Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-31, 14:11
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Skaljackor/skalbyxor med minst 10 000 vattenpelare (exempelvis Gore-Tex) är perfekt för ändamålet.
Trådtätheten gör att plagget inte släpper in vattendroppar men samtidigt klarar av att släppa ut vattenånga.
Kolla sportbutiker på stan eller nätet.

Cyklar man väldigt sakta kanske det kan släppa ut en del fukt. Blir nog väldigt svettigt annars.
Citera
2018-08-31, 14:29
  #14
Medlem
Om du ändå kan duscha spelar det nästan ingen roll vad du har på.. Jag har Didrikson jacka (den som inte är galon, då de blir mycket varmare) . Duschar inte, men byter kläder när jag kommer fram. Sommar/höst går det med knälånga tights, vintertid kör jag övrdragsbyxor.
Lycka till!
Citera
2018-08-31, 19:27
  #15
Moderator
Tystnads avatar
Beror väl mycket på hur mycket man kämpar på och om det är motvind osv.
Tror det är svårt inte bli svett eller blöt om det är en mil lång resa.
Är det el cykel vi pratar om? (man blir inte lika anfådd med en sådan nämligen)

Den klädsel jag själv haft i mindre regn är IKEA familys "regnkåpa" (vete fasen vad den heter ) samt regn byxor som andas av hög kvalite, plus vanlig keps som håller regnet borta från ansiktet.

Ösregnar det kvittar det vad man har man blir blöt ändå tycker jag.
Citera
2018-08-31, 22:14
  #16
Medlem
Svettas som en gris? Skaffa en cykeldator/hastighetsmätare och reglera energiuttaget ur kroppen. Jag började cykla till jobbet (på allvar -varje dag) för ett och ett halvt år sedan. Nuläget (det var betydligt lägre tidigare och har ökat med tiden) = är målfarten runt 25 km/h kommer jag fram osvettig, 30 km/h så börjar det bli lite blött, och siktar jag på 35 = sjöblöt. Till jobbet (hatar att ta en massa tid med dusch och ombyten) blir det alltså någonstans runt/under 25, hem väljer jag friare, lite beroende på.

Kläder: har 3 goretex-jackor, en väldigt tunn, en normalare skaljacka och en fodrad (samtliga köpta på myrorna, sådär 50-100 kr/st -ville inte lägga en massa pengar på cykelbiten innan jag visste om jag skulle fortsätta) samt ett regnställ modell plast från Jula, 149 kr.

Goretex-jackorna håller tätt (följ tvättråden), och regnstället håller bra emot ösregn.

Tricket här är att ligga i underkant, dvs man har svalare kläder än man tror man behöver. Fryser man en liten aning när man tar fram cykeln för att dra iväg så har man hamnat rätt. Cyklar jag med regnstället är det dock bara hastighetsreglering (därav att jag inledde med den biten) som hjälper -svetten kommer fort, och har man gått ut med lite hög snittid så blir man sjöblöt på nolltid.
Citera
2018-11-07, 17:06
  #17
Avstängd
kör på ett bra underställ blir nog bäst så!
Citera
2018-11-08, 05:13
  #18
Medlem
Glöm allt vad andas-plagg och gooretex heter om du "svettas som en gris". Bara att slänga många tusenlappar i sjön. Du kommer bara uppleva marginell skillnad jämfört med en helt tät billig regnjacka för 99:-

Tricket är att dra ner på tempot eller mängden kläder.

Citat:
Ursprungligen postat av LeifV

Tricket här är att ligga i underkant, dvs man har svalare kläder än man tror man behöver. Fryser man en liten aning när man tar fram cykeln för att dra iväg så har man hamnat rätt. Cyklar jag med regnstället är det dock bara hastighetsreglering (därav att jag inledde med den biten) som hjälper -svetten kommer fort, och har man gått ut med lite hög snittid så blir man sjöblöt på nolltid.

Ungefär som ovanstående skriver.


Kör du inte racer och eller i hög fart är ponchon ett kanon-plagg för cykling, öppen nertill och ventilerar bra men täcker även knän och lår. finns lättvikts varianter som du kan pressa ihop och trycka in under sadeln att ta fram vid störtskurar.

Annars skulle jag köra impregnerade skalkläder typ softshell jacka som ej är helt täta och skita i om jag blev lite blöt ut i från, du kan ju ändå duscha när du är framme.

Varför inte kika på arbets/varsel -kläder sortimentet, då kommer du ner lite i pris och framförallt syns du ut efter vägen. Finns jackor nu helt i reflekterande material.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback