Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-31, 18:40
  #1
Medlem
Hej nu har jag suttit o diskuterat detta är min familj i en timme ungefär, kan dem avliva en hund som räddar en från o bli rånad eller tex nerslagen på stan? tycker de vore konstigt eftersom man får använda tillhyggen i omgivningen som försvar. tacksam för svar mvh smokkkizz
Citera
2018-08-31, 18:50
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smokkkizz
Hej nu har jag suttit o diskuterat detta är min familj i en timme ungefär, kan dem avliva en hund som räddar en från o bli rånad eller tex nerslagen på stan? tycker de vore konstigt eftersom man får använda tillhyggen i omgivningen som försvar. tacksam för svar mvh smokkkizz
Nej, så funkar det inte. Polisen kan skjuta en hund som innebär en omedelbar fara för omgivningen, alltså att den springer runt och attackerar folk när de kommer. Och om polisen misstänker att din hund är farlig, så tar dom den ifrån dig och testar den. Det senare hände min hunds bror, ägaren fick tillbaka spektaklet då hunden bara var stor och gillade att skälla.
Citera
2018-08-31, 18:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Nej, så funkar det inte. Polisen kan skjuta en hund som innebär en omedelbar fara för omgivningen, alltså att den springer runt och attackerar folk när de kommer. Och om polisen misstänker att din hund är farlig, så tar dom den ifrån dig och testar den. Det senare hände min hunds bror, ägaren fick tillbaka spektaklet då hunden bara var stor och gillade att skälla.
okej men då får dem alltså inte avliva min hund om den skulle rädda mig ifrån o blir rånad eller om en angripare kommer? o den biter dem för o rädda mitt liv??
Citera
2018-08-31, 18:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smokkkizz
Hej nu har jag suttit o diskuterat detta är min familj i en timme ungefär, kan dem avliva en hund som räddar en från o bli rånad eller tex nerslagen på stan? tycker de vore konstigt eftersom man får använda tillhyggen i omgivningen som försvar. tacksam för svar mvh smokkkizz

Det beror på.

Låt säg du blir attackerad och som du skriver blir försvarad av din hund. Hunden kan ställa till med rejält skada utan att vare sig du eller den får problem, så länge och så mycket att det till sist får gärningsmännen att avbryta sin attack och springa ifrån platsen, du får ha hunden kvar.

Däremot, ramlar en gärningsman på platsen och de andra angriparna springer iväg men din hund äter bort ansiktet på den som ramlat - hunden lär bli avlivad. Samma gäller om hunden jagar efter gärningsmännen, du inte kan få stopp på den(om du var i stånd till att få stopp på den) och äter av ansiktet på en eller flera av dem.
Citera
2018-08-31, 19:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starxgvs
Det beror på.

Låt säg du blir attackerad och som du skriver blir försvarad av din hund. Hunden kan ställa till med rejält skada utan att vare sig du eller den får problem, så länge och så mycket att det till sist får gärningsmännen att avbryta sin attack och springa ifrån platsen, du får ha hunden kvar.

Däremot, ramlar en gärningsman på platsen och de andra angriparna springer iväg men din hund äter bort ansiktet på den som ramlat - hunden lär bli avlivad. Samma gäller om hunden jagar efter gärningsmännen, du inte kan få stopp på den(om du var i stånd till att få stopp på den) och äter av ansiktet på en eller flera av dem.
okej tack då fick ja svar på de! vi satt o diskuterad o dem sa att den skulle bli avlivad men ja sa, så kan dem vell inte göra om den jagar iväg dem, Men tack så mycket
Citera
2018-08-31, 19:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smokkkizz
okej men då får dem alltså inte avliva min hund om den skulle rädda mig ifrån o blir rånad eller om en angripare kommer? o den biter dem för o rädda mitt liv??

Som jag skrev, misstänker dom att den är farlig, så tar dom in den och testar den, skulle den vara det, så avlivas den. Men står du där med hunden i kopplet när de kommer och den är lugn, så finns det ju inget som tyder på att din hund skulle vara farlig.
Det finns många exempel på där hundar bitit för att försvara sin ägare, exempelvis rottweilern som bet våldtäktsmannen i skrevet (duktig vovve) och där ägaren fick behålla den.
Citera
2018-08-31, 22:41
  #7
Medlem
Nej, det är lugnt.
Det man kanske ska tänka på om man har hund är väl att man tränar bort eventuellt aggressivt beteende runt mat och människor som inte utgör hot.
Det sista kanske är överkurs.

Aggressivt beteende mot hund eller dess ägare ansågs iallafall förr när Sverige var Sverige, som att man fick skylla sig själv om hunden svarade.
Var det femåringar som attackerade dig så kan ju saken hamna i ett annat läge.
Citera
2018-09-01, 00:53
  #8
Medlem
Denoms avatar
Du kan bli skadeståndsskyldig för den skada din hund åsamkar eventuell gärningsman på samma sätt som vid bruk av övervåld vid nödvärn.
Citera
2018-09-02, 19:32
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smokkkizz
okej men då får dem alltså inte avliva min hund om den skulle rädda mig ifrån o blir rånad eller om en angripare kommer? o den biter dem för o rädda mitt liv??

Hunden får bita rånaren om du är under hot, det är ju därför vissa raser är skydds djur som hjälper sin husse/matte till livet. Har själv råkat ut för inbrott för många år sen slutet 90-talet när vi hade en doberman som vakta inomhus när banditen kom genom fönstret. Hunden gick till attack direkt för att skydda sitt hem och sin ägare. Bra gjort och min hund fick ett diplom av aina för gott uppförande. Hunden klara upp ett brott samtidigt få vara hjälte. Polisen fick mindre jobb på köpet

Att hunden inte får bita tjuven inne i sitt hur eller trädgård är en myt, hunden får mycket väl bita banditen om denne inte är inbjuden. Det är ju därför man skaffar en större hund för skydd annars kan man lika gärna köpa sig en tax o gulla runt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback