Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-16, 22:32
  #13
Medlem
Pudersockers avatar
Uppdatering, tittade på EU-moppar som sagt, sen hörde jag om deras höga försäkringskostnad, det var ju inte meningen jag säljer ju bilen för att dra ner på kostnader inte skaffa nya. Så var jag å kände på några elcyklar, bra alternativ, cykelbana hela vägen till jobbet.
Men nu så idag pumpa jag däcken på min gamla cykel och testade den till jobbet, det blir ännu billigare att inte köpa nånting. Å motion behöver jag. Stålarna från bilförsäljningen kan jag stoppa in i bostadslånet istället. Då hamnar jag under 50%-gränsen i lån och därmed mindre amortering. Bra. Och utan bil så betalar jag mindre bränsleskatt och andra skatter så staten får tji. Utan bil drar jag ner på resor och omkostnader till ett minimum så staten får så lite pengar av mig som bara möjligt, kan t o m jobba mindre, å därmed betala ännu mindre skatt, ändå den skattepolitik de driver och vad skattepengarna går till går inte till saker som jag vill så nu är det så lite skatt som möjligt som gäller. Här ska snålas å sparas.
Citera
2018-09-17, 10:42
  #14
Medlem
Wueterichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Uppdatering, tittade på EU-moppar som sagt, sen hörde jag om deras höga försäkringskostnad, det var ju inte meningen jag säljer ju bilen för att dra ner på kostnader inte skaffa nya. Så var jag å kände på några elcyklar, bra alternativ, cykelbana hela vägen till jobbet.
Men nu så idag pumpa jag däcken på min gamla cykel och testade den till jobbet, det blir ännu billigare att inte köpa nånting. Å motion behöver jag. Stålarna från bilförsäljningen kan jag stoppa in i bostadslånet istället. Då hamnar jag under 50%-gränsen i lån och därmed mindre amortering. Bra. Och utan bil så betalar jag mindre bränsleskatt och andra skatter så staten får tji. Utan bil drar jag ner på resor och omkostnader till ett minimum så staten får så lite pengar av mig som bara möjligt, kan t o m jobba mindre, å därmed betala ännu mindre skatt, ändå den skattepolitik de driver och vad skattepengarna går till går inte till saker som jag vill så nu är det så lite skatt som möjligt som gäller. Här ska snålas å sparas.

Jag elcyklade hela vintern förra året (utan dubbdäck). Tog längre tid att köra bil än att cykla (skrapa rutorna, idioter som kör 30 osv). Man får ha rätt bra balans, där jag bor var cykelvägarna ofta bättre saltade än själva gatan. Har också cyklat i 15cm snö och slask, det är ju inte så roligt men det gick.

Var tveksam först men man vänjer sig, inte heller problem att cykla när det är -20. Och så sparade man en del pengar när bilen var avställd.

Ett av de största problemen var att få en massa snö och isregn i ögonen - det löser man med att ta på sig skyddsglasögon...

När det gäller kläder har jag blivit väldigt förtjust i ullfrotté. Värmer också när man blir svettig och blött, helt annan värme än bomull och polyester.
Citera
2018-10-29, 09:48
  #15
Medlem
Rekommenderar något som inte tänder eld på kåken.

https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/...rma&utm_custom[cm]=336989950,33270&=
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback