Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-01, 19:17
  #1
Medlem
Joomlas avatar
Efter jag återmonterat framhjulet efter en punktering började skivbromsen ligga an. Har försökt använda justeringen för att backa klossarna maximalt men ligger ändå an. Före jag hade väck hjulet hade jag inga problem, så något måste gått fel där. Har märkt att om man inte fäster hjulet stenhårt i gaffeln så ligger bromsarna lite mindre an, men då har istället hjulet lossnat under färd (gick bra men lite obehagligt och vingligt).

Cykeln är en tio år gammal Crescent, åt off-road-hållet antar jag. Vajerstyrd skivbroms. Har även försökt skruva på grejen vid "bromshandtaget" på styret för att se om det hjälper med någon justering.

Hade varit mycket tacksam om någon kunnat hjälpa mig! Dålig beskrivning men kan t.ex fota eller kolla upp spec:ar om någon säger vad man behöver veta.
Citera
2018-09-01, 19:27
  #2
Medlem
Jogens avatar
Sånt där kan vara lite småpilligt, men eftersom det funkade innan så går det att återmontera hjulet exakt som det satt innan. Köra utan att ha dragit åt ordentligt gör man endast med en dödsönskan! Pröva att dra lite i hjulet åt ena sidan när du drar åt. Vilket håll det är ser du. Ligger det på ännu mer, så drar du hjulet åt andra hållet när du drar åt. Du drar i sidled alltså. Det borde fixa anliggningen.
Citera
2018-09-01, 19:37
  #3
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Sånt där kan vara lite småpilligt, men eftersom det funkade innan så går det att återmontera hjulet exakt som det satt innan. Köra utan att ha dragit åt ordentligt gör man endast med en dödsönskan! Pröva att dra lite i hjulet åt ena sidan när du drar åt. Vilket håll det är ser du. Ligger det på ännu mer, så drar du hjulet åt andra hållet när du drar åt. Du drar i sidled alltså. Det borde fixa anliggningen.
Nä, självklart drog jag åt hjulet, men jag försökte att inte dra åt mer än nödvändigt. Det var uppenbarligen ingen bra idé iom hur det började wobbla, men det satt ändå fast så pass att det inte lossnade från gaffeln, som tur är.

Vad är det jag ska dra i? Gaffeln? Eller bryta lite i hela hjul/fälg?
Citera
2018-09-01, 19:42
  #4
Medlem
Jogens avatar
I åtdragandet finns inga större kompromisser att göra. Det ska vara åtdraget ungefär så hårt som det ska vara.

Bryta, där har du det bästa ordet. Bryt hela hjulet lite lätt åt rätt håll, ta tag i däcket. Det är, som du ser, ingen större justering som krävs. Så du behöver inte påföra mycket kraft, utan bara hålla hjulet lite sidleds.
Citera
2018-09-01, 19:44
  #5
Medlem
När jag monterar tillbaka hjulen brukar jag ställa cykel på marken. Lossa på snabbkopplingarna så hjulet är löst. Bromsa med skivbromsen och då dra åt snabbkopplingen. Det tycker jag brukar få skivorna att inte ligga emot.
Citera
2018-09-01, 19:49
  #6
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
När jag monterar tillbaka hjulen brukar jag ställa cykel på marken. Lossa på snabbkopplingarna så hjulet är löst. Bromsa med skivbromsen och då dra åt snabbkopplingen. Det tycker jag brukar få skivorna att inte ligga emot.

Det kan visst funka även så. Själv brukar jag göra liknande jobb med cykeln upp-och-ner. Men ibland även som den står, på backen. Olika kinkigt på olika cyklar/olika bromssystem (med mera, skulle jag säga).
Citera
2018-10-30, 18:42
  #7
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
I åtdragandet finns inga större kompromisser att göra. Det ska vara åtdraget ungefär så hårt som det ska vara.

Bryta, där har du det bästa ordet. Bryt hela hjulet lite lätt åt rätt håll, ta tag i däcket. Det är, som du ser, ingen större justering som krävs. Så du behöver inte påföra mycket kraft, utan bara hålla hjulet lite sidleds.

Jag har exakt samma problem (fast på bakhjul), menar du att man skall trycka hjulet sidledes så långt som går åt hållet motsatt snabbkopplingen eller annat?

Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
När jag monterar tillbaka hjulen brukar jag ställa cykel på marken. Lossa på snabbkopplingarna så hjulet är löst. Bromsa med skivbromsen och då dra åt snabbkopplingen. Det tycker jag brukar få skivorna att inte ligga emot.

Menar du att man skall dra bort snabbkopplingen, och dra tillbaka samtidigt som man trycker på bromsen? Verkar inte riktigt fungera för mig...
Citera
2018-10-30, 19:08
  #8
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Jag har exakt samma problem (fast på bakhjul), menar du att man skall trycka hjulet sidledes så långt som går åt hållet motsatt snabbkopplingen eller annat?



Nä, inte så långt det går utan (lite lätt) åt motsatt håll den sida som det ligger an, kloss mot skiva. Du kanske får pilla lite med det, dra åt snabbkopplingen några gånger, efter att varje gång ha fört hjulet lite olika mycket i sidled, så att hjulet sitter på lite olika ställen i gaffelns fästen. Man skulle kunna tycka att det bara är att stoppa dit hjulet och dra åt och så sitter det på rätt ställe, utan anliggning... Och så kan det vara ibland, men ibland är det små justeringar som krävs.


Menar du att man skall dra bort snabbkopplingen, och dra tillbaka samtidigt som man trycker på bromsen? Verkar inte riktigt fungera för mig...

Jag tror att du här ska hjulet ditsatt med snabbkopplingen rätt justerad (så att det bara är att dra åt) för att sedan bromsa, och hålla bromsen - i detta läge låser du med snabbkopplingen. Detta kan också funka (och är ju enklare).
__________________
Senast redigerad av Jogen 2018-10-30 kl. 19:11.
Citera
2018-10-30, 19:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Menar du att man skall dra bort snabbkopplingen, och dra tillbaka samtidigt som man trycker på bromsen? Verkar inte riktigt fungera för mig...
Jag menar att du lossar på snabbkopplingen så att hjulet kan röra sig i sidled. Bromsa och håll kvar bromsen. Sen drar du åt snabbkopplingen.
Citera
2018-10-30, 21:48
  #10
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Jag menar att du lossar på snabbkopplingen så att hjulet kan röra sig i sidled. Bromsa och håll kvar bromsen. Sen drar du åt snabbkopplingen.

Testade att vrida snabbkoppling, trycka på broms och samtidigt dra på koppling utan förbättring tyvärr.
Är nedanstående kanske något som också är värt att pröva i detta fall?

https://www.youtube.com/watch?v=hMa-kRzDgJ0
Citera
2018-10-30, 21:48
  #11
Medlem
Prova att lossa lite på själva fästet som oket sitter i brukar vara två skruvar insex. Sedan snurrar du till hjulet bromsar med handtaget tills hjulet stannar och drar åt. Då centreras bromsen brukar hjälpa vid problem.

Hoppas det funkar även för dig !
Citera
2018-10-30, 21:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Testade att vrida snabbkoppling, trycka på broms och samtidigt dra på koppling utan förbättring tyvärr.
Är nedanstående kanske något som också är värt att pröva i detta fall?

https://www.youtube.com/watch?v=hMa-kRzDgJ0

Citat:
Ursprungligen postat av Ifb
Prova att lossa lite på själva fästet som oket sitter i brukar vara två skruvar insex. Sedan snurrar du till hjulet bromsar med handtaget tills hjulet stannar och drar åt. Då centreras bromsen brukar hjälpa vid problem.

Hoppas det funkar även för dig !

Ja prova det !
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback