Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-07, 09:16
  #25
Medlem
Ranndalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misterroboto
Hej!

Är det någon av er som bytt från ”vanligt” snus med tobak till tobaksfritt snus som upplevt ökad huvudvärk eller annan biverkning? Jag har senaste två månaderna bytt från Catch XR till Zyn pga tänkte försöka undvika missfärgning av tänderna. Har under den tiden fått betydligt mer huvudvärk. MEN det kan ju också bero på annat, så tänkte höra andras erfarenhet innan jag går tillbaka till tobakssnus.
Testa Epok det är vitt tobakssnus.
Citera
2018-12-10, 19:59
  #26
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Kört en del Epok (som nu bytt namn?), god när man vänjer sig vid mintsmaken, och har aldrig gett mig den här "fan tog jag den snusen för?"-känslan som jag får från och till med vanlig snus. Men ja, ren ersättning till vanlig snus kan jag inte ta det som, mest pga smaken.
Kör on! som nattsnus, pytteliten vit snus, perfekt när man ska sova om man behöver snus inne för att somna.

Denna gången köpte jag Nordic Spirit för dom hade inte Epok. Dålig, hade det varit en chipspåse hade det varit falsk marknadsföring, hade fått plats med dubbelt så mycket snus. Men värre, när man stoppar in den i munnen sjunker den ihop och blir asliten, typ samma som on!, efter 5 min känns den förbrukad.
Citera
2018-12-10, 20:22
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Kört en del Epok (som nu bytt namn?), god när man vänjer sig vid mintsmaken, och har aldrig gett mig den här "fan tog jag den snusen för?"-känslan som jag får från och till med vanlig snus.
Ja EPOK har bytt namn till LYFT. Det finns enstaka dosor kvar i omlopp i småbutikerna.

Man har samtidigt tagit bort den vita tobaken.

LYFT innehåller istället E460, dvs cellulosa som är uppbyggt av glukos (en sockerart).

LYFT missfärgar inte tänderna men har samma nikotinleverans som brunt snus. Man slipper den dåliga andedräkten som brunt snus ger och behöver aldrig mer känna sig som en bortkommen knegare.
Citera
2018-12-10, 20:27
  #28
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilutin
LYFT missfärgar inte tänderna men har samma nikotinleverans som brunt snus. Man slipper den dåliga andedräkten som brunt snus ger och behöver aldrig mer känna sig som en bortkommen knegare.

Lyft var det ja. Det hade dom inte heller på det stället jag handlade på.
Ja dessa snus är bra dagtid just för det med andedräkten, men allt smakar dåligt med de, speciellt de drycker där snus vanligtvis är extra gott tillsammans, det vill säga kaffe och öl. Vande mig till slut med epok när jag bara hade epok kvar i kylen, men så en vanlig snus tillsammans med en öl och den vanan försvinner igen.

Men gillar att ha alternativ till olika tillfällen.


Om det är uppbyggt av glykos, betyder det att det är kolhydrater i det? Det vill säga, är det som godis samtidigt? Man mixar sockerberoendet och nikotinberoendet? En diabetiker kommer få höjda sockervärden när han tar en snus?
Citera
2018-12-11, 07:23
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Om det är uppbyggt av glykos, betyder det att det är kolhydrater i det? Det vill säga, är det som godis samtidigt? Man mixar sockerberoendet och nikotinberoendet? En diabetiker kommer få höjda sockervärden när han tar en snus?
Nja, det är nog mikroskopiska mängder man får i sig. Det skulle vara om man sväljer prillan kanske
Citera
2018-12-20, 06:33
  #30
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Finns det lågprisvarianter av dessa typer av snus? Tycker de är väldigt dyra...
Citera
2018-12-22, 11:20
  #31
Medlem
EliasAlucards avatar
Började med KickUp Real White runt 2012 eller så, och Epok när det släpptes 2015. Sedan Winnington AB köptes upp har det bara blivit nedgraderingar vad gäller deras vita snus. Testade on! men den innehöll knappt något snus än mindre innehåll (0.3 g per prilla liksom). Lyft som Epok ska byta namn till nu, är ännu en nedgradering. Kommer hålla mig till KickUp Real White Soft Mint framöver, men även den suger nuförtiden (den var riktigt god förr).

Jag snusar dock hur som helst för karbonatjonerna, och KickUp innehåller ju natriumbikarbonat, så det är skitsamma för min del.
Citera
2018-12-26, 12:28
  #32
Medlem
Ranndalls avatar
Är det många som lyckats gå över till nikotin snus? Vet inte om det är avsaknaden av andra alkaloider i tobaken, men kommer inte riktigt överens med rent nikotin snus. Epok funkade ju men det var ju samtidigt tobak.

Skulle vilja byta till rent nikotin snus. Tänker att det skulle vara bättre för hälsan och känner mig nog piggare utan tobak i mitt blod.

Kanske så att man vänjer sig efter en övergångsperiod. "Fejksnus" kallar jag det tillsvidare.
__________________
Senast redigerad av Ranndall 2018-12-26 kl. 12:34.
Citera
2018-12-26, 12:36
  #33
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranndall
Är det många som lyckats gå över till nikotin snus? Vet inte om det är avsaknaden av andra alkaloider i tobaken, men kommer inte riktigt överens med rent nikotin snus. Epok funkade ju men det var ju samtidigt tobak.

Skulle vilja byta till rent nikotin snus. Tänker att det skulle vara bättre för hälsan och känner mig nog piggare utan tobak i mitt blod.

Kanske så att man vänjer sig efter en övergångsperiod. "Fejksnus" kallar jag det tillsvidare.

Varför skulle det vara bättre för hälsan? Har själv inte lyckats hitta någon studie som visar på några som helst signifikanta hälsorisker med snus.
Citera
2018-12-26, 12:41
  #34
Medlem
Ranndalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Varför skulle det vara bättre för hälsan? Har själv inte lyckats hitta någon studie som visar på några som helst signifikanta hälsorisker med snus.
Vet att det finns en del tungmetaller och annat i vanligt snus som säkert inte är speciellt nyttigt i alla fall.
Citera
2018-12-26, 12:56
  #35
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranndall
Vet att det finns en del tungmetaller och annat i vanligt snus som säkert inte är speciellt nyttigt i alla fall.

Tex. Swedish match har väldigt låga gränsvärden på sitt snus, sen tror jag att mängden tungmetaller som absorberas oralt är mycket liten jämfört med tex rökning, så även märken med sämre kvalitetskontroll är nog inte så mycket värre. Betänk också att man snusar max några gram. Lite skillnad på det och tex konsumtion av fisk och skaldjur (som också innehåller tungmetaller) där mängderna är betydligt större. Även nyttiga grejer som spenat och fröer kan innehålla signifikanta mängder kadmium. Jag tror snus är en försumbar källa i sammanhanget.
Citera
2018-12-26, 13:21
  #36
Medlem
silbersteins avatar
Enligt första bästa källa googlade fram är medelhalten kadmium i tobak ca 1.5mg/kg. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/1586467/).

Om man räknar med att kadmium är tillgängligt i samma grad som nikotinet (10%, vilket antagligen är ett överestimat) får man i sig ungefär samma mängd av en dosa lössnus som 100g vetemjöl. Rökning är som sagt mycket värre då biotillgängligheten är betydligt högre via lungorna än tarmen, men vid oralt intag av tobak skulle jag som sagt inte bekymra mig över tungmetallsbelastningen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback