Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-02, 13:40
  #13
Medlem
bushuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freno22
Jag har samma problem och jag tror att det beror på att man kör för hårt i början. För många reps, set och för mycket vikt. Börja lugnt. Du får nog vänja dig vid träningsvärk nu i början. Det är inte bara musklerna som måste vänja sig utan det är även nervsystemet som måste förstå att belastningsnivån kommer öka. Folk får rätta mig om jag har fel men det är vad jag har läst.

Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Träningsvärken försvinner när du kört ett par benpass. Jag kombinerar löpning och gym funkar hur bra som helst. Springer inte lika mkt som dig dock.

Träna ben innan vilodagen då?

Jo, jag tänker också att det vore optimalt. Nu kanske jag har mer träningsvärk för att jag inte gymmat så mycket under sommaren (mycket utomlands och landet = inget gym), utan sprungit desto mer. Men även i våras när jag gymmade mer har jag för mig att jag brukade kunna få rätt ordentlig träningsvärk i benen.

Men ni har nog rätt över lag, kanske börja köra lite lugnare benpass dagen innan vilodagen, och lägga mina långsamma pass på dag 2 och 3 där det ändå funkar. Sedan spara intervaller och fartträning till den delen av veckan man inte har träningsvärk.

Citat:
Ursprungligen postat av StrimlareN2017
Om du löper ca 1 mil per dag 5 dagar i veckan, varför ska du lägga in ett gympass för benen då? Dina benmuskler utvecklas optimalt för löpningen av att du springer. De muskler du bygger på gymet "behöver" du inte för löpningen. Du blir inte snabbare på milen för att du kör squats.
Du kommer få muskulösa ben av att löpa, tro mig!
Jag skulle säga skit i benträningen så länge det är löparsäsong. När vintern kommer så kan du gott lägga in tuffare benpass om du vill.

Obs! Det här är mina egna erfarenheter som löpare

Jo, det är så en del av mig rationaliserar det också, att löpning ÄR ju benträning så om jag springer så behöver jag inte köra benböj. Men det enda är att löpning ju ändå inte känns som en "muskelbyggande" aktivitet, även om det tränar musklerna för löpning. Jag menar, om man tittar på de duktiga 5km-slöparna så brukar de ju knappast ha några stora benmuskler, snarare rätt så spinkiga. Så om man tränar överkroppen genom att lyfta vikter och sedan bara springer som enda benträning är jag rädd att det ska bli oproportionerligt efter ett tag?
__________________
Senast redigerad av bushus 2018-09-02 kl. 13:46.
Citera
2018-09-02, 14:14
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVEGOT
Första gymdagen träffade jag en rutinerad rackare som hade ett enda råd till oss unga som precis börjat gymma:
"Skit i träningsvärken, träna ändå"

+1
Säger samma. De som inte tränar vid träningsvärk är de som letar ursäkter till att inte träna. Är inte ironisk.
Citera
2018-09-02, 22:51
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bushus
Jo, jag tänker också att det vore optimalt. Nu kanske jag har mer träningsvärk för att jag inte gymmat så mycket under sommaren (mycket utomlands och landet = inget gym), utan sprungit desto mer. Men även i våras när jag gymmade mer har jag för mig att jag brukade kunna få rätt ordentlig träningsvärk i benen.

Men ni har nog rätt över lag, kanske börja köra lite lugnare benpass dagen innan vilodagen, och lägga mina långsamma pass på dag 2 och 3 där det ändå funkar. Sedan spara intervaller och fartträning till den delen av veckan man inte har träningsvärk.



Jo, det är så en del av mig rationaliserar det också, att löpning ÄR ju benträning så om jag springer så behöver jag inte köra benböj. Men det enda är att löpning ju ändå inte känns som en "muskelbyggande" aktivitet, även om det tränar musklerna för löpning. Jag menar, om man tittar på de duktiga 5km-slöparna så brukar de ju knappast ha några stora benmuskler, snarare rätt så spinkiga. Så om man tränar överkroppen genom att lyfta vikter och sedan bara springer som enda benträning är jag rädd att det ska bli oproportionerligt efter ett tag?

Jag uppfattade ditt inlägg som att du ville bli snabbare i löpningen och körde gym "vid sidan av" för att bygga en bra kropp helt enkelt.
Är det enbart det estetiska som är viktigt så löp 2-3 mil i veckan och kör benpassen med bra kvalite. Du kommer få en dunderkropp om du kör stenhårt!

https://me.me/i/marathon-runners-leg...istas-14728067 annars kanske du ska börja cykla istället

*tillägg*
Sen kanske du inte ska titta på elitlöpares ben då dom väger 50-60 kg. Du väger säkert 30-50% mer och har således större ben, oavsett om du springer eller inte. Muskler kommer du få i vilket fall
__________________
Senast redigerad av StrimlareN2017 2018-09-02 kl. 22:55.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback