Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-03, 10:02
  #1
Medlem
Burken89s avatar
Tja, har funderat på att hyra ut en lägenhet svart då jag inte är i behov av den, hyresgästen kommer sätta in en summa varje månad på mitt konto för att täcka alla kostnader.

Men min fråga är om det kommer väcka frågor då jag för tillfället inte har en inkomst?
Citera
2018-09-03, 10:13
  #2
Medlem
AX64s avatar
Är det Skatteverket du oroar dig för eller hyresvärden menar du? Att du inte har en inkomst och får in en slant svart är ju inget som din hyresvärd kommer att märka av direkt. Det kommer inte Skatteverket heller för den delen - det är ju din kompis som sponsrar din tillvaro med pengar denna inte behöver. Ej heller banken kommer att bry sig. Inga av dessa tre (bank, hyresvärd, Skatteverket) pratar för den delen med varandra. Det ska inte finnas något att oroa sig för vad gäller inflödet av pengar åtminstone.
Citera
2018-09-03, 10:21
  #3
Medlem
Burken89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Är det Skatteverket du oroar dig för eller hyresvärden menar du? Att du inte har en inkomst och får in en slant svart är ju inget som din hyresvärd kommer att märka av direkt. Det kommer inte Skatteverket heller för den delen - det är ju din kompis som sponsrar din tillvaro med pengar denna inte behöver. Ej heller banken kommer att bry sig. Inga av dessa tre (bank, hyresvärd, Skatteverket) pratar för den delen med varandra. Det ska inte finnas något att oroa sig för vad gäller inflödet av pengar åtminstone.

Okej tack. Nej jag tänkte mest på Skatteverket och banken. Hyresvärden vet jag inte bryr sig så länge han ser en inbetalning från mig varje månad.
Citera
2018-09-03, 10:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burken89
Tja, har funderat på att hyra ut en lägenhet svart då jag inte är i behov av den, hyresgästen kommer sätta in en summa varje månad på mitt konto för att täcka alla kostnader.

Men min fråga är om det kommer väcka frågor då jag för tillfället inte har en inkomst?

Låter som en lite småkorkad ide.

Det är bättre att du försöker göra det vitt.

Största bekymmret d har r med din hyresvärd alt. hyresgäst.
Du kan bli av med lägenheten om din hyesvärd kommer på dig dessutom så kan din hyresgäst ta över besittningsrätten av lägenheten.
Ur skattehänseende så har du inte mycket att frukta du får ta ut dina faktiska kostnader för lägenheten samt ett överskott på 40000 per år. Så det är bättre att få ett ok med hyresvärden och skriva ett kontrakt där hyresgästen avsäger sig besittningsrätten.
Citera
2018-09-03, 10:40
  #5
Medlem
GunnarSparrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burken89
Okej tack. Nej jag tänkte mest på Skatteverket och banken. Hyresvärden vet jag inte bryr sig så länge han ser en inbetalning från mig varje månad.
Men tala om det för hyresvärden då åtminstone. Det kanske stämmer de inte har något emot det men de vill nog ändå veta. Jag var nära att bli av med en lägenhet som jag hyrde ut svart. De märkte det när jag ändrade folkbokföringsadressen.
Citera
2018-09-03, 11:13
  #6
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Låter som en lite småkorkad ide.

Det är bättre att du försöker göra det vitt.

Största bekymmret d har r med din hyresvärd alt. hyresgäst.
Du kan bli av med lägenheten om din hyesvärd kommer på dig dessutom så kan din hyresgäst ta över besittningsrätten av lägenheten.
Ur skattehänseende så har du inte mycket att frukta du får ta ut dina faktiska kostnader för lägenheten samt ett överskott på 40000 per år. Så det är bättre att få ett ok med hyresvärden och skriva ett kontrakt där hyresgästen avsäger sig besittningsrätten.

"så kan din hyresgäst ta över besittningsrätten av lägenheten."

Nej, det kan han inte. En andrahandshyresgäst kan inte få ett förstahandskontrakt med hjälp av besittningsrätten.
__________________
Senast redigerad av trottwell 2018-09-03 kl. 11:17.
Citera
2018-09-03, 11:37
  #7
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Är det Skatteverket du oroar dig för eller hyresvärden menar du? Att du inte har en inkomst och får in en slant svart är ju inget som din hyresvärd kommer att märka av direkt. Det kommer inte Skatteverket heller för den delen - det är ju din kompis som sponsrar din tillvaro med pengar denna inte behöver. Ej heller banken kommer att bry sig. Inga av dessa tre (bank, hyresvärd, Skatteverket) pratar för den delen med varandra. Det ska inte finnas något att oroa sig för vad gäller inflödet av pengar åtminstone.

"Inga av dessa tre (bank, hyresvärd, Skatteverket) pratar för den delen med varandra"

Det är nästan sant, banken och Skatteverket talar ibland med varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av Burken89
Okej tack. Nej jag tänkte mest på Skatteverket och banken. Hyresvärden vet jag inte bryr sig så länge han ser en inbetalning från mig varje månad.

Det finns ett Schablonavdrag på 40 000:- som redan har nämnts i tråden.

"Schablonavdraget är 40 000 kronor per hyresrätt och år"


https://www.skatteverket.se/privat/f...800033551.html

Hyresvärden bryr sig i högsta grad, du får inte hyra ut lägenheten i andra hand utan värdens tillåtelse, du kan förlora lägenheten om du gör det.
__________________
Senast redigerad av trottwell 2018-09-03 kl. 11:44.
Citera
2018-09-03, 13:13
  #8
Moderator
tobess avatar
Om hyresgästen är införstådd med att han hyr lägenheten svart så är det förstås säkrast att du tar emot pengarna kontant eller på annat sätt som inte går att spåras.
Citera
2018-09-03, 13:16
  #9
Medlem
Denoms avatar
Ska personen som hyr av dig stå skriven på den adressen? Kommer du fortfarande stå skriven på den adressen?
Citera
2018-09-03, 15:44
  #10
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det är nästan sant, banken och Skatteverket talar ibland med varandra.

Klart de gör det, men med detta fall i åtanke så lär de inte direkt ta kontakt med varandra för att reda ut vad som försiggår bara för att TS ibland får en direktinsättning från en annan person på kontot.
Citera
2018-09-06, 08:16
  #11
Medlem
Burken89s avatar
Jag ska nog ordna en vit uthyrning istället. Så jag slipper eventuell huvudvärk. Tänkte tjäna en liten slant på det men det är fan mer värt att få lugn o ro i själen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback