Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-31, 07:46
  #1
Medlem
TraXzmans avatar
Tjofhej

Jo gillar ju ostsås med oändliga kombinationer av sorter så vad är erat, era favorit recept på obs minst 3 sorters ost eller det kan vara okej med 2 sorter men alldrig mindre ? Sen så ni får gärna ochså snöra in vad mer ni har i ostsåsen... dvs kryddning, nån grönsak, mjölk, redningsvaror, kött och mm

Men focus ska helst ligga på själva ostarna och såstillagningen (redningen).. sen kan man ju tillsätta varor i efterhand själv liksom

Sen har jag en fråga hur man gör findus "pasta fyra ostar" sås. Ja jag vet att det står baki förpackningen vilka ostar som används men till vilka mått och gram är det för varje ost och ev redningsvaror

https://www.findus.se/produkter/pasta-fyra-ostar

Obs. jag vet att det finns flera trådar om ostsås eller egentligen ganska få som tar upp detta ämne för nu pratar vi om 2-3 sorters ost eller fler i såsen och inte en ost. mvh t
__________________
Senast redigerad av TraXzman 2018-08-31 kl. 07:57.
Citera
2018-08-31, 08:06
  #2
Medlem
daskapitans avatar
Gorgonzola Cremoso värms upp / smälts i grädde. Mumma !
Ja, jag vet att det är bara en stackars ynka ost men det glömde tillägga är att vid tex. tillagning ypperligt att riva ner vilken annan ost som helst för att dryga ut såsen.
Gorgonzolan och grädden utgör "basen" så att säga...
__________________
Senast redigerad av daskapitan 2018-08-31 kl. 08:14.
Citera
2018-08-31, 08:11
  #3
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daskapitan
Gorgonzola Cremoso värms upp / smälts i grädde. Mumma !

Härligt
Citera
2018-08-31, 08:18
  #4
Avstängd
JagBlirVansinnigs avatar
Blåmögel cheddar och parmesanost i med stekt lök stekta färska champinjoner eller kantareller vitlök svartpeppar oregano och basilika grädde dijon morot rätt så fint tärnad stekt ox/fläskfile´.

Koka upp en pasta som du gillar häll ut den i en stor form häll över såsen in i ugnen på 200 grader i 10-12, ta ut formen och låt stå 30 min innan servering.

Smaklig spis!
Citera
2018-08-31, 08:21
  #5
Medlem
Jag är en stor förespråkare av Bechamel som bas. Då kan man blanda in i stort sätt vad som helst.
Citera
2018-08-31, 08:25
  #6
Medlem
jiZZeds avatar
Något av det bästa jag vet är castello creamy blue sås

En hel ost som du bryter sönder i en och en halv dl grädde. Koka upp såsen på låg värme under omrörning så att osten smälter. Tärna bacon och stek det med färska champinjoner i flotten från baconet. När det är klart så slår du u det i såsen rör i en dl grädde till och låter det sjuda i ett par minuter. Vill du ha en lite tjockare konsistens så gör en enkel redning på potatismjöl. Serveras med färsk pasta och lite basilika.
Citera
2018-08-31, 08:39
  #7
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jiZZed
Något av det bästa jag vet är castello creamy blue sås

En hel ost som du bryter sönder i en och en halv dl grädde. Koka upp såsen på låg värme under omrörning så att osten smälter. Tärna bacon och stek det med färska champinjoner i flotten från baconet. När det är klart så slår du u det i såsen rör i en dl grädde till och låter det sjuda i ett par minuter. Vill du ha en lite tjockare konsistens så gör en enkel redning på potatismjöl. Serveras med färsk pasta och lite basilika.

Ja jäklar att det lät gott
Citera
2018-08-31, 09:31
  #8
Medlem
jiZZeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Ja jäklar att det lät gott


Såg nu att du ville ha recept med flera ostar.. Sorry för missen men förändrar inte att det är en himmelsk sås!
Citera
2018-08-31, 11:10
  #9
Medlem
AX64s avatar
Några klickar vanlig mjukost kan lyfta en sås rätt bra, även om det inte är en ostsås utan t.ex. bechamel. Folk undrar alltid vad det är i såsen som gör den så fyllig och god. (Till reguljära ostsåser kan förstås vilka ostar som helst användas utefter smak och tycke - bara att prova och mixa.)
Citera
2018-08-31, 17:08
  #10
Medlem
zepofans avatar
Trots att jag är en ostälskare är det sällan jag gör ostsås, men när jag gör "enklare" ostsås, till t.ex. matlådor, så börjar jag med en bechamel och tillsätter sedan fem-sex skivor av sådan där styckförpackad hamburgarost. Utöver det tar jag och river ner lite av vad som finns i kylen för tillfället.

Annars blir det väl mest grönmögelost och grädde om det skall serveras till en köttbit.
Citera
2018-08-31, 18:04
  #11
Avstängd
Sommarglads avatar
Du som gillar ostsåser. Har du inte någon egen favoritkombination av tre stycken ostar?

Du skrev aldrig nåt om vad du själv gillar
__________________
Senast redigerad av Sommarglad 2018-08-31 kl. 18:07.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback