Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-01, 22:02
  #1
Medlem
Har märkt senaste veckan att touchID inte fungerar. Lägger jag fingret mot telefonen så händer ingenting, den känner inte av något finger. Får trycka på hemknappen och slå in lösenkoden.

Kan heller inte registrera nytt fingeravtryck då sensorn inte svarar.

Min fråga är således om det är ett garantiärende? Telefonen är en iphone 8 och är införskaffad med abb hos Telenor.

Enligt Apples telefonsupport vill de inte utesluta mjukvarufel eller att telefonen varit utsatt för vatten, vilket den inte har.

Värt att lämna in och laga? Är det ens ett garantiärende?
Citera
2018-09-01, 22:14
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Har märkt senaste veckan att touchID inte fungerar. Lägger jag fingret mot telefonen så händer ingenting, den känner inte av något finger. Får trycka på hemknappen och slå in lösenkoden.

Kan heller inte registrera nytt fingeravtryck då sensorn inte svarar.

Min fråga är således om det är ett garantiärende? Telefonen är en iphone 8 och är införskaffad med abb hos Telenor.

Enligt Apples telefonsupport vill de inte utesluta mjukvarufel eller att telefonen varit utsatt för vatten, vilket den inte har.

Värt att lämna in och laga? Är det ens ett garantiärende?

Klart det kan vara ett garantiärende.
Var du kan eller ska lämna in den beror ju på var du bor.

Har du uppdaterat till senaste version av iOS programvara?
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-09-01 kl. 22:18.
Citera
2018-09-01, 22:30
  #3
Medlem
Ja det är ett garantiärende. Har du några synliga skador på mobilen?
Citera
2018-09-02, 07:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Klart det kan vara ett garantiärende.
Var du kan eller ska lämna in den beror ju på var du bor.

Har du uppdaterat till senaste version av iOS programvara?

Tack för svar. Det verkade allt annat än klart när jag pratade med Apples support.

De frågade om jag utsatt telefonen för vatten vilket jag inte gjort, inte mer än regn i värsta fall vilket den ska tåla.

Har en liten liten tappskada uppe i yttersta vänstra kanten, men den kan omöjligt påverka sensorn för touchID tänker jag.

Telefonen är uppdaterad till senaste versionen ja. Tycker det är fult om de ska hänvisa till någon påstådd fuktskada så garantin inte gäller...

Vet inte om jag ska prata med Telenor först, Macforum (Gbg) eller skicka in den till Apple men kan inte vara utan telefon.
Citera
2018-09-02, 07:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theonegold
Ja det är ett garantiärende. Har du några synliga skador på mobilen?

Inte helt säkert (enligt Apple). Ja, en liten synlig tappskada högst upp i vänstra hörnet vilket inte borde påverka TouchID.

TouchID fungerade ypperligt efter att sen skadan uppkom.
Citera
2018-09-02, 08:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Tack för svar. Det verkade allt annat än klart när jag pratade med Apples support.

De frågade om jag utsatt telefonen för vatten vilket jag inte gjort, inte mer än regn i värsta fall vilket den ska tåla.

Har en liten liten tappskada uppe i yttersta vänstra kanten, men den kan omöjligt påverka sensorn för touchID tänker jag.

Telefonen är uppdaterad till senaste versionen ja. Tycker det är fult om de ska hänvisa till någon påstådd fuktskada så garantin inte gäller...

Vet inte om jag ska prata med Telenor först, Macforum (Gbg) eller skicka in den till Apple men kan inte vara utan telefon.

Det Apple gör är helt normalt, de vill ju inte invagga dig i att det blir ett garantiärende innan de fått chansen att kontrollera skicket på din lur. Därför reserverar de sig just för att din lur faktiskt kan ha skador från fall eller vatten även om du påstår att den inte har det. De känner ju inte dig och du skulle bara veta hur många gånger verkstäder får in objekt som inte alls stömmer med vad ägaren uppger, ibland för de helt enkelt inte vet/förstår själva, andra gpnger för att de ljuger för att försöka få nåt på garantin.

Det blir bara fult av Apple om de skulle hänvisa till en fuktskada som inte existerar, men finns det en fuktskada eller annan skada som påverkar garantin så är det såklart inte fult.

Sen vad du tänker om saken kanske inte alls är vad som faktiskt gäller i verkligheten. Det regn och tapp din lur fått utstå kanske inte alls skadat den, men det finns ju faktisk möjlighet att skador uppstått då.
Citera
2018-09-02, 12:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Inte helt säkert (enligt Apple). Ja, en liten synlig tappskada högst upp i vänstra hörnet vilket inte borde påverka TouchID.

TouchID fungerade ypperligt efter att sen skadan uppkom.

Nu har jag förvisso Samsung, men har haft problem med både touch-id och döda pixlar. Hade tappskador i två hörn, men allt gick ändå på garantin.

Det kan dock vara annorlunda med Iphone och Apple.

EDIT: Hade även haft mobilen under vatten vid flertal tillfällen innan skadorna inträffade.
__________________
Senast redigerad av theonegold 2018-09-02 kl. 12:10.
Citera
2018-09-02, 16:58
  #8
Medlem
Svampspors avatar
Problemet i detta fall är ju dessvärre tappskadan. Auktoriserade serviceverkstäder som reparerar iPhones måste normalt åtgärda alla fel/skador på en inlämnad lur för att kunna ge en reparationsgaranti. Skador på skärmen täcks inte av garantin (såvida du inte tecknat Apple Care+ i samband med köpet). Jag hade absolut rekommenderat att göra en backup och sedan fabriksåterställa telefonen för att utesluta mjukvarufel då en skärmreparation på en iPhone 8 kostar 1701:-.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback