2018-08-31, 18:11
Medlem
zepofans avatar
Ja, som sagt, vad gör man med den nu när grillsäsongen mer eller mindre är slut? Anledningen till att jag frågar är att jag idag hittade några bitar med kort datum, att de blivit kvar beror nog mycket på att folk inte vet vad pluma är och inte vågar prova. Men hur tillagar man denna detalj på ett bra sätt? Jag har faktiskt bara ätit grillad pluma och har ingen aning om vad jag ska göra för att få ut det bästa av köttet utan att grilla.

Självklart går det ju att bara tärna ner och steka på, men det anser jag vara misshandel av detaljen, så vad säger expertpanelen? Finns det några bra tips? Google tipsar bara om grillat.
Citera
2018-08-31, 20:43
Medlem
DemTheDodos avatar
Heter det pluma i Sverige också, bara stött på denna detalj i medelhavsområdet och då nästan bara som grillat så det måste väl vara bäst.
Det enda alternativ jag kan minnas att jag ätit är bräserat. Pröva att först ge pluman lite stekyta i pannan och sedan tillaga färdigt med lite körsbärstomater, färska eller goda på burk, ev lite buljong, lök, vitlök och örter. Låt ej gå för länge bara. Salvia brukar passa bra till feta fläskdetaljer.
Servera t.ex med polenta och sallad.
Citera
2018-08-31, 21:56
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemTheDodo
Heter det pluma i Sverige också, bara stött på denna detalj i medelhavsområdet och då nästan bara som grillat så det måste väl vara bäst.
Det enda alternativ jag kan minnas att jag ätit är bräserat. Pröva att först ge pluman lite stekyta i pannan och sedan tillaga färdigt med lite körsbärstomater, färska eller goda på burk, ev lite buljong, lök, vitlök och örter. Låt ej gå för länge bara. Salvia brukar passa bra till feta fläskdetaljer.
Servera t.ex med polenta och sallad.
Tack för tips! Jag var inne på något sådant, brukar göra så med karrékotletter, fast då låter jag dem gå länge på svag värme under lock så att de blir riktigt möra. Det är ju lite antingen eller med fläsk, steka hastigt eller riktigt länge, däremellan blir det bara tråkigt.
Citera
2018-08-31, 23:24
Medlem
JerryCottons avatar
Ibland när jag hittar pluma till bra pris så brukar jag lättgrava den först för att sedan lättröka med en pepparrub på och låta den lufttorka ett tag. Man kan skippa pepparruben och köra en örtdito eller helt sonika strunta i en rub. Skär tunna skivor mot fibrerna, det smälter i munnen. Håller sig länge i kylen inslagen i smörpapper.
Senast redigerad av JerryCotton 2018-08-31 kl. 23:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in