Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-02, 22:17
  #1
Medlem
Det hela började med att jag och sambon klappade på en katt som strök runt i kvarteret. Vi brukade se den nästan varje dag och stannade till för att klappa den lite för att sedan fortsätta hem.

Nu sen några veckor tillbaka har katten däremot börjat komma till oss, den står under vår balkong (vi bor på första våningen) / vid porten och jamar. Går vi ut och klappar den då så är den tyst och försvinner sedan bort för att sen komma tillbaks några timmar senare.

Om vi inte går ut och klappar den gör den lite samma sak, jamar ett tag sen försvinner bort för att sedan återvända 30-60 min senare. När katten väl blir klappad så känns den i ett väldigt behov av närhet dem är väldigt kelig. Det känns även som katten tror att den ska få följa med in när vi öppnar porten till huset.

Vi har noterat att katten bor hos en granne på innergården i området (lägenhetshus).

Nu till min fråga, kan det bli så att katten blir för fäst vid oss och inte vill bo kvar hos sin riktiga ägare? Gör vi egentligen katten en björntjänst genom att gå ut och klappa den? Vi har aldrig matar eller gett katten något att dricka.
Citera
2018-09-02, 22:51
  #2
Medlem
Ja, det kan hända att katten "flyttar", speciellt om ni börjar mata den också. Det är dock ganska vanligt att katter har fler än en människofamilj som den blir uppassad av vid sidan av sin riktiga ägare.
Citera
2018-09-02, 22:54
  #3
Medlem
Det har vi läst också, just därför vi hållt det till att bara klappa den och aldrig matat.

Tänker också om inte grannarna tycker det störigt med en katt jamandes titt som tätt utanför lägenheten?
Citera
2018-09-03, 03:59
  #4
Medlem
Andersdamaans avatar
Katter är som dom är! Dom gillar att spana in sina revir och hålla koll på dem som bor där. Min gamla katta som tangerar nitton år i år har fortfarande sitt patrullområde som hon kollar av varje dag, och om en av hennes kamrater (Läs: Mina grannar) inte visar nyllet för tillfället så ropar hon på han/hon! Hon lägger alltså på kattvis några jamande förfrågningar, och om hon inte får någon direktrespons så går hon vidare till nästa kontrollpunkt för att sedan upprepa proceduren där.

Ni behöver alltså inte vara oroliga bara för att katten jamar utan för ert hem! Katten vill förmodligen bara kolla läget!
__________________
Senast redigerad av Andersdamaan 2018-09-03 kl. 04:09.
Citera
2018-09-03, 12:52
  #5
Medlem
Kickexs avatar
Nej det är okej så länge ni inte matar den.

Och jag skulle nog försöka att inte släppa in den om möjligt.
Citera
2018-09-04, 15:26
  #6
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Klappa är helt ok och om katten är välskött kan ni lught fortsätta som ni gör, tycker jag.

Mata inte och släpp inte in den. Nu tänker jag inte bara på att den kanske fäster sig vid er, utan att den lär sig det är ok att gå in hos andra människor. Ni är ju djurvänner så hos er är det ju lugnt, men om katten får för sig att gå in till en allergiker eller katthatare....

En annan aspekt vad gäller matning är att vissa katter kommer att få gå specialkost/diet när de blir äldre så man ska aldrig mata andras katter. I vart fall inte om de har ett hem.

Nu broderar jag ut lite här, ni har ju ändå inte tänkt mata och släppa in. Klappa gärna katten men ignorera om den håller sig kvar. Katter är nyfikna och vill upptäcka, speciellt vad som är bakom dörrar som de intensivt ogillar. Den vill ju kolla vad som händer om den jamar och vill komma in och händer det ingenting kommer den snart sluta med det.
__________________
Senast redigerad av SmurfSmurf 2018-09-04 kl. 15:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback