Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-30, 22:50
  #1
Medlem
Uppgradera gammal dator så gott det går. (lite övriga frågor också)
Hejsan, har nu snott morsans dator då hon ej vill ha den och har forskat lite kring uppgradering (har varit datorkunnig för 10 år sen, men utvecklingen har sprungit förbi mig och mitt minne).

Jag tror att denna dator har potential då den fungerar ganska bra fortfarande men är lite för slö för min smak.

Moderkortet är av typen GIGABYTE GA-H61M-HD2, processorn ligger på 2.6GHZ men vet ej av vilken typ det är, inbyggt grafikkort, och en gammal HDD.

Så då tänker jag rent spontant för att inte göra det för jobbigt för mig att byta till en SSD, nytt RAM-minne (Finns två platser, nuvarande ram är 2Gig i ett windows 10 x64) och möjligtvis ett grafikkort. Pris spelar egentligen ingen roll men beror på vad man får ut av det, vill såklart kunna surfa och kolla film i hög upplösning så att det flyter på bra, men om möjligheten finns skulle jag såklart vilja kunna spela lite CS:Go med hyffsad FPS.

Så om någon skulle kunna få fram lite förslag på vad/om det är värt att köpa lite grejer och hur bra den skulle kunna bli hade vart supersnällt!

Sen har jag en övrig fråga ang windows som är ett windows 7 uppgraderat till windows 10, det saknas skiva till och produktnyckel till licensen, men jag tänker att windows borde väl vara installerat i den nya snabba hårddisken för att få ut snabbare laddning osv. Finns det något jag kan göra åt det och hur?

Tacksam för svar
Citera
2018-08-31, 00:04
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rapidity
Uppgradera gammal dator så gott det går. (lite övriga frågor också)
Hejsan, har nu snott morsans dator då hon ej vill ha den och har forskat lite kring uppgradering (har varit datorkunnig för 10 år sen, men utvecklingen har sprungit förbi mig och mitt minne).

Jag tror att denna dator har potential då den fungerar ganska bra fortfarande men är lite för slö för min smak.

Moderkortet är av typen GIGABYTE GA-H61M-HD2, processorn ligger på 2.6GHZ men vet ej av vilken typ det är, inbyggt grafikkort, och en gammal HDD.

Så då tänker jag rent spontant för att inte göra det för jobbigt för mig att byta till en SSD, nytt RAM-minne (Finns två platser, nuvarande ram är 2Gig i ett windows 10 x64) och möjligtvis ett grafikkort. Pris spelar egentligen ingen roll men beror på vad man får ut av det, vill såklart kunna surfa och kolla film i hög upplösning så att det flyter på bra, men om möjligheten finns skulle jag såklart vilja kunna spela lite CS:Go med hyffsad FPS.

Så om någon skulle kunna få fram lite förslag på vad/om det är värt att köpa lite grejer och hur bra den skulle kunna bli hade vart supersnällt!

Sen har jag en övrig fråga ang windows som är ett windows 7 uppgraderat till windows 10, det saknas skiva till och produktnyckel till licensen, men jag tänker att windows borde väl vara installerat i den nya snabba hårddisken för att få ut snabbare laddning osv. Finns det något jag kan göra åt det och hur?

Tacksam för svar
Vill du verkligen lägga pengar på gammalt mög?
Några kronor till och du har ett nytt system.
Windows 10 har ett inloggningsystem...
Citera
2018-08-31, 00:45
  #3
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rapidity
SSD, nytt RAM-minne (Finns två platser, nuvarande ram är 2Gig i ett windows 10 x64) och möjligtvis ett grafikkort. Pris spelar egentligen ingen roll
Det går inte svara säkert på vad du ska byta i datorn, om det öht GÅR byta, eller ens OM du bör byta det, pga du inte vet vad som finns i nu.

Ta av dörren och kika in i burken. Läs av fabrikat och modell på nätagget, lägg gärna upp bild på chassiet nånstans så det går se om lådan är använbar eller om det är nån förkrümpt BTX märkesdatorlåda som inget passar i, osv.

Kör "cpuid hwmonitor" eller annat liknande program som kan plocka fram data på processor, minnesbricka, ev grafikkort, disk osv.

När du har den infon, då kan det gå besvara dina frågor på ett ok sätt.

Moderkortet är från 2013, så det är iaf inte värre än 5 år. Är datorn inte helt usel i grunden kan det gå liva upp den efter lite fyndande på ebay, tradera eller liknande siter om du har tur. Är datorn helt kass i grunden så är det nog bara att hiva.

Då du funderar på grafikkort må du veta vad nätagget klarar, huruvida kortet får plats inuti chassiet och om chassiet har tillräcklig ventilation.
Citera
2018-08-31, 09:53
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Moderkortet har dessa egenskaper.

https://www.gigabyte.com/Motherboard...-HD2-rev-10#sp

Programmet CPU-Z ger dig info om vilka komponenter du har nu.

Ett riktigt grafikkort och mer minne gör nog mest nytta på den där.

Det finns kortplats för grafikkortet och du kan ha upp till 16 GB minne.
Citera
2018-09-01, 12:32
  #5
Medlem
Tack för era svar. CPU:n är en Intel Celeron CPU G555 @ 2.7 GHZ 2 kärnor. Vet ej vilken typ av chassi det är faktiskt men finns mkt utrymme inuti vad det ser ut som. Nätagget är 500W av märket Corsair.

Har beställt en Kingston A400 120gb 2.5"SATA SSD till då jag fått tipset att installera windows där för snabbare laddning, och 2x4gb kingston hyperX Savage DDR3 1600MHZ, sen läste jag då att mitt moderkort ej klarar 1600MHZ men att moderkortet automatiskt drar ner hastigheten till den hastighet den klarar av och att 1600mhz är maximum som minnet klarar(så antar att det kommer funka? man vill ju ej att den ballar ur pga det och ej kan skicka tillbaka korten).

Mitt windows är ju uppgraderat från 7an till windows 10 Home, då är frågan, om jag använder verktyget på microsofts hemsida för att lägga in windows på en USB, behöver jag ladda ner windows 7 och uppgradera eller kan jag direkt ta windows 10 Home på USB:n? Det står att den är aktiverad i hårdvaran i datorn så det är registrerat att man uppgraderat, men jag byter ju hårddisk så den hårdvaran försvinner ju kanske som är registrerat? Hoppas nån har svar på dessa frågor! Tack på förhand.
Citera
2018-09-01, 13:17
  #6
Medlem
Uppgradera är väl en utmärkt ide om du vill komma billigt undan, dock är det begagnat marknaden du skall sikta på. Ja, moderkortet kommer automatiskt klocka ner hastigheten till högsta möjliga. Skulle förutom SSD och RAM satsa en vettig CPU typ I5 2500k som går att hitta billigt på tradera. Till grafikkort hade jag satsat på ett äldre kort från i Radeon 7800 - 7900 serien , även det på tradera. Går att få bägge komponenterna för ca 600-800 kr tillsammans vilket gör den gamla datorn hyfsat kompetent för enklare uppgifter och spel.
__________________
Senast redigerad av marty87 2018-09-01 kl. 13:21.
Citera
2018-09-01, 13:20
  #7
Medlem
Mitt windows är ju uppgraderat från 7an till windows 10 Home, då är frågan, om jag använder verktyget på microsofts hemsida för att lägga in windows på en USB, behöver jag ladda ner windows 7 och uppgradera eller kan jag direkt ta windows 10 Home på USB:n? Det står att den är aktiverad i hårdvaran i datorn så det är registrerat att man uppgraderat, men jag byter ju hårddisk så den hårdvaran försvinner ju kanske som är registrerat? Hoppas nån har svar på dessa frågor! Tack på förhand.[/quote]


Använd internet..... Köp en sån här och dina bekymmer skall vara ur världen. https://www.netonnet.se/art/datorkom...t/192254.8993/
Citera
2018-09-01, 21:21
  #8
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rapidity
Celeron CPU G555 @ 2.7 GHZ 2 kärnor. Vet ej vilken typ av chassi det är faktiskt men finns mkt utrymme inuti vad det ser ut som. Nätagget är 500W av märket Corsair.
Celeron är intels allra sämsta processorer, enbart lågpris och inget annat. Corsair heter då troligtvis cx eller vs och är deras sämsta serier.
Med den infon kan man utgå från att resten av datorn är lika "budget" och det är MYCKET tveksamt att lägga några mer pengar på den.
Citera
2018-09-03, 02:52
  #9
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rapidity
Tack för era svar. CPU:n är en Intel Celeron CPU G555 @ 2.7 GHZ 2 kärnor. Vet ej vilken typ av chassi det är faktiskt men finns mkt utrymme inuti vad det ser ut som. Nätagget är 500W av märket Corsair.

Har beställt en Kingston A400 120gb 2.5"SATA SSD till då jag fått tipset att installera windows där för snabbare laddning, och 2x4gb kingston hyperX Savage DDR3 1600MHZ, sen läste jag då att mitt moderkort ej klarar 1600MHZ men att moderkortet automatiskt drar ner hastigheten till den hastighet den klarar av och att 1600mhz är maximum som minnet klarar(så antar att det kommer funka? man vill ju ej att den ballar ur pga det och ej kan skicka tillbaka korten).

Mitt windows är ju uppgraderat från 7an till windows 10 Home, då är frågan, om jag använder verktyget på microsofts hemsida för att lägga in windows på en USB, behöver jag ladda ner windows 7 och uppgradera eller kan jag direkt ta windows 10 Home på USB:n? Det står att den är aktiverad i hårdvaran i datorn så det är registrerat att man uppgraderat, men jag byter ju hårddisk så den hårdvaran försvinner ju kanske som är registrerat? Hoppas nån har svar på dessa frågor! Tack på förhand.


Hårddisk ingår inte i produktkoden så du kan installera Windows 10 rent.
När du installerar Windows på SSDen så koppla ur HDDen.

Windows känner av att den installeras på en SSD och konfigurerar för det.

Kraften räcker även till för ett grafikkort.

T.ex. detta:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4407893
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-09-03 kl. 03:02.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback