Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-09, 18:42
  #781
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Har ögnat igenom FUP och tycker att det i de allra sista förhören, när polisen går igenom sms-konversationerna, verkar som om att de inte hade det särskilt bra i förhållandet.

Är psykosen ett svepskäl? Eller kom myndigheterna fram till att GM trots allt varit psykiskt sjuk vid tidpunkten för morden?

Det tycker jag framgår mellan raderna under förhör även med familjemedlemmar. Bara att mamman höll käft om det.
Citera
2018-12-09, 18:51
  #782
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja du, vet inte. Men som jag fattar det är det läkaren på akuten som ställer frågan om psykos och han svarar ja. Det ställer det hela i ett litet annat ljus tycker jag. Jag uppfattar det inte som att han förklarar/skyller brottet på psykos. Dock enl polis som var med: Han uppger att han dödade dem
under en psykos och därefter försökte ta sitt eget liv. Läkaren frågar om han haft någon
psykos tidigare och han svarar ja.

Enligt hans egna släktingar och vänner började han bete sig "konstigt" redan under 2015. Farbrodern dör 2014 och 8-9 månader senare börjar släkten i USA bli lite oroliga för honom (med kännedom om mammans, mosterns och morbroderns psykiska ohälsa - någon form av psykossjukdom). Han gifter sig 151031, pappan dör kort därefter, sedan 2 barn på kort tid (1 år och 4 månader mellan barnen), kvälls-/nattarbete på det. Inte optimalt för en skör personlighet. Redan 160722 säger en släkting att han skriver på FB att telefonen är buggad. Sedan verkar allt blivit mer uttalat under de sista månaderna innan brottet.

Nej inte 2015, de gifter sig 2016 efter att första barnet är fött. De hade ett ärende i familjerätten för fastställande av faderskap för sonen p.g.a. att de inte var gifta då. Jag undrar om inte mannen kände sig pressad att gifta sig med henne efter det.
Citera
2018-12-09, 18:57
  #783
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej inte 2015, de gifter sig 2016 efter att första barnet är fött. De hade ett ärende i familjerätten för fastställande av faderskap för sonen p.g.a. att de inte var gifta då. Jag undrar om inte mannen kände sig pressad att gifta sig med henne efter det.
Ja, det verkar som att han känt sig pressad av lite av varje i samband med familjen. Går på strippklubb läste jag någonstans. Sånt kanske funkar som en ventil för en trött småbarnspappa men jag vet inte, verkar oerhört omoget.

Och vad tror han att psykos-kortet skall leda till? Att han åtminstone får fortsätta leva och kolla på fotboll på kåken men utan blöjbyte och en tjatig hustru?
Citera
2018-12-09, 19:00
  #784
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ja, det verkar som att han känt sig pressad av lite av varje i samband med familjen. Går på strippklubb läste jag någonstans. Sånt kanske funkar som en ventil för en trött småbarnspappa men jag vet inte, verkar oerhört omoget.

Och vad tror han att psykos-kortet skall leda till? Att han åtminstone får fortsätta leva och kolla på fotboll på kåken men utan blöjbyte och en tjatig hustru?

Han kanske tror att han blir dömd till vård och är ute om några år?
Citera
2018-12-09, 19:03
  #785
Medlem
Rosamunds avatar
Förresten hade han ju bett hustrun om skilsmässa vid ett flertal tillfällen men hon hade sagt nej. Uppenbarligen hade han försökt göra sig av med henne på det viset först. När inte det funkade så valde han psykos istället, tror jag. Verkar vara en beräknande egoistisk människa om ni frågar mig.
Citera
2018-12-09, 19:03
  #786
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Han kanske tror att han blir dömd till vård och är ute om några år?

Har alltid tänkt att förbrytare som döms till rättspsykiatrisk vård bör överföras till kriminalvården då de anses färdigbehandlade, för att avtjäna "resten" av straffet s.a.s.
Citera
2018-12-09, 20:50
  #787
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Han kanske tror att han blir dömd till vård och är ute om några år?

Han är bedömd som allvarligt psykiskt sjuk via RPU, har du missat det?

Lider av allvarlig psykisk störning
Nu har yttrandet från Rättsmedicinalverket kommit.

I utredningen framgår det att pappan begått de misstänkta gärningarna under påverkan av en allvarlig psykisk störning och att han lider av en allvarlig psykisk störning, uppger GP.

Tidningen skriver också att det i utlåtandet framgår att mannen har ”behov av psykiatrisk vård som är förenad med frihetsberövande och annat tvång” och att det finns medicinska förutsättningar att överlämna mannen till rättpsykiatrisk vård.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-psykiskt-sjuk
Citera
2018-12-09, 21:02
  #788
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Han är bedömd som allvarligt psykiskt sjuk via RPU, har du missat det?

Lider av allvarlig psykisk störning
Nu har yttrandet från Rättsmedicinalverket kommit.

I utredningen framgår det att pappan begått de misstänkta gärningarna under påverkan av en allvarlig psykisk störning och att han lider av en allvarlig psykisk störning, uppger GP.

Tidningen skriver också att det i utlåtandet framgår att mannen har ”behov av psykiatrisk vård som är förenad med frihetsberövande och annat tvång” och att det finns medicinska förutsättningar att överlämna mannen till rättpsykiatrisk vård.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-psykiskt-sjuk

Det hade jag missat. Har inte läst hela FUP än.
Jag tycker nog ändå att det finns en del frågetecken.

Har det hänt någon gång att rätten gått emot Rättsmedicinalverkets bedömning och utdömt fängelsestraff? Jag kan tänka mig att det finns andra psykologer/psykiater som nog anser att han inte led av psykos om de läser FUP.

Får hoppas att åklagaren och/eller målsägarbiträdet skaffar "second opinion" av experter i just psykoser.
__________________
Senast redigerad av Rosamund 2018-12-09 kl. 21:17.
Citera
2018-12-09, 23:31
  #789
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Han är bedömd som allvarligt psykiskt sjuk via RPU, har du missat det?

Lider av allvarlig psykisk störning
Nu har yttrandet från Rättsmedicinalverket kommit.

I utredningen framgår det att pappan begått de misstänkta gärningarna under påverkan av en allvarlig psykisk störning och att han lider av en allvarlig psykisk störning, uppger GP.

Tidningen skriver också att det i utlåtandet framgår att mannen har ”behov av psykiatrisk vård som är förenad med frihetsberövande och annat tvång” och att det finns medicinska förutsättningar att överlämna mannen till rättpsykiatrisk vård.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-psykiskt-sjuk


Tack för länken, hade missat det.
Jag har svårt att tänka mig att han har fejkat sig igenom en RPU, så jag tar för givet att det stämmer och hoppas att han döms till vård.
Citera
2018-12-09, 23:35
  #790
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det hade jag missat. Har inte läst hela FUP än.
Jag tycker nog ändå att det finns en del frågetecken.

Har det hänt någon gång att rätten gått emot Rättsmedicinalverkets bedömning och utdömt fängelsestraff? Jag kan tänka mig att det finns andra psykologer/psykiater som nog anser att han inte led av psykos om de läser FUP.

Får hoppas att åklagaren och/eller målsägarbiträdet skaffar "second opinion" av experter i just psykoser.

Ja, det har hänt ett fåtal gånger:
http://www.dagensjuridik.se/2017/11/...omstandigheter

Citat:
"Bland annat med hänsyn till att brotten riktade sig mot två närstående som var gamla och skyddslösa samt utfördes i en minderårig persons närhet (offrens barnbarn och mannens son) har hovrätten bedömt att omständigheterna i målet är så pass synnerligen försvårande att straffvärdet motsvarar livstids fängelse. Påföljden har därför ändrats till fängelse på livstid."
Citera
2018-12-10, 05:11
  #791
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undercoverninja
Tack för länken, hade missat det.
Jag har svårt att tänka mig att han har fejkat sig igenom en RPU, så jag tar för givet att det stämmer och hoppas att han döms till vård.

Ja det är i princip omöjligt att fejka under dessa 4 veckor dessutom har han ju varit under psykvård innan och efter RPUn gjordes (rättspsykavd Rågården Göteborg). Han kom inte dit, istället för att sitta i häktet, utan anledning så att säga. Åkl yttrar sig här:

”Ofattbart”
Åklagaren uppger att det gjorts en rättspsykiatrisk undersökning av mannen.

– Han verkar ha drabbats av psykisk ohälsa. Det är egentligen ofattbart att en fullt fungerande människa som har haft ett jobb och fungerat väl i samhället har kunnat utföra sådana här gärningar. Och det visar väl att vi vet alltför lite om psykisk ohälsa och vad det kan leda till.

Åklagaren vill inte gå in på vad hon kommer att yrka på för straff. Rättegången i Göteborgs tingsrätt beräknas pågå i två dagar med start den 17 december.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...det-i-frolunda
Citera
2018-12-10, 06:08
  #792
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det hade jag missat. Har inte läst hela FUP än.
Jag tycker nog ändå att det finns en del frågetecken.

Har det hänt någon gång att rätten gått emot Rättsmedicinalverkets bedömning och utdömt fängelsestraff? Jag kan tänka mig att det finns andra psykologer/psykiater som nog anser att han inte led av psykos om de läser FUP.

Får hoppas att åklagaren och/eller målsägarbiträdet skaffar "second opinion" av experter i just psykoser.

Vill man ha en second opinion är det Rättsliga Rådet som gäller. Under 2017 hade de 15 ärenden varav annan bedömning av allvarlig psykisk störning gjordes i 3 fall.https://www.rmv.se/wp-content/upload...tsanpassad.pdf
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback