Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-01, 22:57
  #1
Medlem
Jag var alldeles nyss med om något ovanligt. Jag sysslade med litet snickeri i ett uthus med lampan tänd och dörren öppen, då jag plötsligt fick se en sork (troligen skogssork) komma promenerande in, gå längs väggen till ett hörn, och där krypa ihop till en boll och börja darra, ja, vibrera! Darrandet pågick några sekunder, varefter sorken blev passivt sittande kvar. Jag gick fram och plockade upp den (försiktigvis med handske på!) och den gjorde inga försök att fly, utan förblev lugnt kvar i handen. Efter någon minut satte den igång att darra igen i några sekunder, varefter den tycktes okej igen, så jag satte ned den utanför väggen, och den försvann i gräset.
Vad kan detta bero på? Var sorken sjuk, skadad (visserligen fanns inga synliga skador på den) eller bara nedkyld (utetemperaturen är omkring nio plusgrader)? Har någon annan här observerat något liknande?
Citera
2018-09-01, 22:59
  #2
Avstängd
klart han frös , börjar bli vinter nu
Citera
2018-09-01, 23:35
  #3
Medlem
Stockmokks avatar
Låter för mig som den var sjuk/förgiftad, kanske sorkar söker nånstans att gömma sig ifall de mår dåligt. En jag hörde talas om träffade på en sork som likadant inte brydde sig att hon lyfte upp den. Hon tog iaf hem den och la den bland sina marsvin, inom en vecka hade alla dött en i taget.
Citera
2018-09-02, 00:02
  #4
Medlem
Jag tänkte direkt på toxoplasmosis, frågan är om och hur den påverkar sorkar: https://www.nature.com/news/parasite...nently-1.13777
Citera
2018-09-02, 01:29
  #5
Medlem
Europes avatar
Jag gissar på sjukdom eller förgiftning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback