• 1
  • 2
2018-09-02, 16:21
Medlem
Reggaemans avatar
Jag bor i hyreshus med tvättstuga, klassiska industritvättmaskiner som står förankrade i betonggolv med märket Electrolux eller liknande

Dock är jag förbryllad att längden på tvätttiden alltid är olika trots att jag alltid kör samma program

Jag kör normalt sett 60 grader utan några tillval, stänger till och med av möjligheten att väga tvätten innan programmet för att slippa vänta några extra minuter

Men ändå så är det aldrig samma längd på tvättprogrammet enligt tvättmaskinens display, idag var det 56 min, förra gången var det 42 min, ibland är det 35 min

Det är inget problem i sig då kläderna blir tvättade och allt funkar men är bara förbryllad över varför det alltid är olika tider...någon som vet vad det beror på?

Som sagt, kör alltid samma program, 60 grader utan tillval, väger inte tvätten heller.
Citera
2018-09-02, 16:25
Medlem
Nu har jag ingen aning, men kan det bero på att maskinen väger tvätten? Mer tvätt kräver mer tid kanske?
Citera
2018-09-02, 16:32
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Nu har jag ingen aning, men kan det bero på att maskinen väger tvätten? Mer tvätt kräver mer tid kanske?

Jag skrev två gånger i mitt inlägg att jag aktivt väljer bort att väga tvätten dvs den vägs inte överhuvudtaget

Det enda jag gör är
"väljer Program 60 grader, inga tillval, klickar bort alternativet att väga tvätten, startar maskinen"
that's it, samma sak varje vecka
Citera
2018-09-02, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso

Helt rätt!

// F.d. anställd hos två olika stora vitvaruleverantörer
Citera
2018-09-02, 16:34
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uniktanvandarnamn
Helt rätt!

// F.d. anställd hos två olika stora vitvaruleverantörer

Läs mitt inlägg ovan...
Citera
2018-09-02, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
Jag skrev två gånger i mitt inlägg att jag aktivt väljer bort att väga tvätten dvs den vägs inte överhuvudtaget

Sorry för lite för snabb läsning... men det har ändå färmodligen med vikten att göra, menar jag. Tunga textilier som frotté, jeans och "joggingtyg" väger mer när dem är vattenfyllda än vanliga kläder, vilket kan orsaka obalans i trumman. Det läggs då på extra tid på programmet när maskinen korrigerar sig själv och omfördelar tygerna (gäller nästan alla maskiner på marknaden, inkl. sådana med direktdrift). Lösning: Tvätta tjockare och tunnare plagg i olika omgångar.

EDIT: Det kan också ev. bero på tvättens torrhetsgrad, om det gäller nyare maskiner. Överanvändning av mjukmedel kan göra så att vattnet inte rinner ur textilierna som det ska.
Senast redigerad av uniktanvandarnamn 2018-09-02 kl. 16:42. Anledning: Tillägg
Citera
2018-09-02, 16:43
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Sorry för lite för snabb läsning... men det har ändå färmpdligen med vikten att göra, menar jag. Tunga textilier som frotté, jeans och "joggingtyg" väger mer när dem är vattenfyllda än vanliga kläder, vilket kan orsaka obalans i trumman. Det läggs då på extra tid på programmet när maskinen korrigerar sig själv och omfördelar tygerna (gäller nästan alla maskiner på marknaden, inkl. sådana med direktdrift). Lösning: Tvätta tjockare och tunnare plagg i olika omgångar.

Okej, om jag förklarar såhär då: När jag har valt mitt tvättprogram, skippat tillval och trycker starta så kommer det upp en text "väger tvätt", sekunden texten dyker upp så klickar jag bort den och väljer att starta tvätten direkt istället, då står texten "vikt ca 6kg".
Denna text står oavsett om jag har ett par strumpor i maskinen eller 20 par jeans, alltså har maskinen inte fått en enda sekund på sig att väga tvätten = vägande av tvätten är skippad

Alltså borde inte tvättiden regleras överhuvudtaget av hur mycket tvätt som är i maskinen.
Det är därför jag finner alla olika längder på tvättiden konstig
Citera
2018-09-02, 16:51
Medlem
Svantevits avatar
Du borde låta maskinen väga klart. Tvätten vägs av en anledning.
Citera
2018-09-02, 16:57
Bannlyst
Citat:
Okej, om jag förklarar såhär då: När jag har valt mitt tvättprogram, skippat tillval och trycker starta så kommer det upp en text "väger tvätt", sekunden texten dyker upp så klickar jag bort den och väljer att starta tvätten direkt istället, då står texten "vikt ca 6kg".
Denna text står oavsett om jag har ett par strumpor i maskinen eller 20 par jeans, alltså har maskinen inte fått en enda sekund på sig att väga tvätten = vägande av tvätten är skippad

Alltså borde inte tvättiden regleras överhuvudtaget av hur mycket tvätt som är i maskinen.

Du skippar inte vägningen (det går i allmänhet inte om funktionen finns och har med vatten-
och energibesparingskrav att göra) utan tvingar bara maskinen att starta på sitt "defaultvärde". Vid första övergången från skölj- till spinncykel kalibreras programlängden om beroende på vad maskinen då får för viktinfo. För att komma runt det här får du nog köpa dig en egen gammal, pålitlig tvättmaskin på Blocket.
Citera
2018-09-02, 16:59
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:

Är det innan du startar programmet som tidsangivelsen varierar mellan tvättpassen?
Jag tror vad uniktanvandarnamn menar är att under centrifugering så upptäcker maskinen att det tar längre tid att få ur vattnet ur kläderna (om du har frotté o. dyl.), och lägger då på extra tid för att få ner vikten inför nästa steg i programmet. Därmed tar det ibland kortare och ibland längre tid.

Men om det är tidsangivelsen innan programmet startar som varierar vet jag då inte. Vattentemperaturen borde väl alltid vara densamma, om inte så kanske den lär sig hur lång tid det tar att värma vattnet, och då kan tiden variera om vattentemperaturen varierar över månaden.
Citera
2018-09-02, 17:12
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Du skippar inte vägningen (det går i allmänhet inte om funktionen finns och har med vatten-
och energibesparingskrav att göra) utan tvingar bara maskinen att starta på sitt "defaultvärde". Vid första övergången från skölj- till spinncykel kalibreras programlängden om beroende på vad maskinen då får för viktinfo. För att komma runt det här får du nog köpa dig en egen gammal, pålitlig tvättmaskin på Blocket.

Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Är det innan du startar programmet som tidsangivelsen varierar mellan tvättpassen?
Jag tror vad uniktanvandarnamn menar är att under centrifugering så upptäcker maskinen att det tar längre tid att få ur vattnet ur kläderna (om du har frotté o. dyl.), och lägger då på extra tid för att få ner vikten inför nästa steg i programmet. Därmed tar det ibland kortare och ibland längre tid.

Men om det är tidsangivelsen innan programmet startar som varierar vet jag då inte. Vattentemperaturen borde väl alltid vara densamma, om inte så kanske den lär sig hur lång tid det tar att värma vattnet, och då kan tiden variera om vattentemperaturen varierar över månaden.

Det är det här jag menar, tidsangivelsen får jag upp på displayen så fort jag väljer att starta maskinen utan att väga tvätten, denna tid ändras inte under tiden som maskinen tvättar.

Om maskinen nu går in i sitt defaultläge och jag väljer exakt samma program varje vecka 52 veckor om året så borde väl inte tiden variera som den gör, får ju upp tider för tvätten allt mellan 32-56 minuter, olika varje gång.

Det är det här jag inte fattar.
Ännu en gång dock, detta är inget problem, jag förstår det bara inte
Senast redigerad av Reggaeman 2018-09-02 kl. 17:15.
Citera
2018-09-02, 17:16
Medlem
Citat:
Det är det här jag menar, tidsangivelsen får jag upp på displayen så fort jag väljer att starta maskinen utan att väga tvätten, denna tid ändras inte under tiden som maskinen tvättar.

Om maskinen nu går in i sitt defaultläge och jag väljer exakt samma program varje vecka 52 veckor om året så borde väl inte tiden variera som den gör, får ju upp tider för tvätten allt mellan 32-56 minuter, olika varje gång.

Det är det här jag inte fattar.
Ännu en gång dock, detta är inget problem, jag förstår det bara inte
Antagligen är det så att du bara klickar bort informationen som tillvalet vägning ger, vars syfte är att du ska kunna dosera tvättmedel mer exakt. Maskinen väger tvätten ändå och anpassar vattenmängd och tvättid därefter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in