Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-03, 09:28
  #1
Avstängd
olasvenssons avatar
Hej.

Varför används cykelbyxor? Det borde väl vara lättare att ha en mjuk sadel istället?

Jag cyklar cirka 4 mil i veckan. Använder en mjuk och skön sadel. Är cykelbyxan på väg bort?
Citera
2018-09-03, 09:52
  #2
Medlem
Beror väl på vad man cyklar för.

Träning - cykelbyxa

Cykeltur - mjuk sadel

Pendla till jobb - beror på avstånd mm

Eller så här: längre än 2 mil = cykelbyxa
Citera
2018-09-03, 10:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Beror väl på vad man cyklar för.

Träning - cykelbyxa

Cykeltur - mjuk sadel

Pendla till jobb - beror på avstånd mm

Eller så här: längre än 2 mil = cykelbyxa

Bra sagt. Håller med.

Cykelbyxor är inte "på väg bort"..
Citera
2018-09-03, 11:06
  #4
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Beror väl på vad man cyklar för.

Träning - cykelbyxa

Cykeltur - mjuk sadel

Pendla till jobb - beror på avstånd mm

Eller så här: längre än 2 mil = cykelbyxa
Längre än 15 km,enkel väg=liggcykel!
Citera
2018-09-03, 11:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Längre än 15 km,enkel väg=liggcykel!

Eller elcykel! Då lär man inte heller behöva cykelbyxor.
Citera
2018-09-03, 11:10
  #6
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Eller elcykel! Då lär man inte heller behöva cykelbyxor.
Nä,men då går det ju under 25km/h också..
Citera
2018-09-03, 12:44
  #7
Medlem
Dämpning är inte cykelbyxans primära syfte.
Cykelbyxan är designad för att inte trycka på något ställe och hålla borta fukt. Den ger lite dämpning. Sadeln man använder ska vara anpassad till anatomin på cyklisten så att den trycker på rätt ställen. Primärt mot sittbenen. Sadlar där man ska använda cykelbyxor är normalt ganska hårda och har mycket lite stoppning.

En mjuk sadel med mycket stoppning trycker överallt och på mjukdelarna. På längre sträckor kommer det inte bli särskilt bra.

På kortare rundor upp till 50 km och särskilt då jag kombinerar med löpning och paddling brukar jag inte alltid bry mig om cykelbyxor. Kör då ibland med vanliga tights. Det känns en del dagen efter även om det är så kort runda.
På längre sträckor (över 50 km) vill jag definitivt ha cykelbyxor.

4 mil i veckan blir 4 km enkel väg till jobbet dagligen. För det behövs verkligen inga cykelbyxor. Vanliga kläder duger bra till så kort sträcka. Det som avgör är hur mycket du svettas. Svett i bomullskläder blir skav.
Citera
2018-09-03, 13:31
  #8
Avstängd
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Beror väl på vad man cyklar för.

Träning - cykelbyxa

Cykeltur - mjuk sadel

Pendla till jobb - beror på avstånd mm

Eller så här: längre än 2 mil = cykelbyxa

Varför skulle det vara bättre/skönare med cykelbyxor än en med sadel om man cyklar längre än två mil?
Citera
2018-09-03, 13:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Varför skulle det vara bättre/skönare med cykelbyxor än en med sadel om man cyklar längre än två mil?

Det skaver ju värre ju längre du åker. Och gränsen 2 mil är bara en uppskattning. Man får pröva sig fram. Och kör man i sakta mak så funkar det säkert att cykla 4 mil med.

Själv tar jag cykelbyxor när jag motionerar. Och då brukar jag köra minst 2 mil. Till affären eller vid cykling med barnen så kör jag vanliga byxor.
Citera
2018-09-03, 14:30
  #10
Avstängd
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Det skaver ju värre ju längre du åker. Och gränsen 2 mil är bara en uppskattning. Man får pröva sig fram. Och kör man i sakta mak så funkar det säkert att cykla 4 mil med.

Själv tar jag cykelbyxor när jag motionerar. Och då brukar jag köra minst 2 mil. Till affären eller vid cykling med barnen så kör jag vanliga byxor.

Okej.
Citera
2018-09-03, 16:41
  #11
Avstängd
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Dämpning är inte cykelbyxans primära syfte.
Cykelbyxan är designad för att inte trycka på något ställe och hålla borta fukt. Den ger lite dämpning. Sadeln man använder ska vara anpassad till anatomin på cyklisten så att den trycker på rätt ställen. Primärt mot sittbenen. Sadlar där man ska använda cykelbyxor är normalt ganska hårda och har mycket lite stoppning.

Okej. Jag trodde cykelbyxor var till för att enbart inte få ont i baken ala skavsår. Med tanke på att cykelbyxor ser ut som inbyggda blöjor i baken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback