Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-11-18, 16:59
  #73
Medlem
[quote=Provocative3.0|65869711]
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu kan jag självklart inte kommentera en specifik bransch eller region.
Men det du belyser handlar inte om just din bransch eller region utan är ett problem som jag märkte av redan sent 80-tal.
Jag själv är industriarbetare o efter avslutad utbildning så var jag världsmästare i svarvning.
Detta tog min handledare ur mig redan första dagen o sedan började jag bygga kunskap.
Efter några år fick jag chansen att börja plugga o läste in en högskoleeksamen. Även här anställdes jag som gröngöling o efter några dagar på kontoret så bad jag min chef om en maskin igen. Fan vad jag hatade det där kontoret.
I samma veva erbjöds jag ett arbete som svarvare o nu i en styrd maskin. Något som var helt nytt för mig. Här handlade det bara om att rigga, redigera program samt byta bit. Detta tröttnade jag på o bytte jobb som inkluderade programering. Något jag fixade lätt genom min högskoleutbildning.
Nu gick det åt helvete för det företaget o där stod jag utan jobb.

Nu fick jag problem då mina extremt höga kunskaper inom svarvning gjorde att arbetsgivarna var som flugor på en sockerbit på mig.

Som du ser så har jag två utbildningar där jag bara lärde mig grunderna i yrkena.
Men genom erfarenheten från några arbeten så blev jag en svarvare med unika kunskaper genom att ha haft tur att hamna mellan två generationer av industri samt en teoretisk utbildning.
Detta gör mig till en produkt som arbetsgivarna har skapat genom ett gammalt system.

Dagens system vill inte investera i sina anställda utan kräver färdigutbildad personal. Något som bemanningsföretagen kunde erbjuda när de blommade ut.
Tyvärr så skapade bemanningsföretagen ett behov som de själva inte heller kan leverera i dag.

Vi måste backa banden o börja inse att det bara finns ett sätt att få erfaren personal o det är genom att flretagen, själva utbildar sin personal på samma sätt som skedde innan bemaningsföretagens inträde på marknaden.


Jag har i princip samma bakgrund som dig men med inriktning mot elektronik.
Anställdes direkt efter 9an utbildades till elektronikprovare med inriktning mot felsökning och reparation av kretskort.
Fick möjlighet med stöd av företaget att läsa upp till högskolekompetensen och sen fick jag stöd i form av betald litteratur och möjlighet att jobba under studieuppehållen under min högskoleutbildning.
Problemet vi har idag är att skall vi ta in någon på företaget så måste de ha ganska gedigna grundläggande kunskaper inom vårt område och ha möjlighet att snabbt läsa på och kontant hänga med i utvecklingen vilket du får via högskolan.
Det som beskrivs här att man saknar erfarna och får anställa nyexade är inte ett bekymmer för oss utanför Stockholm.
Vi har i princip sen milenjiumskiftet haft svårt att få tag på någon med vettig teknisk utbildning förutom några år runt 08-09, så problemet är att för få unga svenskar som kan tänka sig att bo utanför Stockholm utbildar sig till yrken Det finns efterfrågan för.
Så tyvärr har vi tappat arbetstillfällen till utlandet p.g.a detta.
Citera
2018-11-18, 18:14
  #74
Medlem
[quote=SkogsSaab|65871192]
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0


Jag har i princip samma bakgrund som dig men med inriktning mot elektronik.
Anställdes direkt efter 9an utbildades till elektronikprovare med inriktning mot felsökning och reparation av kretskort.
Fick möjlighet med stöd av företaget att läsa upp till högskolekompetensen och sen fick jag stöd i form av betald litteratur och möjlighet att jobba under studieuppehållen under min högskoleutbildning.
Problemet vi har idag är att skall vi ta in någon på företaget så måste de ha ganska gedigna grundläggande kunskaper inom vårt område och ha möjlighet att snabbt läsa på och kontant hänga med i utvecklingen vilket du får via högskolan.
Det som beskrivs här att man saknar erfarna och får anställa nyexade är inte ett bekymmer för oss utanför Stockholm.
Vi har i princip sen milenjiumskiftet haft svårt att få tag på någon med vettig teknisk utbildning förutom några år runt 08-09, så problemet är att för få unga svenskar som kan tänka sig att bo utanför Stockholm utbildar sig till yrken Det finns efterfrågan för.
Så tyvärr har vi tappat arbetstillfällen till utlandet p.g.a detta.
Citatfunktionen har ballat ur.
Sett till din specifika arbetsplats så finns det självklart saker som är unika. Detta gäller alla arbetsplatser.
Men det du tar upp är ett problem som finns överallt i alla branscher o redan på 90-talet så skämtades det om att man ville anställa 18-åringar med 5 års högskola o 10-års yrkeserfarenhet.
Problemet är inte nytt o det sjuka är att inte fack o arbetsgivarorganisationerna har tagit tag i problemet. Staten kan inte ta det ansvaret. Deras ansvar slutar vid examen.
Citera
2018-11-18, 19:21
  #75
Medlem
[quote=Provocative3.0|65871879]
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Citatfunktionen har ballat ur.
Sett till din specifika arbetsplats så finns det självklart saker som är unika. Detta gäller alla arbetsplatser.
Men det du tar upp är ett problem som finns överallt i alla branscher o redan på 90-talet så skämtades det om att man ville anställa 18-åringar med 5 års högskola o 10-års yrkeserfarenhet.
Problemet är inte nytt o det sjuka är att inte fack o arbetsgivarorganisationerna har tagit tag i problemet. Staten kan inte ta det ansvaret. Deras ansvar slutar vid examen.
Jag håller med dig till viss del men jag ser bekymret lite på ett annat sett.
På den orten där jag bor finns en hög arbetslöshet men trotts detta går det inte att rekrytera människor med en fungerande utbildning. Samma sak hör jag från flera håll.
Problemet som jag ser det är att det inte finns någon styrning eller ambition att utbilda den arbetskraft vi behöver utan man skall utbilda alla till nånting utan ett syfte.
T.ex. min bransch vilken är den jag känner till och har varit verksam i över 30år.
Vi har ett globalt underskott av personal inte bara i sverige utan i princip hela EU. Hör samma sak från många håll de flesta vill anställa unga som de kan lära upp men med det teknikinnehåll produkterna innehåller räcker det inte med intern utbildning utan det måste finnas en grund och den måste företagen få hjälp med från högskolorna.
Problemet är att det idag utbildas för få personer innom dessa bristyrken och det beror mest på att för få med den förmågan och drivet att klara av utbildningen söker sig dit.
Jag har följt mycket diskussioner inom media och även här och blir rätt frustrerad.
Allt hänger på hur det ser ut i Stockholm och där får man inte jobb om man är för gammal eller saknar erfarenhet, samtidigt som vårt land dräneras på arbetstillfällen p.g.a att där jobben inom svensk industri finns saknar vi arbetskraft.
Har varit så länge jag har vid 2 tillfällen de senaste 10åren aktivt sökt jobb, tog mig i första vändan 2 dar andra omgången 16timmar.(Då är jag enligt Stockholms kriterier oanställbar p.g.a ålder) och där jag arbetat/arbetar har det varit en kamp att få tag på folk och vi har tyvärr missat en del nyutbildade personer p.g.a att vi inte har varit tillräckligt snabba (jag jobbar innom större organisationer med lite byråkrati).
Så bristen är påtaglig när det gäller vissa Ingenjörsyrken samma med lärare och sjuksköterskor.
Citera
2018-11-19, 08:07
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Mycket intressant artikel.
Men helt klart skrivet från ett Stockholms perspektiv.
Ute i den s.k landsorten skulle vi vara överlyckliga över att få tag på någon alls.
Gäller flera orter och flera tekniska discipliner.
Verkar som om utbildat folk måste jobba i Stockholm.

Jag har sökt jobb utanför de tre stora. Det har varit ungefär "dra åt helvete, du är ointressant" som svar från arbetsköparna.
Citera
2018-11-19, 08:51
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Jag har sökt jobb utanför de tre stora. Det har varit ungefär "dra åt helvete, du är ointressant" som svar från arbetsköparna.
Då skulle det vara intressant att förstå vad för utbildning du har och vilka jobb du söker?
Där jag är verksam finns det ett "överskott" på Mek ingenjörer balans på mjukvara med brist på elektro/Inbyggda system.
Vilket verkar vara ungefär samma för andra orter då mycket av utvecklingen har flyttat från mekanik till elektronik/mjukvara: Och det verkar som om majoriteten av ungdommarna vill läsa programering?
Och då pratar jag hela Europa "Utom Stockholm", har via mina kontakter ett ganska stort kontaktnät: Och läget ser ungefär lika ut i hela "gamla" industrivärlden. dvs Frankrike,Tyskland,England,Italien, Holland och Spanien. Enda av de gamla industriländerna som verkar ha lätt att rekrytera är Schwiez.
Även i en del f.d utvecklingsländer börjar bristen bli synlig: Bl.a Polen, Tjeckien och Baltstaterna.
Men det är klart att detta är en bransch som har haft en markant ökning sista 10 åren.
Citera
2018-11-19, 13:27
  #78
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Även i en del f.d utvecklingsländer börjar bristen bli synlig: Bl.a Polen, Tjeckien och Baltstaterna.

Det är inga u-länder det där.
Citera
2018-11-19, 15:34
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Det är inga u-länder det där.
Det jag snarare refererade till är att de har varit under utveckling gällande modern industri efter sovjets fall, och har under ganska många år snarare haft ett överskott av utbildad arbetskraft.
Nu vet jag inte hur länge du varit med men jag var med om den stora utflyttningen av jobb från de gamla väst till de nya EU-länderna under slutet av 90talet.
Citera
2018-11-19, 15:52
  #80
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu vet jag inte hur länge du varit med men jag var med om den stora utflyttningen av jobb från de gamla väst till de nya EU-länderna under slutet av 90talet.

Åjovars. Jag har själv flyttat dit lite av mina egna arbetsuppgifter. Är sugen på att komma efter istället för att stanna kvar här. Mitt problem är att jag utbildade mig på 90-talet precis som en massa andra tomtar. Egentligen behövs jag knappt eftersom jag inte är ett ingenjörsämne och sjuksköterska är jag heller ingen. Tyvärr. Utbildade mig som en idiot på 90-talet med tanke på hur Sverige skulle avvecklas.
Citera
2018-11-19, 17:16
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Åjovars. Jag har själv flyttat dit lite av mina egna arbetsuppgifter. Är sugen på att komma efter istället för att stanna kvar här. Mitt problem är att jag utbildade mig på 90-talet precis som en massa andra tomtar. Egentligen behövs jag knappt eftersom jag inte är ett ingenjörsämne och sjuksköterska är jag heller ingen. Tyvärr. Utbildade mig som en idiot på 90-talet med tanke på hur Sverige skulle avvecklas.
Tyvärr varför då? Valde du fel inriktning? Jag utbildade mig också.under 90 talet och det var tur för mig, jag hade nog varit arbetslös utan min examen.
Men som jag skrev även dessa länder har svårt att hitta ingenjörer inom vissa discipliner, det som är lite skrämmande är att snart är det värt att flytta dit då lönerna för ingenjörer har nått samma nivåer som här.🙄
Citera
2018-11-19, 17:24
  #82
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Tyvärr varför då? Valde du fel inriktning? Jag utbildade mig också.under 90 talet och det var tur för mig, jag hade nog varit arbetslös utan min examen. Men som jag skrev även dessa länder har svårt att hitta ingenjörer inom vissa discipliner, det som är lite skrämmande är att snart är det värt att flytta dit då lönerna för ingenjörer har nått samma nivåer som här.🙄

Jo jo det blev okej för mig också fast jag gjorde mig inte "internationell" så att jag idag skulle kunna påstå att jag redan bott i Minsk i 10 år.
Citera
2018-11-27, 08:27
  #83
Medlem
Det värsta är arbetsgivares bristande intresse. Jag har en lång erfarenhet inom ett yrke med arbetskraftsbrist. Jag bor utomlands och blir kontaktad ett par ggr i veckan på Linkedin för att de vill att jag ska börjar jobba på deras företag. Jag brukar ställa ett krav, det är att arbetsgivaren ska hjälpa till att hitta bostad. När det gäller utländska bolag är det inga problem. Det ser det som självklart. Svenska arbetsgivare? Nix!

Jag begär inte en villa eller en bostadsrätt. Ett samtal till någon hyresvärd hade nog skakat fram en bostad på en timme eller två. Istället kommer kommentaren: "flytta tillbaka till Sverige så kan vi se sen om det fortfarande finns en tjänst ledig". Så de tycker alltså att man ska ge upp jobb och befintligt liv, flytta till en bostadslöshet för att chansa att man får ett jobb hos dem. Och sen klagar de på att det är svårt att hitta arbetskraft.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback