Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-01, 17:58
  #1
Medlem
Katolska kyrkan har drabbats av ett fler tal skandaler de sista åren. I Irland, USA, Chile och Australien gör syndiga präster tidningsrubriker. Hur kommer Gud bestraffa kyrkan? Det är uppenbart att sådana förbrytelser förekommit tidigare och trots det har man inte lyckats ta uti med problmet.

Kommer Gud skicka ned någon ny Luther eller Mohammed som bestraffning? Kommer Gud bestraffa hela kyrkan eller blir det mer individuellt?
__________________
Senast redigerad av lingonfett 2018-09-01 kl. 18:37. Anledning: Gud ej gud
Citera
2018-09-01, 18:10
  #2
Medlem
Om vi utgår ifrån att det finns en gud och att det i bibeln är sant, så kommer inte gud straffa pedofilprästerna eller kyrkan, i och med att han själv gjorde en runt 11-årig flicka på smällen.
Citera
2018-09-01, 18:11
  #3
Medlem
kalkryggars avatar
Eftersom det inte finns någon gud på riktigt (hen är bara en sagofigur) så kommer ingenting att hända på det sättet. Men brott och kriminella handlingar sköts av polis och rättsväsende i respektive land. Hur bra dom sköter det låter jag vara osagt. Men det är så det går till.

Ett tips kan vara att du läser in grundskolans kompetens och då kommer du att förstå att din fråga var ganska korkad. Du kommer ge dig själv en sån här:
Citera
2018-09-01, 18:13
  #4
Medlem
Denoms avatar
Kyrkan existerar fortfarande efter tusentals år av skandaler, förbrytelser och kontroverser så det sker ingen bestraffning av någon för sådant, om du tror det lever du i en drömvärld.
Citera
2018-09-01, 18:22
  #5
Medlem
AndersEklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Om vi utgår ifrån att det finns en gud och att det i bibeln är sant, så kommer inte gud straffa pedofilprästerna eller kyrkan, i och med att han själv gjorde en runt 11-årig flicka på smällen.

Vad menar du? Vem var 11 år och vem gjorde henne på smällen?
Citera
2018-09-01, 18:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEklund
Vad menar du? Vem var 11 år och vem gjorde henne på smällen?
Maria. Och gud som jag redan skrivit.
Citera
2018-09-01, 18:25
  #7
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Kommer Gud skicka ned någon ny Luther eller Mohammed som bestraffning? Kommer Gud bestraffa hela kyrkan eller blir det mer individuellt?

En ny ny Luther eller Mohammed skulle vara just det många funktionärerna drömmer våta drömmar om, Skulle det uppstå ett nytt överhängande yttre hot, skulle detta innebära att man enades och glömde alla interna stridigheter.
Citera
2018-09-01, 18:32
  #8
Medlem
Europes avatar
Kanske kommer Gud låta Allahs vrede drabba det kristna västerlandet och låter miljontals muhammedaner invandera det, för att plundra, våldta och bränna ned det?

I och för sig skulle man kunna få intrycket att det i första hand drabbar det protestantiska delen värst...men kanske är inte heller uppstudsigheten mot Guds företrädare på jorden något omtyckt?
Citera
2018-09-01, 18:33
  #9
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
En ny ny Luther eller Mohammed skulle vara just det många funktionärerna drömmer våta drömmar om, Skulle det uppstå ett nytt överhängande yttre hot, skulle detta innebära att man enades och glömde alla interna stridigheter.

Jag ställer mig lite tveksam till att Luther skulle ha varit mer enande än splittrande.
Citera
2018-09-01, 19:42
  #10
Medlem
Klas-Vegass avatar
Hela budskapet i bibeln går ut på att vi bedöms efter egna handligar. Vi kommer t.ex. inte till himmelen för att vår bror varit gudfruktig. Var och en är ansvarig för sina egna handlingar.
Ergo, ingen kommer att bedömma katolska kyrkan.

Ointressant frågeställning. Är väl intressantare hur Gud kommer se på svenska "kyrkans" ängsliga uppträdanden inför olika kulturfenomen.
Citera
2018-09-01, 19:42
  #11
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag ställer mig lite tveksam till att Luther skulle ha varit mer enande än splittrande.
Jag kanske förenklar mitt resonemang, men jag anser att trettioåriga kriget kom som en konsekvens av Luthers gärning.
Som sagt man reagerar med inre enighet på ett yttre hot .
Citera
2018-09-01, 19:43
  #12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Katolska kyrkan har drabbats av ett fler tal skandaler de sista åren. I Irland, USA, Chile och Australien gör syndiga präster tidningsrubriker. Hur kommer Gud bestraffa kyrkan? Det är uppenbart att sådana förbrytelser förekommit tidigare och trots det har man inte lyckats ta uti med problmet.

Kommer Gud skicka ned någon ny Luther eller Mohammed som bestraffning? Kommer Gud bestraffa hela kyrkan eller blir det mer individuellt?

Var det inte du som var en brinnande katolik för en vecka sedan?

(FB) Lutheriterna i svenska kyrkan ska be om förlåtelse för förödelsen av Katolska kyrkor
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback