Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-01, 16:59
  #1
Medlem
Hej!

På paketet står det att man skall skölja den i kokande vatten. Det står inte hur länge. Sedan skall man återigen lägga den i kokande vatten. Skall man byta kastrull?

Blir den inte ren om man enbart kokar den i vatten tills den blir färdig?

Fattar inte så mycket.
Citera
2018-09-01, 17:04
  #2
Medlem
Scrapers avatar
Står det verkligen att du ska skölja i kokande vatten? Lägg i en sil eller vad det heter och skölj under rinnande vatten, sedan tillaga genom att sjuda under lock runt 25 min (eller vad det nu står på paketet) med salt.
Citera
2018-09-01, 17:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scraper
Står det verkligen att du ska skölja i kokande vatten? Lägg i en sil eller vad det heter och skölj under rinnande vatten, sedan tillaga genom att sjuda under lock runt 25 min (eller vad det nu står på paketet) med salt.
Exakt, det fick mig också att tänka efter om de inte menar att skölja det i sil. Men nej, det står faktiskt i kokande vatten och därför skapade jag tråden i ren förvirring.

Jag läser vad det står, men jag blir väldigt fundersam.
Citera
2018-09-01, 17:26
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Hej!

På paketet står det att man skall skölja den i kokande vatten. Det står inte hur länge. Sedan skall man återigen lägga den i kokande vatten. Skall man byta kastrull?

Blir den inte ren om man enbart kokar den i vatten tills den blir färdig?

Fattar inte så mycket.

Det låter ytterst märkligt att skölja i kokande vatten. Men du ska nog inte koka dom i vattnet du sköljde med om du nog gör så. Annars skölja i kallvatten och sedan koka, det brukar vara det normala.
Citera
2018-09-01, 17:27
  #5
Medlem
Scrapers avatar
Iofs låter det ju som en bättre sköljning än under rinnande. I så fall får den väl mellanlanda i silen medan du byter vatten i kastrullen. Det man ska skölja bort verkar dock inte direkt farligt, mer en smakfråga, och den här slampan gör precis på samma sätt jag brukar göra:

https://youtu.be/PPoxNBno5Cc
Citera
2018-09-01, 18:51
  #6
Medlem
AX64s avatar
Det står ju inte på tomater hur länge man ska skölja dem under vatten heller. Man gör det tills man känner att det räcker, dvs. någonstans under en minut då man inte är ute efter att ge sina matvaror ett berikande spa-bad utan att få bort ytlig smuts.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback