Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-30, 20:57
  #1
Medlem
callen17s avatar
Jag har nyss köpt en aerox-moped från 07 som inte fungerar något vidare. För att få igång den måste jag stå med startgas och kicka i säkert 20 minuter. När den är igång så går den som den ska men håller sig inte på tomgång särskilt länge. Vad f*n kan felet vara? det gör mig vansinnig...

Alla svar uppskattas

mvh
Citera
2018-08-30, 22:20
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av callen17
Jag har nyss köpt en aerox-moped från 07 som inte fungerar något vidare. För att få igång den måste jag stå med startgas och kicka i säkert 20 minuter. När den är igång så går den som den ska men håller sig inte på tomgång särskilt länge. Vad f*n kan felet vara? det gör mig vansinnig...

Alla svar uppskattas

mvh

Kan ju vara så lätt som att rensa förgasaren.. byta tändstift? Tändhatten är kanske kass? Kass bränslepump? Jag hade börjat vid det billigaste. Och testat mig framåt, kan vara några olika orsaker. Hade nämligen också en aerox i min ungdom!
Citera
2018-08-30, 22:25
  #3
Medlem
Börja med att kolla stiftet... sen kollar du föggen..
Citera
2018-08-30, 23:40
  #4
Medlem
hasenfrasens avatar
Absolut vanligaste felet på en 4-takts moped som är vrång att starta är att ventilspelet behöver justeras. Första justeringen vid 100 mil och sen var 200 mil, typ.
Citera
2018-08-31, 05:09
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kolla om automatchoke'n funkar, kan ibland fastna i stängt läge och då blir motorn mer svårstartad, startgas kan tvätta bort oljan från cylinderväggen så motorn skär, kan även sänka kompressionen eftersom oljan hjälper kolvringarna att täta.

Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Absolut vanligaste felet på en 4-takts moped som är vrång att starta är att ventilspelet behöver justeras. Första justeringen vid 100 mil och sen var 200 mil, typ.
En så gammal aerox är förmodligen tvåtakt.

Citat:
Ursprungligen postat av Maajty
Kan ju vara så lätt som att rensa förgasaren.. byta tändstift? Tändhatten är kanske kass? Kass bränslepump? Jag hade börjat vid det billigaste. Och testat mig framåt, kan vara några olika orsaker. Hade nämligen också en aerox i min ungdom!
Bränslepump finns mig veterligen bara på motorer med insprutning vilket jag tvivlar att aerox har, tämligen sällsynt till mopeder.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-08-31 kl. 05:12.
Citera
2018-08-31, 09:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kolla om automatchoke'n funkar, kan ibland fastna i stängt läge och då blir motorn mer svårstartad, startgas kan tvätta bort oljan från cylinderväggen så motorn skär, kan även sänka kompressionen eftersom oljan hjälper kolvringarna att täta.


En så gammal aerox är förmodligen tvåtakt.


Bränslepump finns mig veterligen bara på motorer med insprutning vilket jag tvivlar att aerox har, tämligen sällsynt till mopeder.

Menade filtret!
Citera
2018-08-31, 09:24
  #7
Medlem
Ett kompressionsprov kommer att visa om det är lönt att fixa till alla bytena som föreslås ovan..
Citera
2018-08-31, 17:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Ett kompressionsprov kommer att visa om det är lönt att fixa till alla bytena som föreslås ovan..


Han har ju komp eftersom han får igång den?
Citera
2018-08-31, 17:50
  #9
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maajty
Han har ju komp eftersom han får igång den?
Sant, men inte nödvändigtvis BRA kompression. Med dålig kompression blir motorer ofta svårstartade och får svårt att hålla sig igång på tomgång.
Citera
2018-09-01, 15:35
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Sant, men inte nödvändigtvis BRA kompression. Med dålig kompression blir motorer ofta svårstartade och får svårt att hålla sig igång på tomgång.


Onödigt att göra ett komptest när man vet att där finns komp. Men sen att den är segstartad kan bero på många saker, och därför den ej klarar tomgång
Citera
2018-09-01, 16:54
  #11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maajty
Onödigt att göra ett komptest när man vet att där finns komp.
Poblemet med komptest är att du vet inte vilket värde som är normalt för just den motorn som mäts upp om det inte gjorts tidigare, om mätvärdet inte avviker markant blir det svårtytt.
Citera
2018-09-18, 21:13
  #12
Medlem
callen17s avatar
Jag vet att den har kompression och bra tändning, förgasaren är rensad men felet kvarstår. Jag tror det kan vara hos membranet vid insuget som problemet ligger. Öppnade och såg att reedsen på ventilen inte satt tätt, utan det var några millimeters mellanrum. Är det värt att beställa ett nytt membran eller är oddsen att det är felet låga?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback