Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-31, 14:41
  #1
Medlem
Sillberts avatar
Behöver hjälpa min mamma som kör Android (själv kan jag bara Apple). Hon har en Android smartphone och en Android surfplatta. Hon vill på enklaste sätt synka bilderna, så att hon kan se sina kort på surfplattan.

Hur gör man detta enklast? Hon har ett Google konto som är inloggad på båda enheterna.
Citera
2018-08-31, 14:51
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbert
Behöver hjälpa min mamma som kör Android (själv kan jag bara Apple). Hon har en Android smartphone och en Android surfplatta. Hon vill på enklaste sätt synka bilderna, så att hon kan se sina kort på surfplattan.

Hur gör man detta enklast? Hon har ett Google konto som är inloggad på båda enheterna.

Hon installerar Google Foto om den appen inte redan är installerad, sedan slår på säkerhetskopiering som borde vara på default. Kameramappen är iaf default på vill jag minnas. Har hon skapat egna mappar eller andra mappar och vill att dessa ska säkerhetskopieras kan man i Google Foto dra fram menyn från vänster, välja enhetsmappar för att se alla mappar på telefonen. Klickar man på någon finns det en knapp som visar om säkerhetskopiering är på eller av för den mappen.

Sedan installerar hon Google Foto på surfplattan och startar denna så finns bilderna där.
Citera
2018-08-31, 14:54
  #3
Medlem
Sillberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Hon installerar Google Foto om den appen inte redan är installerad, sedan slår på säkerhetskopiering som borde vara på default. Kameramappen är iaf default på vill jag minnas. Har hon skapat egna mappar eller andra mappar och vill att dessa ska säkerhetskopieras kan man i Google Foto dra fram menyn från vänster, välja enhetsmappar för att se alla mappar på telefonen. Klickar man på någon finns det en knapp som visar om säkerhetskopiering är på eller av för den mappen.

Sedan installerar hon Google Foto på surfplattan och startar denna så finns bilderna där.
Tackar! Ska prova i helgen.

Tror inte min mamma vet något om mappar, så allt är nog default.

Är Google foto gratis (för rimlga mängder data)?
Citera
2018-08-31, 15:59
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbert
Tackar! Ska prova i helgen.

Tror inte min mamma vet något om mappar, så allt är nog default.

Är Google foto gratis (för rimlga mängder data)?

Obegränsat med utrymme för både bilder och videor sålänge de är 16mpx eller mindre samt 1080p eller mindre.
Är de större komprimeras de lite om man har Hög kvalitet valt som är default vill jag minnas. Går att dubbelkolla i foto-inställningar-säkerhetskopiering och blabla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback