Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-02, 09:59
  #1
Medlem
qxres avatar
Studerar just nu för en kandidatexamen i datavetenskap. Mycket programmering och lite serverhantering inkluderas. Jag funderar på om det är värt att plugga två år till för en masterexamen. De skriker efter folk överallt, så brist på jobb verkar inte finnas.

Är detta ens nödvändigt för att få en riktigt bra lön? Jag har inga problem att studera 2 ytterligare år, men vill bara veta om det är värt det i slutändan?
Citera
2018-09-02, 17:38
  #2
Medlem
Lordvaffs avatar
Ett hett tips är att faktiskt fortsätta när du ändå är igång. Kan vara ett hygienkrav på vissa ställen för vissa roller, även om man som programmerare/IT-kunnig alltid får jobb.

My five cents...
Citera
2018-09-02, 19:42
  #3
Medlem
Brunbeverns avatar
För att få jobb finns det inga krav att du ska läsa 5 år. Kan ju ändå vara lärorikt om det är ett område man är intresserad av att lära sig mer inom. Utifrån det du skriver låter det som att betoningen ligger på lön dock? Så börja jobba direkt är ju i så fall ett smartare drag.
Citera
2018-09-03, 02:33
  #4
Medlem
Run3s avatar
Själv är jag civilingenjör inom informationsteknik. Skulle säga att 5 år inte är nödvändigt, utan 3 räcker gott och väl. Men samtidigt vet jag ju såklart inte var jag skulle vara om jag inte gjort min master, så det är svårt att säga vilket beslut i efterhand som är bäst.

Jobbar du 2 år kommer du säkert lära dig en massa, vilket också kommer göra dig mer attraktiv på arbetsmarknaden. Själv jobbar jag som konsult på ett litet bolag och har förmånen att "tvingas" jobba på många olika projekt inom tekniker jag inte alltid behärskar, så jag har sedan mina studier utvecklats väldigt mycket både som programmerare och på ett personligt plan.

Samtidigt är det man lär sig genom jobbet ofta mer praktiskt, e.g. programmeringsspråk och ramverk. Så det skiljer sig en del från vad man har möjlighet att lära sig från akademiska studier. Vill du jobba inom t.ex. AI och maskininlärning, så kanske det är klokare att ta en master inom det (där du får lära dig matematiken m.m.), jämfört med att hoppas på att du ska få möjlighet att lära dig det på jobbet.

Sedan tror jag också det handlar mycket om man har fallenhet eller ej för programmering. Jag har en kollega som bara har gått en YH-utbildning inom apputveckling på 2 år, och han behöver definitivt mer programmering och kunskap under bältet innan han blir en duktig utvecklare, så för honom kanske det hade varit sunt att studera lite mer. Själv började jag koda redan på lågstadiet, och tycker mig själv idag ha en god intuition för programvaruutveckling, och har i jobbet bl.a. lyckats skriva hyfsat stora program från grunden på egen hand. Så för egen del hade jag nog klarat mig på 3 år istället för 5, men samtidigt vill jag inte avfärda min civilingenjörsutbildning som onödig eller bortkastad.

Studerar du 2 år extra, så är det 2 år av utebliven lön. Så du får väl väga det mot vad du potentiellt kan tjäna som civilingenjör och hur mycket du tror att du kommer utvecklas genom en sådan utbildning. Kommer du direkt från gymnasiet och aldrig har kodat tidigare, så kanske det är sunt att studera 2 år extra (och även koda på fritiden) innan du kommer ut i arbetslivet. Men det känner du väl bäst själv, om du känner dig reda för att börja jobba eller ej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback