Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-02, 15:12
  #13
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Eller helt enkelt flyttat sig så han inte längre stod i vägen för poliserna i deras arbete. Om han nu hade varit ute efter att filma just den demonstrationen.
Nu berättadeinte poliserna om det. Så vi fick bara reda på att han inte fick filma.

Jag tror inte att han störde ordning eller sändning.
Citera
2018-09-02, 15:28
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Nu berättadeinte poliserna om det. Så vi fick bara reda på att han inte fick filma.

Jag tror inte att han störde ordning eller sändning.

Det framgår inte eftersom han valt att inte visa mer än just tillsägelsen: https://minfil.com/e666Mcgab4/karlstad_mp4.

Vad som föregår eller om han står lämpligt till, framgår inte. Däremot syns tydligt att det finns gott om plats där han kunnat ställa sig istället. Inte heller blir han avbruten i något sammanhang då SD talar, utan det verkar vara innan evenemanget. Inte heller framgår varför polismannen behövt säga till honom fler gånger än en och han ändå inte följt uppmaningen.

Varför han inte visar det som händer tidigare, kan vi bara spekulera i.

Svårt se vad JO skulle kunna kritisera i detta.
Citera
2018-09-02, 15:47
  #15
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Det framgår inte eftersom han valt att inte visa mer än just tillsägelsen: https://minfil.com/e666Mcgab4/karlstad_mp4.

Vad som föregår eller om han står lämpligt till, framgår inte. Däremot syns tydligt att det finns gott om plats där han kunnat ställa sig istället. Inte heller blir han avbruten i något sammanhang då SD talar, utan det verkar vara innan evenemanget. Inte heller framgår varför polismannen behövt säga till honom fler gånger än en och han ändå inte följt uppmaningen.

Varför han inte visar det som händer tidigare, kan vi bara spekulera i.

Svårt se vad JO skulle kunna kritisera i detta.
JO kan fundera över om SD skall bestämma var filmgränsen går.
Eftersom Sd klagade så utförde polisen SDs önskemål.
Citera
2018-09-02, 16:09
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
JO kan fundera över om SD skall bestämma var filmgränsen går.
Eftersom Sd klagade så utförde polisen SDs önskemål.

Nu bygger du en halmgubbe. Någon från SD uppmärksammade polisen på att filmaren stod på plats där denne inte borde stå, varpå polisen uppmande filmaren att lämna.

Filmaren hade hela torget att stå på. Filmarens primära mål var aldrig att filma, utan att ställa sig olämpligt till, bli uppmanad att lämna, och göra en story av detta. Hade filmaren varit ute efter att filma, hade denne enkelt kunna ställa sig någon annanstans och filma, men såvitt jag förstår valde filmaren att inte filma alls.

Jag tror inte du på allvar tror JO kommer ha synpunkter på detta.
__________________
Senast redigerad av fredag2010 2018-09-02 kl. 16:33.
Citera
2018-09-02, 17:56
  #17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det finns självklart en gräns för hur nära man tillåter motdemonstranter. Var sig dom är utrustade med Saxofon, megafon, plakat eller kamera.
Citera
2018-09-02, 18:34
  #18
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Nu bygger du en halmgubbe. Någon från SD uppmärksammade polisen på att filmaren stod på plats där denne inte borde stå, varpå polisen uppmande filmaren att lämna.

Filmaren hade hela torget att stå på. Filmarens primära mål var aldrig att filma, utan att ställa sig olämpligt till, bli uppmanad att lämna, och göra en story av detta. Hade filmaren varit ute efter att filma, hade denne enkelt kunna ställa sig någon annanstans och filma, men såvitt jag förstår valde filmaren att inte filma alls.

Jag tror inte du på allvar tror JO kommer ha synpunkter på detta.
Det där har du belägg för, eller hur?
Kan du visa belägen?
Citera
2018-09-02, 21:20
  #19
Moderator
Ruskigbusss avatar
Afs är inte ämnet, inte heller om någon användare hatar det ena eller andra. Här diskuterar vi
1.om polisen bad filmaren flytta på sig och/eller sluta filma?
2. I så fall - hade polisen rätt att göra detta?
3. Om så var fallet - är det rätt att polisen har rätt att göra detta?

Och närbesläktade områden.

OT raderat.
/Mod
Citera
2018-09-20, 16:32
  #20
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det vore så klart intressant att få:

1. Ta del av filmklippet.

2. Få veta vem journalisten är. Edit: tydligen är det Håkan Frisell:
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7031643

3. Möjligtvis få reda på vilken utrustning det handlar om (jag vet dock inte om det nu är relevant för polisens agerande om denne kunde eller inte kunde direktsända).

Klippet borde sannolikt få tag på med tanke på JO-anmälan? Jag fick intrycket från artikeln att Medievärlden har tagit del av filmklippet.

Jag kollade lite snabbt på JO:s hemsida, men kunde endast hitta beslut och yttranden, inte obehandlade anmälningar.
Utrustningen är en Canon EOS M med kitobjektiv.
Citera
2019-01-23, 12:03
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Nu bygger du en halmgubbe. Någon från SD uppmärksammade polisen på att filmaren stod på plats där denne inte borde stå, varpå polisen uppmande filmaren att lämna.

Filmaren hade hela torget att stå på. Filmarens primära mål var aldrig att filma, utan att ställa sig olämpligt till, bli uppmanad att lämna, och göra en story av detta. Hade filmaren varit ute efter att filma, hade denne enkelt kunna ställa sig någon annanstans och filma, men såvitt jag förstår valde filmaren att inte filma alls.

Jag tror inte du på allvar tror JO kommer ha synpunkter på detta.


Polismyndighetens rättsenhet själv kommit fram till att polisen handlade felaktigt .

"Det finns ingen rättslig grund för att ingripa mot frilansjournalisten som filmade vid torgmötet. Polismannen gjorde därmed fel som uppmanade fotografen att sluta filma och hota honom med avvisning"

Men du tror alltså att JO går emot Polismyndighetens rättsenhet och frikänner?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback