Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-31, 13:22
  #1
Medlem
Varför specificerar allt färre bolag moms i sina fakturor? Jag köper saker ur privat ficka som jag senare tänker dra av på företaget (av bekvämlighetsskäl)... men då saknas momsuppgift. Händer allt oftare även med helsvenska bolag. Varför? Är det inte lag på att specifiera momsen?
Citera
2018-08-31, 13:30
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Varför specificerar allt färre bolag moms i sina fakturor? Jag köper saker ur privat ficka som jag senare tänker dra av på företaget (av bekvämlighetsskäl)... men då saknas momsuppgift. Händer allt oftare även med helsvenska bolag. Varför? Är det inte lag på att specifiera momsen?
Är produkten momspliktig skall såväl momssatsen som beloppet framgå på fakturan.
Kan dock inte påminna mig några fakturor som saknar denna uppgift.
Citera
2018-08-31, 13:31
  #3
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Varför specificerar allt färre bolag moms i sina fakturor? Jag köper saker ur privat ficka som jag senare tänker dra av på företaget (av bekvämlighetsskäl)... men då saknas momsuppgift. Händer allt oftare även med helsvenska bolag. Varför? Är det inte lag på att specifiera momsen?

Se 11 kap 8 och 9 §§ i mervärdesskattelagen.

Momsen ska i normalfallet framgå. Under vissa förutsättningar är det dock tillåtet med förenklad fakturering. Även vid förenklad fakturering ska det gå att räkna ut momsbeloppet.
Citera
2018-08-31, 14:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Se 11 kap 8 och 9 §§ i mervärdesskattelagen.

Momsen ska i normalfallet framgå. Under vissa förutsättningar är det dock tillåtet med förenklad fakturering. Även vid förenklad fakturering ska det gå att räkna ut momsbeloppet.

Googlade lite på "förenklad fakturering" och lärde mig något nytt. Tack för det! =)
Den faktura jag tittar på för tillfället har dock varken momsen eller momssatsen (så man kan räkna baklänges) specificerad. Nu tror jag mig veta att det är 25% moms på varan, men ändå. Enligt PwC så måste någon av dessa två informationsbitar finnas med även i en "förenklad fakturering"
https://blogg.pwc.se/foretagarblogge...ra-ratt-kvitto

Så vad kan man göra som köpare i ett fall som detta (förutom att be dem skicka en korrekt faktura)? Kan säljaren neka en en korrekt faktura? Är jag tvungen att köpa en vara där jag itne fått en korrekt faktura?
Citera
2018-08-31, 15:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Googlade lite på "förenklad fakturering" och lärde mig något nytt. Tack för det! =)
Den faktura jag tittar på för tillfället har dock varken momsen eller momssatsen (så man kan räkna baklänges) specificerad. Nu tror jag mig veta att det är 25% moms på varan, men ändå. Enligt PwC så måste någon av dessa två informationsbitar finnas med även i en "förenklad fakturering"
https://blogg.pwc.se/foretagarblogge...ra-ratt-kvitto

Så vad kan man göra som köpare i ett fall som detta (förutom att be dem skicka en korrekt faktura)? Kan säljaren neka en en korrekt faktura? Är jag tvungen att köpa en vara där jag itne fått en korrekt faktura?
Det är inte tillåtet att göra egna beräkningar om vare sig momsbelopp eller pris exklusive moms är angivet, det som återstår är att infordra en korrekt handling från säljaren. Det är inte marginalskattemoms på den? Vad är det för produkt? Vad rör det sig om för summa?
Citera
2018-08-31, 15:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är inte tillåtet att göra egna beräkningar om vare sig momsbelopp eller pris exklusive moms är angivet, det som återstår är att infordra en korrekt handling från säljaren. Det är inte marginalskattemoms på den? Vad är det för produkt? Vad rör det sig om för summa?

Har inte hört talas om "marginalskattemoms" och får ingen slagning på google heller. Vad är det?

Summan är mindre än 4000 kr. Produkten är en helt vanlig sak inom kontorsverksamhet.
Citera
2018-08-31, 15:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Har inte hört talas om "marginalskattemoms" och får ingen slagning på google heller. Vad är det?

Summan är mindre än 4000 kr. Produkten är en helt vanlig sak inom kontorsverksamhet.
Varor som säljs där säljande företag ej har rätt att lyfta momsen. Väldigt vanligt när det gäller begagnade saker som passerat privatpersoner, bilar också, även om de varit företagsägda.
Citera
2018-08-31, 15:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Har inte hört talas om "marginalskattemoms" och får ingen slagning på google heller. Vad är det?

Summan är mindre än 4000 kr. Produkten är en helt vanlig sak inom kontorsverksamhet.

Då korrigerar vi och gör det hela något lättare kanske:

Vinstmarginalbeskattning heter det!
Citera
2018-08-31, 15:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Då korrigerar vi och gör det hela något lättare kanske:

Vinstmarginalbeskattning heter det!

Tack för att du gör det enkelt för mig =)

Varan som nämdes ovan köptes inte begagnad. Den är helt ny. Köptes av ett stort svenskt bolag med org.nr på fakturan via Klarna.
Citera
2018-08-31, 16:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Tack för att du gör det enkelt för mig =)

Varan som nämdes ovan köptes inte begagnad. Den är helt ny. Köptes av ett stort svenskt bolag med org.nr på fakturan via Klarna.
Då finns det inget som gör det tillåtet att underlåta information om momsbelopp eller momssats.
Kontakta företaget (eller Klarna) och efterhör orsaken!
Citera
2018-09-01, 07:50
  #11
Medlem
Justitiemords avatar
Det är inte Klarnas faktura du tänker på? Klarna har för vana att ställa ut ofullständiga "betalningsinstruktioner" och hänvisar till leverantören för korrekt momsunderlag.
__________________
Senast redigerad av Justitiemord 2018-09-01 kl. 07:58. Anledning: stavning
Citera
2018-09-01, 12:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Det är inte Klarnas faktura du tänker på? Klarna har för vana att ställa ut ofullständiga "betalningsinstruktioner" och hänvisar till leverantören för korrekt momsunderlag.

Jo visst är det ofta Klarnas faktura jag tänker på. Aha... av ren nyfikenhet, vet du varför Klarna gör på det sättet? Finns det någon gagn för dem att inte specificera momsen?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback