• 1
  • 2
2018-08-31, 08:30
Medlem
Japhys avatar
Facebook har nu blivit en politisk entitet som samarbetar med regeringen för att påverka valet. Det låter som en konspirationsteori, men här kommer det, direkt från hästens mun, så att säga:

Citat:
Facebook tar tag i det svenska valet. Det var beskedet från bolaget när man under onsdagen presenterade vad plattformen gör för att förhindra att någon främmande makt påverkar valet den 9 september sprids.

Ett tufft jobb enligt Sean Evins, Facebooks chef för politik och regeringsfrågor i Europa, Mellanöstern och Afrika.

Framförallt kommer Facebook lägga resurser på att informera väljare om hur valet går till och vad partierna tycker.

En annan viktig faktor inför valet är tillgången till fri och korrekt information. Facebooks arbete mot spridningen falska nyheter och desinformation innebär att man sedan juni arbetar med tidningen Metros Viralgranskaren för att flagga material som kan anses vara faktamässigt felaktigt.

Om en artikel som sprids flaggas så minskar synligheten med 80 procent enligt Facebook

https://digital.di.se/artikel/facebo...trafikmotor_di

Känns det tryggt att facebook låter Metro granska sanningshalten i information inför valet?
Citera
2018-08-31, 08:58
Medlem
80kgProteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Känns det tryggt att facebook låter Metro granska sanningshalten i information inför valet?

Finns ingen mer vinklad tidning än Metro och då har jag läst den i flera år påväg till jobbet.
Citera
2018-08-31, 08:59
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Facebook har nu blivit en politisk entitet som samarbetar med regeringen för att påverka valet. Det låter som en konspirationsteori, men här kommer det, direkt från hästens mun, så att säga:

Jag tycker det är bra att man får bort fake news från nätet oavsett vem som granskar, nån måste ju göra det,

Den allra vanligaste formen av fake news är ju från extremhögern. Att sprida sånt skadar demokratin. Sen är det lika illa oavsett vem som sprider infon såklart men högern är överlägset vanligast.

Jag har många gånger läst sånt så att det förekommer är solklart.
Citera
2018-08-31, 09:04
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag tycker det är bra att man får bort fake news från nätet oavsett vem som granskar, nån måste ju göra det,

Den allra vanligaste formen av fake news är ju från extremhögern. Att sprida sånt skadar demokratin. Sen är det lika illa oavsett vem som sprider infon såklart men högern är överlägset vanligast.

Har du lust att länka något av dessa alster. Själv är jag så dålig på sådana saker som fake-news.
Citera
2018-08-31, 09:06
Medlem
Tochtlis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook

Problemet med att granska fejknyheter är att man endast kontrollerar mot etablerade media, vilka nästan alltid är vänstervridna, såväl svenska som internationella. De etablerade medier som inte är vänstervridna, som Russia Today, anses också sprida fejknyheter bara för att de är Rysslandsvänliga. Att stora delar av västvärldens media är USA-vänliga ser man dock inte som ett skäl för spridande av fejknyheter.

Detta innebär att om något händer, som inte etablerade media anser är av nyhetsvärde (dvs. saker som gynnar högern) är fejknyheter, just för att andra vänstermedier inte rapporterar om det. Det vänstermedia inte rapporterar om har inte hänt. Så lyder logiken.
Senast redigerad av Tochtli 2018-08-31 kl. 09:13.
Citera
2018-08-31, 09:07
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Har du lust att länka något av dessa alster. Själv är jag så dålig på sådana saker som fake-news.
Nä, det går inte att leta efter saker på facebook tyvärr.
Citera
2018-08-31, 09:10
Medlem
Noose..s avatar
Att facebook ens har en chef för politik och regeringsfrågor tycker jag är skrämmande eller tänker jag fel?
Citera
2018-08-31, 09:14
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tochtli
Problemet med att granska fejknyheter är att man endast kontrollerar mot etablerade media, vilka nästan alltid är vänstervridna, såväl svenska som internationella. De etablerade medier som inte är vänstervridna, som Russia Today, anses också sprida fejknyheter bara för att de är Rysslandsvänliga. Att stora delar av västvärldens media är USA-vänliga ser man dock inte som ett skäl för spridande av fejknyheter.
Tja, ibland vet man ju genom fakta att något är lögn, ibland vet man det av egna erfarenheter. Ibland ”vet” man det för att man så att säga har en känsla.

Men ofta bygger det på källkritik från tex media som man litar på. Man kan också kolla i hur mpnga tidningar nåt rapporteras. Men helt lätt är det såklart inte.

Ibland visas bilder i artiklar som är tagna på andra platser än där det påstås, det är rätt enkelt att påvisa för den som upptäcker det. Andra saker är mycket svårare.

Ofta använder fake news sig av informationen om exempelvis ekonomin i ett land, sen påstår man att det är sossarna som ljuger. Sånt är ruskigt svårt att avslöja, speciellt som det alltid går att hitta nån siffra som faktiskt är dålig på riktigt. Vem har rätt?

Dock är det ju uppenbart i vissa fall och det är väl främst sådana man stoppar skulle jag tro. Eller att man stänger av källor som regelbundet sprider bevisade dumheter.
Citera
2018-08-31, 09:19
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noose..
Att facebook ens har en chef för politik och regeringsfrågor tycker jag är skrämmande eller tänker jag fel?
Du tänker fel

Nä men all media måste ju ta ett ansvar för vad de sprider. Det är ju ett ansvar de har. Det finns givetvis lagar som reglerar och givetvis har facebook också egna regler. Nån måste ju övervaka detta. Då facebook är stort så måste man ju ha många lika personer. Då kan de ju lika gärna vara experter på enskilda områden.
Citera
2018-08-31, 09:25
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

Att facebook, google och youtube, alla ägda av de vänstervridna näsorna får påverka svenska valet är tydligen helt OK. Ska vi gissa att det kommer slå tillbaka på dem med en kraft de inte anar?
Citera
2018-08-31, 09:29
Medlem
elmhedens avatar
Hela fake-news-fenomenet har blivit så meta. När kommer viral-granskaren-granskaren?
Citera
2018-08-31, 09:49
Moderator
Siegfrids avatar

Val 2018 --> Censur och yttrandefrihet
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto