Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-01, 01:19
  #13
Medlem
INTPs avatar
En tvåtaktsmotor andas genom portar i cylindern, olika cylindrar har därmed väldigt stor inverkan på hur mycket luft & bränsle man kan få in i & förbränna i motorn, och hur mycket avgaser man kan få ut ur den.

Hur länge portar är öppna räknas i grader av vevaxelns rotation, 180 grader är alltså halva varvet exempelvis, högre varvtal kräver portar som är öppna längre, eftersom tiden den är öppen minskar när varvtalet ökar.
Moderna original och sportcylindrar kan ligga i närheten av 180 grader på avgasporten vilket passar för en motor som ger maxeffekt kanske omkring 10-11000rpm, en ren racecylinder kan ligga en bit över 200 grader och passa för maxeffekt en bra bit över 13000rpm. Enorm skillnad i hur cylindrarna är att köra med.

Som jämförelse kan nämnas att äldre "1hk-moppar" ofta har en avgasport som är öppen omkring 130 grader.
Citera
2018-09-01, 11:59
  #14
Medlem
illerkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jodå jag har skrivit i lekmannatermer varför det behövs kraftigare vevaxel när det trimmas rejält, ska man gå in på detaljer så blir det snabbt väldigt komplicerat, förslagsvis kan du ladda ned "Four stroke & two stroke performance tuning by Graham Bell" från piratebay och läsa, en bok som trots sina drygt 200 sidor missar mycket, du kan även googla på "portningens abc rexxymopeder"

Fast, nu var det inte vevpartiet jag frågade efter, utan skillnaden på cylindrar..och jag är fullt medveten om hur en förbränningsmotor fungerar.
Såå.."komplicera" på nu om dessa två cylindrar.
Citera
2018-09-01, 16:45
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illerkid
Fast, nu var det inte vevpartiet jag frågade efter, utan skillnaden på cylindrar..och jag är fullt medveten om hur en förbränningsmotor fungerar.
Såå.."komplicera" på nu om dessa två cylindrar.

Du verkar inte så medveten för han innan dig förklarade precis vad skillnaden va.
Citera
2018-09-02, 01:57
  #16
Medlem
illerkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantret
Du verkar inte så medveten för han innan dig förklarade precis vad skillnaden va.

Förutom din meningsuppbyggnad, så är du nog inte klar med övriga inlägg i tråden.

Läs igenom vad jag frågade efter, ta gärna god tid på dig, sen försöker du formulera ett nytt svar som kan bringa klarhet i min frågeställning..annars kan du knipa käft i din a-traktor!
Citera
2018-09-03, 17:40
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illerkid
Förutom din meningsuppbyggnad, så är du nog inte klar med övriga inlägg i tråden.

Läs igenom vad jag frågade efter, ta gärna god tid på dig, sen försöker du formulera ett nytt svar som kan bringa klarhet i min frågeställning..annars kan du knipa käft i din a-traktor!

Återigen tycker jag INTP förklarade hyfsat bra vad skillnaden är... vrf så otrevlig?
Citera
2018-09-04, 10:54
  #18
Medlem
YLD1989s avatar
Stoppade på en Airsal T6 för kanske 10 år sedan på min Senda, var moppekung i ca 2-3 månader innan jag sköt ut nållagrena genom avgasröret. Men fort gick den.
Citera
2018-09-06, 23:34
  #19
Medlem
wirr3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YLD1989
Stoppade på en Airsal T6 för kanske 10 år sedan på min Senda, var moppekung i ca 2-3 månader innan jag sköt ut nållagrena genom avgasröret. Men fort gick den.

Var den 70 eller 80cc på den tiden?
Citera
2018-09-12, 09:31
  #20
Avstängd
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illerkid
Kan du förklara skillnaden på en sport och racingcylinder..
Tycker att du har fått dryga och förvånansvärt dåligt förklarade svar.

Enklaste svaret är att det är portningen som gör skillnaden, alltså storleken och utformningen på hålen i cylinderväggen som ska transportera bränsleblandningen och avgaserna genom motorn.

Förenklat alltså så kan man säga större hål =mer effekt. Ungefär som att montera större förgasare.
Citera
2018-09-16, 16:31
  #21
Medlem
YLD1989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wirr3
Var den 70 eller 80cc på den tiden?
72.6cc har jag för mig så avrundat 75cc.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback