Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-01, 00:42
  #1
Medlem
annanmedlems avatar
https://www.reddit.com/r/nvidia/comm...dont_think_so/

Verkar spekuleras lite olika där men jag skulle tro att killen som hävdar att varje SM har sitt antal ALUer som kan göra sitt antal flyttalsinstruktioner (1 32 bit?) och heltalsinstruktioner (8 4 bit?) per klockcykel och att tensor och realtids"kärnor" inte är separata kärnor på grafikkortet utan bara samma ALUer som används på andra sätt, och det förhindrar ju fortfarande inte att man kan göra olika saker samtidigt, man kan ju använda vissa SM/ALUer till en viss sak och andra till annat.

Det finns ju både positiva och negativa saker med det om det skulle vara sant.
Till det positiva hör att alla som kanske går runt och oroar sig över att de skulle betala för så mycket kapacitet på grafikkortet som ändå inte kommer användas av dagens spel de behöver inte oroa sig; samma delar används! Även för gamla spel kommer de nyttja ~hela grafikchipet.
En annan positiv sak för mig som inte är insatt är ju att sålänge det här handlar om ungefär samma fysiska delar i grafikkortet så kanske det ökar sannolikheten för att AMD kan göra ungefär samma sak och erbjuda liknande funktionalitet, patent kanske lägger krokben för det. Eller tid att släppa produkten nu när man kan se hur Nvidia har gjort om det nu inte var givet.
Till det negativa hör ju att det uppenbarligen inte finns stora delar av chippet som är oanvända i dagsläget och där man kan hämta "gratis" prestanda framöver till ytterligare effekter utan att skall man nyttja de nya effekterna ja då kommer man tappa kapacitet för den gammeldags skuggningen så man får minska på kapaciteten där istället.

Apples nya A12 chip (7 nm) i iPhone ryktas ha 50% snabbare CPU och om det var 30-50% snabbare grafikdel och Huawei säger 46% högre prestanda från GPUn i Kirin 980 mot Kirin 970 och "178% högre energieffektivitet" vilket för oss andra istället skulle gå att se som 1/2.78 = 0.36 = 64% lägre energiförbrukning för att genomföra samma uppgift! Jämför med Snapdragon 845 påstås Kirin 980 ha 37% högre entrådsprestanda och vara 32% mer energieffektiv. Det går ju inte direkt att säga att 7 nm betyder just de effekterna eftersom det kan vara helt olika chip. Kirin 980 har 2 st ARM A76 kärnor som körs i 2.6 GHz, 2 st som körs i 1.92 GHz och så 4 st A55 som körs i 1.8 GHz samt Mali G76MP10-grafik. Snapdragon 845 har fyra Kryo 385-kärnor som är utvecklade från A75 och klockade i upp till 2.8 GHz och fyra Kryo 845 utvecklade från A55 som körs i upp till 1.8 GHz.
Hur som helst blir ju Kirin 980 och A12 de första 7 nm processorerna / system on a chipprodukterna verkar det som och Vega 20 kommer ju vara en av de första gpuerna iaf. På det följer AMD Epyc tidigt 2019 och man skulle ju tro att 7 nm mainstreamgrafikkort inte ligger långt bort heller och då krymps det ju rejält och går eventuellt att höja klockfrekvens med / fläska på med mycket fler SM-enheter till samma energiförbrukning så då finns ju utrymme för att öka kapaciteten i.a.f..
Men just nu var det ju mer arkitekturen som förbättrades. Likt Intel Tick-Tock.
Citera
2018-09-01, 00:50
  #2
Medlem
Denoms avatar
Fast AMD ryktas det väl inte om kommer släppa nya grafikkretsar på ett tag, några påståenden har varit att Navi inte kommer förrän 2020 i samband med nya konsolsläpp de åren så jag tror inte Tyringe förändrar AMDs approach på GPU-marknaden så värst radikalt.
Citera
2018-09-01, 16:31
  #3
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Fast AMD ryktas det väl inte om kommer släppa nya grafikkretsar på ett tag, några påståenden har varit att Navi inte kommer förrän 2020 i samband med nya konsolsläpp de åren så jag tror inte Tyringe förändrar AMDs approach på GPU-marknaden så värst radikalt.
Vega 20 kommer i år som sagt. Men det skall inte vara något spelgrafikkort.

AMD har redan gjort vad det nu är för saker för Ray tracing och det jag undrar är om de kommer ligga efter där eller inte.
Citera
2018-09-01, 16:34
  #4
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Vega 20 kommer i år som sagt. Men det skall inte vara något spelgrafikkort.

AMD har redan gjort vad det nu är för saker för Ray tracing och det jag undrar är om de kommer ligga efter där eller inte.
Ja men de är fortfarande Vega, Navi är nya arkitekturen och den lär inte dyka upp förrän 2020 syftade jag på.
Citera
2018-09-02, 01:29
  #5
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja men de är fortfarande Vega, Navi är nya arkitekturen och den lär inte dyka upp förrän 2020 syftade jag på.
Jag skiter i vad det kallas.
Vet du ens vad som skulle vara bättre med Navi mer än att det är ett annat namn?
Tycker du Vega gör bättre ifrån sig än Polaris?

Poängen är att en del 7 nm produkter lanseras i år. Det kanske är väldigt dyrt nu i början / kass yield på en krets av den storlek Nvidia hade velat göra men det bör ju inte ligga så långt fram i tiden och då går det ju att klämma in många fler transistorer och få upp prestandan rejält.
Citera
2018-09-02, 01:32
  #6
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Jag skiter i vad det kallas.
Vet du ens vad som skulle vara bättre med Navi mer än att det är ett annat namn?
Tycker du Vega gör bättre ifrån sig än Polaris?

Poängen är att en del 7 nm produkter lanseras i år. Det kanske är väldigt dyrt nu i början / kass yield på en krets av den storlek Nvidia hade velat göra men det bör ju inte ligga så långt fram i tiden och då går det ju att klämma in många fler transistorer och få upp prestandan rejält.
Jag förväntar mig inte att AMD kommer nå ikapp Nvidia förrän 2020 då de lägger mer krut på att lansera processorer som slår Intels.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback