Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-31, 18:30
  #1
Medlem
Jag har en Viarelli GT1 som gått tre säsonger 600 mil.

Motorn började gå dåligt. Till sist bara 5km/h sedan stannade den helt efter några km.

Nu tänder inte motor alls. Jag har kollat följande.
1. Tändstift ger tydlig gnista varje gång jag provat, samt provat med två olika tändstift.
2. Ventilspel är kollat 0,05 mm insug/avgas.
3. Bensinflöde till förgasare (vakumventil) rinner sakta men tillräcklig mängd för en maxförbrukning, kollat två gånger.
4. Förgasare är demonterad (det var bensin i den) och alla kanaler jag ser är öppna, renstråd och blåst med tryckluft, spjället fungerar.
5. Tändstift är torrt trots 2 minuter startförsök. Inte en enda tändning.
6. Vid startförsök kan jag med handen känna pulserande undertryck i förgasarens insug.
7. Startgas vid förgasarens insug ger ingen tändning.
8. Startgas direkt in till cylinder-insug ger ingen tändning.

Jag har fått tips att det är förgasaren, men ska det inte gå att få tändning med startgas (någon som provat bara startgas) ?

Jag har själv fått för mig att den inte suger in luftflöde in i cylindern, utan bara pulsar flöde vilket gör att den inte tänder trots punkterna 1-8. Kan det vara så, eller vilka andra fel är nu möjliga ?

Tack
Citera
2018-08-31, 20:33
  #2
Medlem
har du testat att starta med start gas där tändstiftet ska sitta?
Citera
2018-08-31, 23:37
  #3
Medlem
Fuzzs avatar
Prova att fylla lite bränsle i tändstiftshålet och se om den startar.
Verkar ju onekligen att det är bränsletillförseln som spökar.

Har flotörskålen bränsle? Fungera nålventilen som den ska?(täta med flotören uppe och släppa igenom med den nere testa genom att blåsa med mun) Är det rätt nivå på bränsle i flotröskålen? Är verkligen förgasaren ren?
Om nu alt ovan fungerar prova att mata förgasaren från separat behållare med självtryck (tex fästa en petflaska på styret med en slang till förgasaren) om det fungerar då är det ju något fel på tanktillförseln.

Kolla mustie1 på Youtube han felsöker och får i gång små motorer. Kanske kan ge lite tips.
Citera
2018-09-01, 01:11
  #4
Medlem
INTPs avatar
Bra kompression?
Kommer gnistan vid rätt tidpunkt?
Citera
2018-09-02, 08:56
  #5
Medlem
Har provat enl ovan. Inget funkar, inte en tändning.

- Kompression vet ej mer än att den känns ok.
- Om tändning kommer vid rätt tidpunkt, vet ej. Men tändstift är torrt efter startförsök.
- Nivå i flottörhus kan jag inte kolla, bara att flottör, kanaler, bränslenål har inga uppenbara fel.

När jag har handen för insuget och känner sug, efter detta är handen lite blöt av bensin, jag fattar inte varför tänstift inte blir surt. Kommer inte längre

Men tack så mycket för hjälpen
Citera
2018-09-23, 23:43
  #6
Medlem
WayneJohns avatar
Försök fixa en kompmätare och se vad den ligger på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback