Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-31, 11:01
  #1
Medlem
Kollade över mitt premiepensionsparande och har idag både AP7 och en billig global indexfond.

Finns det något av det som är att föredra?

AP7 har ju hävstång, om jag långsiktigt tror på en ca 7% årlig uppgång på aktiemarknaden (och har 30+ år kvar till min pension) och köper för att inte sälja (så kallad buy and hold) är det en fördel med hävstången då?

AP7 är tydligen också aktivt förvaltad i vissa marknader, någon som vet vilka det är och hur mycket?

AP7 är ju också lite billigare vilket ju givetvis är en fördel (0.1 vs 0.16)

En annan fråga är om det finns fonder som liknar AP7 (billiga, globala, med hävstång) som jag kan köpa utanför mitt pensionsparande?
Citera
2018-08-31, 12:14
  #2
Medlem
Om börsen går upp så tjänar du på hävstång, så är det. Hävstången ger dig lika mycket svängning uppåt som nedåt, men totalt sett går den lite mer nedåt i och med att du/fonden får betala ränta på lånet. Men om börsen på sikt går upp mer än sin egen ränta så tjänar du på den.

Utanför PPM-systemet så kan du köpa Avanza Global och belåna med Superlånet. Om du äger ditt boende så får du bättre ränta och dessutom skattebidrag om du istället ökar på bolånet och investerar de pengarna.
Citera
2018-09-02, 22:33
  #3
Medlem
Funderar på just superplånet och belåna Avanza Global, men hur står det sig mot Xacts fonder?
Citera
2018-09-04, 23:05
  #4
Medlem
Är belåningen för AP7 annorlunda än t.ex XACT BULL 2x?

För den ska man ju inte sitta långsiktigt i har jag förstått? http://40procent20ar.blogspot.com/20...angsiktig.html
(Även om man tror på långsiktiga uppgångar på 7%)

Om det är annorlunda, finns det några fonder som fungerar motsvarande utanför premiepensionsparandet? Belånade globala (eller svenska) indexfonder som har en belåning som fungerar långsiktigt?

Eller kan man lösa det på något annat bra sätt mer än bolån och Avanza superlånet/Nodnet knockoutlån
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback