Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-01, 12:36
  #1
Medlem
Hej, jag har en lillebror som är 15 år gammal. Han har blivit intresserad av thaiboxning, men han är inte bra på att tåla stryk, han känner smärta lättare än andra om han t.ex slår i något. Därför är jag orolig över att han ska komma hem gråtande för att han har blivit slagen eller sparkad, men han är så insatt på att testa det. Vad tycker ni? Är det en brutal sport, eller vänjer man sig vid smärtan? Och han är lite underviktig, har hört att man bränner ungefär 1000 kalorier på en träning, och det kommer väl bara göra att han går ner i vikt ännu mer? Jag vet att många tycker att Muay Thai är roligt, men jag är lite orolig för min brorsa bara. Tack för svar och ideér 😀
Citera
2018-09-01, 12:47
  #2
Medlem
rednandslimys avatar
Han kommer att överleva. Är man ny så börjar man lugnt med att träna på sin stance, röra sig, träna på mitsar och liknande. Det är ingen som kommer spöa på honom (byt klubb isf) Möjligen kommer han få ont i skenbenen när han lär sig sparka men det ger på sin höjd blåmärken.
Ju mer man tränar så bygger man såklart upp muskler på rätt ställen,man lär sig absorbera slag och sparkar osv.
Om man tränar mycket och inte vill tappa i vikt så äter man mer bara. Så länge man stoppar in lika många kalorier i truten som man bränner händer inget med vikten (typ).
Citera
2018-09-01, 12:48
  #3
Medlem
Om han inte tål smärta borde han inte hålla på med någon kampsport alls.
Citera
2018-09-01, 12:50
  #4
Medlem
Yahnoovass avatar
Vafan låt han testa?
Citera
2018-09-01, 12:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crimsey
Hej, jag har en lillebror som är 15 år gammal. Han har blivit intresserad av thaiboxning, men han är inte bra på att tåla stryk, han känner smärta lättare än andra om han t.ex slår i något. Därför är jag orolig över att han ska komma hem gråtande för att han har blivit slagen eller sparkad, men han är så insatt på att testa det. Vad tycker ni? Är det en brutal sport, eller vänjer man sig vid smärtan? Och han är lite underviktig, har hört att man bränner ungefär 1000 kalorier på en träning, och det kommer väl bara göra att han går ner i vikt ännu mer? Jag vet att många tycker att Muay Thai är roligt, men jag är lite orolig för min brorsa bara. Tack för svar och ideér 😀

Smärtan vänjer man sig vid ganska snabbt.

Man blir varken sparkad eller slagen i kampsort.
Det är en del av kampmomentet och en ganska bra reflex att träna bort. Blanda inte ihop det med att det ser våldsamt ut för det är det inte.

Du hittar nog inget softare än kampsport. Brukar vara väldigt bra gemenskap.
Citera
2018-09-01, 12:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theonegold
Om han inte tål smärta borde han inte hålla på med någon kampsport alls.

Eller precis tvärtom.
Citera
2018-09-01, 13:25
  #7
Medlem
kalkryggars avatar
Ingen som helst fara att han testar. Allt det som du räknar upp som låter negativt kommer att bli positivt om han börjar med kampsport.

Se bara till att klubben är seriös. Pratar du om någon invandrarklubb i något babbeområde så är risken stor att han kommer gå därifrån gråtandes lite då och då. Så se till att vara noga med var klubben ligger och vad för klubb det är.
Citera
2018-09-01, 13:44
  #8
Medlem
mmas avatar
Fint att du verkar bry dig så mycket om din bror!

Jag tycker helt enkelt att han ska gå dit och testa, prata med tränaren och säg som det är, att han är ny och lite osäker på detta med hur han tål smärta osv. Är det en bra klubb så kommer det ordna sig.

Jag har själv tränat thai i ca 7 år och tycker det är otroligt skoj, men visst är man mör och öm efter ett pass ofta.

Han får prova helt enkelt, känner han att det inte är hans grej kan han ju bara välja att kliva av och gå, då har han ju stillat sin nyfikenhet.
Citera
2018-09-01, 13:44
  #9
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theonegold
Om han inte tål smärta borde han inte hålla på med någon kampsport alls.

Till TS, bry dig inte om dessa ogenomtänkta och korkade inlägg.
Citera
2018-09-02, 07:26
  #10
Medlem
Tack så mycket för alla svaren, jag ville bara veta hur tufft det egentligen är. Han har ju uthållighet och en enorm viljestyrka, så det kommer nog gå jättebra.
Citera
2018-09-02, 14:01
  #11
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimsey
Hej, jag har en lillebror som är 15 år gammal. Han har blivit intresserad av thaiboxning, men han är inte bra på att tåla stryk, han känner smärta lättare än andra om han t.ex slår i något. Därför är jag orolig över att han ska komma hem gråtande för att han har blivit slagen eller sparkad, men han är så insatt på att testa det. Vad tycker ni? Är det en brutal sport, eller vänjer man sig vid smärtan? Och han är lite underviktig, har hört att man bränner ungefär 1000 kalorier på en träning, och det kommer väl bara göra att han går ner i vikt ännu mer? Jag vet att många tycker att Muay Thai är roligt, men jag är lite orolig för min brorsa bara. Tack för svar och ideér 😀
Gå dit och testa som sagt, troligtvis kommer träningsvärk vara det värsta han kommer lida av de första gångerna.
Citera
2018-09-02, 22:53
  #12
Medlem
Brottargalnings avatar
Svaret på din fråga vet du aldrig förrän din brorsa gått och tränat vilket jag tycker han ska. En vet aldrig hur det kommer sluta om en inte testar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback