Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-02, 07:44
  #1
Avstängd
Sommarglads avatar
Hej,

Jag var ute i morse och det var lite småkyligt. Då började jag funderar på hur fåglar får i sig vätska på vintern.

Tinar dom snö i näbben och på det viset får i sig vätska?

- - -

Man måste ge lite respekt för småfåglar som kan klara att överleva i den smällkalla vintern här i Skandinavien. Placera en människa naken ute i skogen på vintern och denne skulle duka under på 2 timmar.
__________________
Senast redigerad av Sommarglad 2018-09-02 kl. 08:09.
Citera
2018-09-02, 07:56
  #2
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarglad
Hej,

Jag var ute i morse och det var lite småkyligt. Då började jag funderar på hur fåglar får i sig vätska på vintern.

Tinar dom snö i näbben och på det viset får i sig vätska?

- - -

Man måste ha lite respekt för småfåglar som kan klara att överleva i den smällkalla vintern här i Skandinavien. Placera en människa naken ute i skogen på vintern och denne skulle duka under på 2 timmar.
Evolutionen har lärt dem överleva, hur visar man inte respekt menar du ?
Citera
2018-09-02, 08:00
  #3
Medlem
Herkulesbigs avatar
snö men också finns vatten överallt morgondagg, sjöar, forsar även under vintertid.
Citera
2018-09-02, 09:05
  #4
Medlem
thenightfoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarglad
Hej,

Jag var ute i morse och det var lite småkyligt. Då började jag funderar på hur fåglar får i sig vätska på vintern.

Tinar dom snö i näbben och på det viset får i sig vätska?

- - -

Man måste ge lite respekt för småfåglar som kan klara att överleva i den smällkalla vintern här i Skandinavien. Placera en människa naken ute i skogen på vintern och denne skulle duka under på 2 timmar.
fåglarna hittar små pölar någonstansI nödfall tror jag fåglarna kan äta snö, men efetrsom snö är som destillerat vatten, fåglarna kan äta snö i nödfall, tar för mycket energi att smälta.
__________________
Senast redigerad av thenightfox 2018-09-02 kl. 09:09.
Citera
2018-09-02, 16:16
  #5
Medlem
Magnituds avatar
Ännu intressantare att veta borde va hur t. Ex getingar/spindlar överlever en - 15 grader vinter utan att äta nått? Går i ide med ingenting
Citera
2018-09-02, 17:32
  #6
Avstängd
Sommarglads avatar
Under Falklandskriget mellan UK och Argentina märkte doktorerna att folk som var utanför sjukvårdstälten piggnade till mycket snabbare. Det var mycket kallare där ute på öarna där ute i Atlanten.

Det kallas för "suspended animation" När det blir riktigt kallt går kroppen in i viloläge, bara de livsuppehållande funktionerna körs. Ganska mycket som när djur går i ide.

Det är ett område inom medicin som är helt outforskat.



Citat:
Ursprungligen postat av Magnitud
Ännu intressantare att veta borde va hur t. Ex getingar/spindlar överlever en - 15 grader vinter utan att äta nått? Går i ide med ingenting
Citera
2018-09-03, 10:03
  #7
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnitud
Ännu intressantare att veta borde va hur t. Ex getingar/spindlar överlever en - 15 grader vinter utan att äta nått? Går i ide med ingenting
Humlornas drottning går i ide.

Hon sover hela vintern lång, och vaknar på våren och börjar omedelbart flyga omkring för att leta efter ett lämpligt hål att ta över, som hon sen bygger sitt bo i.
Mushål är perfekta platser för humlan.

Humlan är tillräckligt stor och stark för att kunna ta upp kampen mot en mus nere i ett hål.
Tänk dig vilken skräckinjagande syn det måste vara för musen, att plötsligt få sen en Gigantisk humla komma krypande ner mot den i musens tunnel.
Det blir slagsmål, och humlan vinner varje gång.

Musen tvingas ge upp och lämna sitt bo för gott.
Citera
2018-10-22, 03:10
  #8
Medlem
Magnituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Humlornas drottning går i ide.

Hon sover hela vintern lång, och vaknar på våren och börjar omedelbart flyga omkring för att leta efter ett lämpligt hål att ta över, som hon sen bygger sitt bo i.
Mushål är perfekta platser för humlan.

Humlan är tillräckligt stor och stark för att kunna ta upp kampen mot en mus nere i ett hål.
Tänk dig vilken skräckinjagande syn det måste vara för musen, att plötsligt få sen en Gigantisk humla komma krypande ner mot den i musens tunnel.
Det blir slagsmål, och humlan vinner varje gång.

Musen tvingas ge upp och lämna sitt bo för gott.
Amen flugorna då? De borde ju dö allihop!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback