TV när Benediktus XVI blev påve. Journalister ställda massa konstiga frågor till kardinaler som om det vore presidentval, då svarade kardinalen i fråga att de gissar sig fram till vem Gud valt.
Citera
2018-09-05, 20:11
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Såg det på TV när Benediktus XVI blev påve. Journalister ställda massa konstiga frågor till kardinaler som om det vore presidentval, då svarade kardinalen i fråga att de gissar sig fram till vem Gud valt.
Låter ju trossvagt...jag menar trovärdigt.

Bassiehof, the titfluencer.
Citera
2018-09-21, 21:14
  #42
Medlem
Tubbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Ofelbarhetsdogmen, eller Papal infallibility, hur funkar den egentligen? Är det att Påven är ofelbar och att allt han gör/säger är rätt? Att han står närmare Gud? Att han får sina "instruktioner" direkt från Gud?

Hur ser katoliker på saken? Är Påven närmare Gud än någon annan människa? Eller bara mer lärd?


Enligt katolska kyrkans katekes definieras påvens ofelbarhet som en del i den vidare kyrkans uppdrag:

- För att hålla kyrkan fast vid den rena tron – så som denna tro har förmedlats av apostlarna – har Kristus, som är sanningen, velat ge sin kyrka del av sin egen ofelbarhet. Genom sitt ”övernaturliga trosmedvetande” håller Guds folk ”osvikligt fast vid tron”, under ledning av kyrkans levande läroämbete.( se Katolska Kyrkans Katekes Nr 889).


Påvens ofelbarhet kan alltså inte skiljas från kyrkan i stort.

Det förtydligas således:

- ”Biskopen av Rom, biskopskollegiets huvud, innehar denna ofelbarhet i kraft av sitt ämbete. Det sker när han som alla troendes högste herde och lärare som stärker sina bröder i tron, förkunnar en lära i tros- och moralfrågor genom ett slutgiltigt avgörande.... Också biskopskollegiet innehar den ofelbarhet som utlovats åt kyrkan, när det utövar det högsta läroämbetet tillsammans med Petrus efterträdare”, framför allt på ett ekumeniskt koncilium. När kyrkan genom sitt högsta läroämbete framlägger något ”som man skall tro såsom uppenbarat av Gud” och som Kristi lära ”måste man hålla sig till sådana definitioner med trons lydnad”. Denna ofelbarhet rör allt som finns i det trosarv som den gudomliga uppenbarelsen förmedlat åt oss. (se Katolska Kyrkans Katekes Nr 891)
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback