Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-01, 19:02
  #1
Medlem
Denoms avatar
Går det att köpa köttet från enbart klorna färdigskalade på samma sätt som det finns skalade kräftstjärtar någonstans i butik eller har inte detta uppfunnits ännu?
Citera
2018-09-01, 19:06
  #2
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Går det att köpa köttet från enbart klorna färdigskalade på samma sätt som det finns skalade kräftstjärtar någonstans i butik eller har inte detta uppfunnits ännu?

Det kanske finns. Jag har dock inte sett det ännu. I så fall får du väldigt små köttbitar.
Citera
2018-09-01, 19:07
  #3
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Det kanske finns. Jag har dock inte sett det ännu. I så fall får du väldigt små köttbitar.
Ja såklart, fast gör man till exempel en röra, fiskgratäng eller liknande skulle det kunna vara riktigt bra ändå tänker jag.
Citera
2018-09-01, 19:08
  #4
Medlem
Det har inte uppfunnits.
Citera
2018-09-01, 19:12
  #5
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja såklart, fast gör man till exempel en röra, fiskgratäng eller liknande skulle det kunna vara riktigt bra ändå tänker jag.

Varför bara använda kräftkött från klorna? En kräfta innehåller mer än bara klorkött. Kräftstjärt är ett bra alternativ tänker jag...
Citera
2018-09-01, 19:13
  #6
Medlem
Något väldigt likartat smak samt konsistensmässigt är krabbkött på burk. Men jag tror kräftklor helt enkelt är för små, så de går till andra saker som fiskfoder, asiatiska fisksåser, gödsel osv.
Citera
2018-09-01, 19:16
  #7
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Varför bara använda kräftkött från klorna? En kräfta innehåller mer än bara klorkött. Kräftstjärt är ett bra alternativ tänker jag...
Eftersom att köttet från klorna och köttet från stjärten är inte exakt likadana i smak och textur.
Citera
2018-09-01, 19:17
  #8
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Något väldigt likartat smak samt konsistensmässigt är krabbkött på burk. Men jag tror kräftklor helt enkelt är för små, så de går till andra saker som fiskfoder, asiatiska fisksåser, gödsel osv.
Menar du typ konserv då eller?
Citera
2018-09-01, 19:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Menar du typ konserv då eller?
Jupps, typ denna. https://www.matspar.se/produkt/krabb...tten-170-g-ica
Citera
2018-09-01, 19:19
  #10
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Eftersom att köttet från klorna och köttet från stjärten är inte exakt likadana i smak och textur.

Förvisso. Men vem känner smakskillnad?
Citera
2018-09-01, 19:34
  #11
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Förvisso. Men vem känner smakskillnad?
Smakskillnaden är förvisso inte stor men det kan vara annorlunda att göra en röra eller sås på kött från klorna jämfört med kräftstjärtarna då bitarna inte har samma storlek och påverkas annorlunda av att till exempel koka en sås på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback