2018-09-06, 14:18
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Men kan domstolen döma i ett sånt här fall, utan utredning, om parterna är oeniga?

Utredning krävs förstås. Men med så små barn vinner oftast mamman ( kostar mycket pengar för advokater).

Om mamman inte är uppenbart olämplig så får hon nog enskild vårdnad efter några år av utredning och rättegångar
Citera
2018-09-06, 14:21
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jo. Men verkar konstigt att mannen gick med på det frivilligt med tanke på vad som hände sen...?

Jag tror att han inte ville ha familjelivet, därav att gick han frivilligt med på att frun skulle få ensam vårdnad. Sedan kom släkten och lade sig i och ville att de skulle lappa ihop äktenskapet. Det orkade han inte med och han fick panikångest.
Citera
2018-09-06, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror att han inte ville ha familjelivet, därav att gick han frivilligt med på att frun skulle få ensam vårdnad. Sedan kom släkten och lade sig i och ville att de skulle lappa ihop äktenskapet. Det orkade han inte med och han fick panikångest.
Kan så vara. Han kanske kände sig dubbelt sviken.
Citera
2018-09-06, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Åklagaren har valt att gå på psykisk ohälsa och göra en liten paragraf 7. Den kommer säkert att följas upp av en stor. Eftersom han är svensk medborgare kan han inte utvisas. Vi kommer aldrig att bli av med idioten. Då återstår slutförvaring på rättspsyk eller att han tar sitt liv.

Om han bara är en narcissist så kommer han aldrig att bli bra igen.
Sprid inte desinformation.
Det är i ett så här allvarligt ärende (trippelmord med bl a två barn bland offren) åklagarens plikt att se till att det görs en s k P7a. Den kommer att följas av en P12a
Åklagaren har alltså inte "valt att gå på psykisk ohälsa".

F ö finns det inte mindre eller större P7or.

Edit: Finns inget i det som hittills framkommit som tyder på att pappan/mannen blir dömd till RPV. Det här blir fängelse. Sannolikt inget annat än livstid.
Senast redigerad av Carinah78 2018-09-06 kl. 14:40.
Citera
2018-09-06, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Jag tror det spelar en stor roll här. En del folkslag är mer lättkränkta än andra. En kvinna lämnar inte sin man ostraffat, typ.
Först kanske man ska definiera "hedersmord". Men om vi förutsätter att det handlar om en familjesituation där någon "skäms" över någon annans beteende och därför anser sig ha rätten att bestraffa personen eller närstående på ett eller annat sätt. Då handlar det inte om folkslag som blir kränkta om man med det menar hela folkgrupper av lika religion eller tal. Snarare är det så att i äldre kulturer som inte genomgått reformationer under lång tid så lever det paesala inslaget kvar. På landsbygden slöt man sig ihop i grupper där överlevnaden handlade om att arbeta för gruppen. Där har genom årtusenden familjemakten över individen varit stark. "Kränktheten" du pratar om handlar om de "interna lagar" man formellt och informellt levt efter. Detta finns i alla kulturer och alla religioner. Existerade säkert i Sverige på samma sätt under 1800 talet och bakåt.
Varför inte folkslag eller religion? Det handlar mer om vart du är uppväxt. En Irakier från stan har väldigt sällan något gemensamt med en Irakier från landet, och det gäller för de flesta länder. Samma med Kurder, Rumäner osv för att ta några exempel...
Citera
2018-09-06, 15:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Märkligt att mamman fick enskild vårdnad. Normalfallet är ju delad vårdnad. Tyder väl på att Familjerätten har varit inblandade?

Det var de som uttalade sig att de inte alls kände till familjen. Som jag minns det.
Citera
2018-09-06, 15:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Socialen kan ju knappast kunnat kopplas in på så kort tid. Hur tänker du?

Kan ju längre fram blivit en infekterad vårdnadstvist... nu pratar vi några dagar

Om pappan är oroad över separationens karaktär och följder kan och bör han nog höra av sig till familjerätten. Men det kan ju kräva sin man, förstås. Dessutom kan ju mamman ha hunnit först. Därefter ett juridiskt ombud.

Jag vet inte hur liten minsta barnet var men att ta hand om små på deltid kan ju bli ett praktiskt problem för pappan. Sen ska han helst gilla det också. Och så får han ju inte vara så ilsken att allt samarbete med mamman kring barnen är omöjligt.

Men detta åsido så har han av allt att döma inte gillat läget som det föll ut. Så får man ju se det. Men sen kan ju en säkring ha gått också. GW gissade på upplevt svek, och nånstans där måste man väl börja gissa.
Citera
2018-09-06, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det var de som uttalade sig att de inte alls kände till familjen. Som jag minns det.

Socialtjänsten har uttalat sig om att de inte kände till familjen.

Citat:
Barnen ska vara i förskoleåldern och socialtjänsten uppger till SVT Nyheter Väst att familjen inte är känd av dem sedan tidigare.

– Det var faktiskt lite av ett detektivarbete för oss själva att få reda på vilka de var. Och så är det ju inte om det är en familj som vi känner sen tidigare, säger Carina Falkewall, sektorschef, individ- och familjeomsorg samt funktionshinder i Västra Göteborg.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...pelmord-haktad
Citera
2018-09-06, 15:31
Medlem
Baztaniis avatar
Citat:

Jag tror också att han inte ville ha familjelivet och och säkert försökte släkten övertala honom att stanna med familjen osv...
När en utländsk man inte vill vara kvar i relationen och han vet att det är han som sviker då brukar de OFTAST frivilligt fe vårdnaden till mamman i ansökan för ATG slippa ansvar.
Nor* visste om att han inte längre ville ha familjelivet längre men ändå så trodde hon på hjälp ifrån släkten vilket resulterade till att hon och barnen dog.
Störande när invandrare försöker övertala andra familjemedlemmar hur man ska leva sitt liv 🙄
Citera
2018-09-06, 15:37
Medlem
Rosamunds avatar
Jag förstår att det spekuleras i att pappan blev förstörd över att mamman skulle få ensam vårdnad i en skilsmässa. Betänk att om så vore fallet och han älskar sina barn så mycket hade han enbart dödad sin fru. Hon var den som ville ta barnen som då skulle utlöst denna upplevelse av svek och vrede. Den ilska skulle varit fokuserad mot henne.
Att barnen följde med henne i döden tyder snarare på att han var arg på allihop och ville inte ha dem i sitt liv längre. Det var säkerligen därför han och frun angav i sin skilsmässoansökan att de vill att frun ska ha ensam vårdnad.

Sedan kommer stora tjocka släkten efter 2 dagar och säger till mannen att de måste rädda äktenskapet och lämnar kvinnan samt barnen där den natten (enligt uppgifter som framkommit i tråden). Mannen, som hade fått nog av familjen och trott att de skulle skiljas och hon ta hand om barnen, blir återigen "fast och kvävd" av dem. Han får panik över att släkten tvingar dem att hålla ihop (vissa kulturer gör tyvärr så, de vägrar acceptera skilsmässa) och väljer att ta saken i egna händer, för gott.
Min teori.
Senast redigerad av Rosamund 2018-09-06 kl. 15:40.
Citera
2018-09-06, 15:38
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baztanii
Jag tror också att han inte ville ha familjelivet och och säkert försökte släkten övertala honom att stanna med familjen osv...
När en utländsk man inte vill vara kvar i relationen och han vet att det är han som sviker då brukar de OFTAST frivilligt fe vårdnaden till mamman i ansökan för ATG slippa ansvar.
Nor* visste om att han inte längre ville ha familjelivet längre men ändå så trodde hon på hjälp ifrån släkten vilket resulterade till att hon och barnen dog.
Störande när invandrare försöker övertala andra familjemedlemmar hur man ska leva sitt liv 🙄

Precis så.
Citera
2018-09-06, 15:43
Medlem
Baztaniis avatar
Citat:
Jag förstår att det spekuleras i att pappan blev förstörd över att mamman skulle få ensam vårdnad i en skilsmässa. Betänk att om så vore fallet och han älskar sina barn så mycket hade han enbart dödad sin fru. Hon var den som ville ta barnen som då skulle utlöst denna upplevelse av svek och vrede. Den ilska skulle varit fokuserad mot henne.
Att barnen följde med henne i döden tyder snarare på att han var arg på allihop och ville inte ha dem i sitt liv längre. Det var säkerligen därför han och frun angav i sin skilsmässoansökan att de vill att frun ska ha ensam vårdnad.

Sedan kommer stora tjocka släkten efter 2 dagar och säger till mannen att de måste rädda äktenskapet och lämnar kvinnan samt barnen där den natten (enligt uppgifter som framkommit i tråden). Mannen, som hade fått nog av familjen och trott att de skulle skiljas och hon ta hand om barnen, blir återigen "fast och kvävd" av dem. Han får panik över att släkten tvingar dem att hålla ihop (vissa kulturer gör tyvärr så, de vägrar acceptera skilsmässa) och väljer att ta saken i egna händer, för gott.
Min teori.

Håller med till punkt och pricka !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in