Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-01, 13:44
  #1
Medlem
Ambelains avatar
Det finns ju en tråd om Al Pacino, så det borde finnas även en om hans kollega Richard Dreyfuss.
Det är ju inte många skådespelare som kan stoltsera om så långa, obrutna filmkarriärer på den sk "A List-toppen", men Dreyfuss (och Pacino, m.fl., kan det).
Och en mer än 50 år lång filmkarriär är tveklöst respektinjagande.


Jag har alltid gillat Richard Dreyfuss, han har något som gör att hans karaktärer alltid framstår som sympatiska. Det är kanske det som är hans främsta kvalitet som skådespelare.
Det var tydligen också det som gjorde att Stephen Spielberg valde just honom till "Närkontakt av tredje graden."

Men, den första filmen jag såg med honom var den lättsamma komedin "På luffen i Beverly Hills" från1986, med Nick Nolte och Bette Midler" och det händer faktiskt fortfarande att jag ibland ser om filmen ... =)


Andra filmer han gjort, som förtjänar omnämnande är:

"Hajen" ...
Vad hade väl "Hajen" varit utan den sympatiske Dreyfuss att lätta upp stämningen ?

"Hur mår Bob?"
Som mer och mer frustrerad psykiater som fått den vansinnige Bill Murray som patient. Komedi.

"Mr. Hollands Opus"
Dreyfuss är en wannabe-kompositör som tvingas söka jobb som musiklärare i en grundskola, och stannar motvilligt kvar hela livet. En riktig "Feel Good-film."

"Presidenten och Miss Wade"
Dreyfuss i en biroll som republikansk presidentkandidat som försöker vinna över Michael Douglas, och Dreyfuss lyckas verkligen gestalta en "politisk hök" från högern, på pricken. Inget sympatiskt alls där.

"W"
Också där har Dreyfuss en biroll, men Vilken biroll sen ...
På ett närmast magiskt sätt lyckas han förvandlas till Dick Cheney, vicepresidenten under GWB-regimen. Det är nästan en kuslig personlikhet.

"The Lightkeepers"
Dreyfuss spelar en synnerligen argsint fyrvaktare, som dock - motvilligt - tinar upp i samband med kvinnligt sällskap. Och trots den tjuriga och vresige fasaden går det inte att gömma undan hans medfödda sympatiska förmåga ... (Lite som den svenska 'En man som heter Ove."

"Poseidon"
Ja, egentligen är det en löjlig, tramsig film.
Men ändå har jag sett den kanske 5 gånger, och kommer säkert se den igen.
Dreyfuss är det kitt som håller handlingen samman, om det inte hade varit för honom så hade den bombat totalt.



---

Jag har alltid uppfattat Richard Dreyfuss som "gammal."
Kanske pga att han nästan alltid varit skäggig?
Visst, han har ju alltid varit mycket äldre än vad jag varit, men ändå. Han har för mig ändå alltid varit "farbrorn."
Nu, när han är gammal på riktig, då har han kanske kommit i kapp, så att säga.


---

Så, vad tycker ni om Richard Dreyfuss`
Vad tycker ni om han som skådespelare och som "en av de största"?
Och, naturligtvis, vilka av hans filmer gillar ni och varför?

Det finns ju många, många fler filmer än de få jag räknade upp här.
"Spanarna" tex (1 & 2) ... =)
Citera
2018-09-01, 13:58
  #2
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det finns ju en tråd om Al Pacino, så det borde finnas även en om hans kollega Richard Dreyfuss.
Det är ju inte många skådespelare som kan stoltsera om så långa, obrutna filmkarriärer på den sk "A List-toppen", men Dreyfuss (och Pacino, m.fl., kan det).
Och en mer än 50 år lång filmkarriär är tveklöst respektinjagande.


Jag har alltid gillat Richard Dreyfuss, han har något som gör att hans karaktärer alltid framstår som sympatiska. Det är kanske det som är hans främsta kvalitet som skådespelare.
Det var tydligen också det som gjorde att Stephen Spielberg valde just honom till "Närkontakt av tredje graden."

Men, den första filmen jag såg med honom var den lättsamma komedin "På luffen i Beverly Hills" från1986, med Nick Nolte och Bette Midler" och det händer faktiskt fortfarande att jag ibland ser om filmen ... =)


Andra filmer han gjort, som förtjänar omnämnande är:

"Hajen" ...
Vad hade väl "Hajen" varit utan den sympatiske Dreyfuss att lätta upp stämningen ?

"Hur mår Bob?"
Som mer och mer frustrerad psykiater som fått den vansinnige Bill Murray som patient. Komedi.

"Mr. Hollands Opus"
Dreyfuss är en wannabe-kompositör som tvingas söka jobb som musiklärare i en grundskola, och stannar motvilligt kvar hela livet. En riktig "Feel Good-film."

"Presidenten och Miss Wade"
Dreyfuss i en biroll som republikansk presidentkandidat som försöker vinna över Michael Douglas, och Dreyfuss lyckas verkligen gestalta en "politisk hök" från högern, på pricken. Inget sympatiskt alls där.

"W"
Också där har Dreyfuss en biroll, men Vilken biroll sen ...
På ett närmast magiskt sätt lyckas han förvandlas till Dick Cheney, vicepresidenten under GWB-regimen. Det är nästan en kuslig personlikhet.

"The Lightkeepers"
Dreyfuss spelar en synnerligen argsint fyrvaktare, som dock - motvilligt - tinar upp i samband med kvinnligt sällskap. Och trots den tjuriga och vresige fasaden går det inte att gömma undan hans medfödda sympatiska förmåga ... (Lite som den svenska 'En man som heter Ove."

"Poseidon"
Ja, egentligen är det en löjlig, tramsig film.
Men ändå har jag sett den kanske 5 gånger, och kommer säkert se den igen.
Dreyfuss är det kitt som håller handlingen samman, om det inte hade varit för honom så hade den bombat totalt.



---

Jag har alltid uppfattat Richard Dreyfuss som "gammal."
Kanske pga att han nästan alltid varit skäggig?
Visst, han har ju alltid varit mycket äldre än vad jag varit, men ändå. Han har för mig ändå alltid varit "farbrorn."
Nu, när han är gammal på riktig, då har han kanske kommit i kapp, så att säga.


---

Så, vad tycker ni om Richard Dreyfuss`
Vad tycker ni om han som skådespelare och som "en av de största"?
Och, naturligtvis, vilka av hans filmer gillar ni och varför?

Det finns ju många, många fler filmer än de få jag räknade upp här.
"Spanarna" tex (1 & 2) ... =)

Sorgligt bortglömd skulle jag säga, väldigt älskvärd med sina, till skillnad från Pacino, ganska små gester.
Såg honom senast bli uppäten av en haj i nåt trams till film. Sharknado?
EDIT! Piranha 3D från 2010 var det och han blev uppäten av pirayor såklart.

Och ja, han har alltid varit gammal. Se bara på American Graffiti (Sista Natten Med Gänget), gubbig redan där.
__________________
Senast redigerad av Dofterna 2018-09-01 kl. 14:03.
Citera
2018-09-01, 14:20
  #3
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Sorgligt bortglömd skulle jag säga, väldigt älskvärd med sina, till skillnad från Pacino, ganska små gester.
Såg honom senast bli uppäten av en haj i nåt trams till film. Sharknado?
EDIT! Piranha 3D från 2010 var det och han blev uppäten av pirayor såklart.

Och ja, han har alltid varit gammal. Se bara på American Graffiti (Sista Natten Med Gänget), gubbig redan där.
Ja, det är något jag inte riktigt förstår, det där med att så många Bra skådespelare har börjat acceptera att ställa upp i riktiga Skitfilmer.
Som tex Dreyfuss och "Piranha 3D".

Det är ju inte så att de behöver göra det.
Varken ekonomiskt eller karriärmässigt.

Det har åtminstone inte skadat Dreyfuss anseende. För vad det går att se så har han alltid haft ett fullspäckat schema.
Ända från 60-talet och in till denna dag ...
Tar han aldrig semester ...


Vilken film är hans bästa ???

"På luffen i Beverly Hills" kanske?
"Hajen" kanske?
Citera
2018-09-01, 14:26
  #4
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Han är med i Mandomsprovet i en liten roll.
Kanske, rent av, hans första.
Citera
2018-09-01, 15:31
  #5
Medlem
Snapcounts avatar
En underskattad skådis som jag ser det.

Men det är klart, det är trångt i toppen, och de på absoluta toppen är de som alltid nämns först, får rubriker, etc..

Vad jag vet så har det aldrig heller vart några skandaler, eller något kontroversiellt kring honom. Tror han har fötterna på jorden helt enkelt. Han gör jobbet, och han gör det övertygande. Gene Hackman är även en skådis som är lite i skymundan trots stora roller.

En film som han gjorde med Spielberg och är en "feel good" rulle som jag tyckte om : Always

https://www.imdb.com/title/tt0096794...nm_flmg_act_66
Citera
2018-09-01, 21:43
  #6
Medlem
Kickexs avatar
Då tar jag och går emot strömmen.


Rätt så överskattad imo.
Hans skådespeleri är väl lite över medel.
Men nu för tiden jag ser honom mest som sig själv, inte sina karaktärer, och han verkar ärligt talat vara något av en douchebag.
Citera
2018-09-02, 12:53
  #7
Medlem
psaks avatar
En som måste nämnas som nästan är helt förbisedd är Är det inte mitt liv kanske!, jäkligt bra om dödshjälpsfrågan (även om det inte råder några tvivel om vilken ställning filmen tar...) med Dreyfuss som gladlynt och viljestark förlamad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback